• Champagne77

Någon som gjort IVF med kort lutealfas?

En fråga till er som gjort IVF, har någon av er kort lutealfas? Har detta påverkat er IVF-process? Har ni kanske fått ta extra medicin för att den inte ska bli så kort eller har det räckt med vaggisar?

Hoppas nån vill svara

• Svar på tråden Någon som gjort IVF med kort lutealfas?
  • Mumsfilibaba

Hej,
    Vid ivf nedreglerar man väl alla hormoner så att cykeln blir helt artificiell, det är därför man måste tillsätta både ägglossningshormon och progesteron, så den naturliga cykeln spelar ingen roll? Men jag har i alla fall ganska kort lutealfas, 11 dagar, och jag lyckades med ivf på första försöket med ivf. Däremot gick FET i ostimulerad cykel som vi gjorde före jul inte så bra. Har diskuterat betydelsen av kort lutealfas med kliniken och ska ev få någon typ av hormoner nästa gång vi gör FET.

• Champagne77
    Mumsfilibaba skrev 2008-01-27 16:22:09 följande:
    Hej, Vid ivf nedreglerar man väl alla hormoner så att cykeln blir helt artificiell, det är därför man måste tillsätta både ägglossningshormon och progesteron, så den naturliga cykeln spelar ingen roll? Men jag har i alla fall ganska kort lutealfas, 11 dagar, och jag lyckades med ivf på första försöket med ivf. Däremot gick FET i ostimulerad cykel som vi gjorde före jul inte så bra. Har diskuterat betydelsen av kort lutealfas med kliniken och ska ev få någon typ av hormoner nästa gång vi gör FET.
    Tack för ditt svar. Härligt att höra . Körde du en ostimulerad FET eller fick du ta tabletter före FET?
  • Freja08

Jag har också kort lutealfas (också ung. 11 dagar, med spottings några dagar före mens). Även vi lyckades på vårt första IVF-försök. Jag kan bara hålla med Mumsfilibaba, det spelar ingen roll under en IVF-process eftersom de reglerar det hela hormonellt. När jag skulle räkna ut BF frågade jag t.ex. om jag skulle anpassa för min korta lutealfas, men läkaren sa nej. Jag har också grubblat en hel del på om våra problem att lyckas naturligt har med min lutealfas att göra. Min gynekolog har dock sagt att det inte har det, ville inte ge mig progesteronstöd under slutet av cykeln t.ex. Jag har också varit gravid tidigare (för över 10 år sedan, minns inte om min lutealfas var lika kort då), så det talar väl också emot det.

• Elladea

Hej!
    Jag har funderat på samma sak eftersom jag också har kort lutealfas, oftast 10 dagar, och just har påbörjat nedreglering för vårt första IVF.
    Det känns bra att höra att både Mumsfilibaba och Freja08 har lyckats trots kort lutealfas.

• Champagne77

Får man fråga vilka sprutor ni har tagit? Jag ska spruta med Gonal-F, men har hört om somliga som får spruta med två olika varje dag (t ex menopur o puregon). Vad använde ni? Kram o tack för era svar .

• Freja08

Jag använde Puregon, startdos 150. Lycka till nu!

• Champagne77

Puregon o Gonal-F är väl i princip samma slags spruta fast med olika namn?

Blodprov på tisdag så får se när jag får köra igång med sprutorna. Har glömt genomgången vi hade för 1,5 månad sedan...

• HelenaS77

Jag har kort lutealfas. Menscykel oxå kort, på endast 24 dagar, med mellanblödningar. Vi gjorde ivf och lyckades på första försöket. Vi hade inget konstaterat fel på oss men eftersom fasen var kort så hinner inte det där ämnet bildas som gör att ägget ska fästa. Det får man ju hjälp med i och med "vaggisarna" (progesteron). Vet inte om man bara kan få progesteronHjälp. Då tycker jag att jag borde fått det som förösk innan ivf...menmen. Lycka till nu!

• Mumsfilibaba

Hej,
    Jag har diskuterat det här med lutealfasen med min läkare och har nu fått progesteron-vaggisar som vi ska prova med den här cykeln. Vi kör inte FET utan hederliga hemmaförsök. Vår plan är att prova den här teorin två månader innan vi går vidare med ytterligare FET. Men jag tycker som HelenaS77, konstigt att ingen har föreslagit det tidigare...
    Lycka till allihop!

• petitelle

Hur gick det för dig?

Mumsfilibaba skrev 2008-02-06 12:49:51 följande:

Hej,

Jag har diskuterat det här med lutealfasen med min läkare och har nu fått progesteron-vaggisar som vi ska prova med den här cykeln. Vi kör inte FET utan hederliga hemmaförsök. Vår plan är att prova den här teorin två månader innan vi går vidare med ytterligare FET. Men jag tycker som HelenaS77, konstigt att ingen har föreslagit det tidigare...

Lycka till allihop!

• Elle1234

Hej!
    Jag hat kort lutealfas och är just nu mitt i IVF-behandling. Innan vi påbörjade IVF fick vi pga min korta lutealfas testa själva med tillsatt progesteron (utrogestan, dvs vagitorier) i 14 dagar efter ägglossning. Tyvärr funkade det uppenbart ändå inte och det blev nu IVF. Vi har gjort äggplock men pga risk för överstimulering blev det totalfrys. Nästa steg är alltså att göra FET. Vet att man får progesteronvagetorier efter insättning vid IVF, men vet inte om man får eller ens behöver mer om man annars har kort lutealfas? Är lite orolig att embryot inte ska fästa pga min korta lutealfas, men får väl ta upp det med kliniken helt enkelt.

Kul att höra att det funkade för er första gången! Hur har det gått för er andra?

Svar på tråden Någon som gjort IVF med kort lutealfas?