• capybara

Borsta tänderna på ettåring

Hur gör ni för att borsta era ettåringars tänder? Min son är femton månader och fick tänder ganska sent, vilket innebär att han vande sig vid tandborsten ganska sent. Det är väldigt svårt att få borsta hans tänder mer än kanske 30 sekunder, sen tvärstänger han munnen och ska bara ha tandborsten själv.

Jag vill inte tvinga honom, då kanske han blir ännu mer negativ till tandborstning. Hur gör man då?

Finns det något som är särskilt bra att tugga på för små barn, om det nu är så att borstningen inte riktigt funkar?

• Svar på tråden Borsta tänderna på ettåring
  • Thèresé  1982

Prova att göra det en lek och gör så att han får leka och hålla i den själv.
    Låt honom se på när du borstar tänderna och kanske kan "hjälpa" dig med det.
    Tandläkaren brukar säga att det är inte alltid det viktigaste att borsta tänderna jämt utan viktigare att tänka på vad man ger sitt barn att äta.

• April Mamma

30 sek är ju jättebra.

Min ettåring skriker varje gång vi borstar,men eftersom det är mamma o pappa som bestämmer så borstar vi på... lika bra att vänja dom vid att man borstar morgon o kväll.

Något att tugga på för barn finns nog inte...

• Pockadockan

Han brukar få borsta mina tänder medans jag borstar hans! Det funkar jättebra

• Hedvigs mamma

Pröva att ge honom en egen tandborste alternativt hålla i något annat som han i vanliga fall aldrig leker med typ mammas klocka, nycklar etc för att leda bort hans uppmärksamhet.
    Å andra sidan är nog inte 30 sekunders tandborstning så himla illa i den åldern!

• capybara

Han leker med den varje dag, det är nog en del av problemet. Han älskar att borsta själv. Han tycker det är jättekul när jag borstar mina tänder och vill hemskt gärna rycka och dra i borsten.

Det var ju ett betryggand citat från tandläkaren iofs - min son äter ju inte godis eller speciellt mycket socker, förutom det som finns i frukt.

• Nötkaka

Hej! Min son fick sina tänder tidigt så vi har borstat lääänge.
    Nu är han 18 månader och bara hatar att borsta tänderna. VI har kämpat och kämpat, testat det mesta!
    Häromdagen blev jag så frustrerad så jag ringde folktandvården och ville ha tips. Tandläkaren (eller tandsköterskan?) sa att lusten till att borsta tänderna kommer att gå i vågor. Nu är det svårt och sen blir det lättare och sen kan det bli jättesvårt igen. Så är det bara, så hon. Hennes äldsta son är 17 år och hon får fortfarande tjata på honom om tandborstningen .

Jag vill inte heller tvinga för jag tycker att det är så kränkande. Men hon sa att man måste det (om man testat allt det andra). Barn måste förstå att det är viktigt och man måste vara konsekvent. Annars gör man de bara en björntjänst - det är inte så kul att sitta hos tandläkaren heller med en borr i munnen.

Jag har nu inte borstat tänderna på honom på två dagar. Skall göra det imorgon, med tvång i värsta fall....det är tungt men vad skall man göra?!

• vivianne

Men om han vill ha tandborsten själv så är ju det "något bra att tugga på"? Vår dotter tuggar på tandborsten (med tandkräm) flera minuter själv, sedan tar vi några tag och sedan är det klart. Rekommenderar verkligen Jordans babytandborste med ögla som skaft, lätt att hålla i för de små händerna.

• Nötkaka

Min älskar också tugga och "äta" upp tandkrämen men man måste ju borsta lite också....eller?

• anna68

Jag läste alltid Karius och Baktus för mina barn när de var små, och sen pratade jag om dem medan jag borstade tänderna på dem. Och ja, ibland är det tvång som gäller. Vissa saker kan man inte bestämma själv, och tandborstningen är en av dem! Det är bara att borsta på, och att inte ge sig. Visa att det här är viktigt! Tandläkaren som inte tyckte det var så jätteviktigt att borsta tänderna enligt ett inlägg ovan är nog tämligen ovanlig...tänderna måste borstas oavsett om du äter nyttigt eller onyttigt! För tänderna är det ingen större skillnad...

• AggeO

Hade samma problem med min dotter, men inte min sambo. Det visade sig att han och dottern står framför spegeln och borstar tänderna. Hon tycker det är jätte kul att kunna se vad han gör antar jag Så nu går det mycket bättre för mig med.

Svar på tråden Borsta tänderna på ettåring