• miism

Vilken bok är ett absolut måste i barnkammaren?

Vi kommer till våren att komma hem med vår son som då är drygt 2 år. Har på distans börjat bygga upp ett bokförråd till honom och behöver nu era tips. Vilka böcker får vi inte missa? Både som passar nu och som passar längre fram? Vi är bokmalar av stora mått både jag och maken och vill förstås ge sonen möjlighet att utforska böckernas värld han med.

• Svar på tråden Vilken bok är ett absolut måste i barnkammaren?
  • Spexig

Populärast hos oss sen hon var 2 (är nu snart 3,5):

Typ allt av Pija Lindenbaum!
    Pettson& Findus
    Mamma Mu
    Ulf Nilssons bilderböcker
    Kaj Beckmans Måns o Mari-serie om årstiderna o naturen

• Tow2Mater

Barnens Bibel; finns många olika att välja mellan, med alla de klassiska Bibelberättelserna för barn.

• Tainted

Den bok som varit mest populär här är "boken om kroppen" eller vad den heter. Massa bilder och genomsiktsbilder så man kan bläddra på skelett, muskler, organ, blodkärl osv på en kropp. sen är det lite andra grejjer som en "hemlig" väg genom en labyrint som är satt med blindskrift pluppar osv.. dotra är 4 nu och hon tycker den är kanon, började intressera sig i 3års åldern. hon har lärt sig mycket genom boken och det är ju aldrig fel :)

• Villimey

Populärt hos sonen 2,5

Halvan-böckerna
    Alfons Åberg
    Spöket Laban
    Mulle Meck finns för olika ålderskaterogier ifrån enkla pekböcker
    Barnkammarböckerna bilderböcksantologier
    Vilda bebin
    Pettson, Mamma MU och Pija Lindenbaum finns också här den av Pija som uppskattas är Gittan och älgbrosorna.
    Dem 2 böckerna om Aston.
    Böckerna om Fia tex "Godnatt alla djuren"
    Böcker om djuir och fordon är alltid uppskattade tex Vi tittar på konstiga fordon.

Det vi har läst tidigare har tex varit Kaninböckerna av Lena Andersson och klaasiska Max-böckerna.

• miism

Tack för alla tipsen, nu är kvällen räddad med att spana in alla böckerna på ad libris.
    Barnens bibel står redan på listan liksom någon form av "om kroppen" bok, men ska spana in ditt tips tainted, för den lät klart intressant. De andra ska jag surfa reda på mer om ikväll och sätta upp på handlingslistan allt eftersom.

Tar gärna emot fler förslag, har en gigantisk bokhylla i sonens blivande rum och den kommer att se minst sagt tom ut med bara de böcker vi har här nere. Hittils har Max-böckerna och Agel Gagel varit klara favoriter, men har å andra sidan inte så mycket att välja på. Kommer att försöka hitta en del böcker här i Kenya också och ta med hem, främst för att vi vill ha böcker med mörkhyade barn också i hans bokhylla, och jag misstänker att det inte är så lätt att hitta i Sverige, eller?

• Tainted

Härligt! Just denna heter "Boken om kroppen" skriven av Melanie och Chris Rice, utgiven av Bonniers 1995, lärorik och uppskattad! :)

Kollade just igenom den och hade visst blandat ihop det med labyrinten med en annan bok; Dina fantastiska sinnen av Ron och Atie van der Meer. I den boken finns det lite mer "experiment" med känsel, ljud, 3D glasögon med bilder osv.. men den kan jag känna att är för lite äldre barn, 5års åldern kanske.

Angående mörkhyade barn så finns ju Charlie och Lola som e kända från Bolibompa, Lolas bästa kompis Lotta är mörkhyad och med i böckerna. Budskapet är ofta miljöinriktat i de få böckerna vi läst i den serien iaf, tv-programmet är så gulligt :)

Lycka till med handlandet och hoppas sonen blir nöjd :)

• Tow2Mater
    miism skrev 2011-02-01 19:44:24 följande:
    vi vill ha böcker med mörkhyade barn också i hans bokhylla, och jag misstänker att det inte är så lätt att hitta i Sverige, eller?
    Man kan ju alltid färglägga de vita ansiktena ;)
  • miism

Tack för tipset om Charlie och Lola, de hade vi inte ens tänkt på.
    Pen: Tror inte riktigt vi vill färglägga ansiktena i boken, tappar lite poängen då :)

• Villimey
    miism skrev 2011-02-01 19:44:24 följande:

Tack för alla tipsen, nu är kvällen räddad med att spana in alla böckerna på ad libris.
    Barnens bibel står redan på listan liksom någon form av "om kroppen" bok, men ska spana in ditt tips tainted, för den lät klart intressant. De andra ska jag surfa reda på mer om ikväll och sätta upp på handlingslistan allt eftersom.

Tar gärna emot fler förslag, har en gigantisk bokhylla i sonens blivande rum och den kommer att se minst sagt tom ut med bara de böcker vi har här nere. Hittils har Max-böckerna och Agel Gagel varit klara favoriter, men har å andra sidan inte så mycket att välja på. Kommer att försöka hitta en del böcker här i Kenya också och ta med hem, främst för att vi vill ha böcker med mörkhyade barn också i hans bokhylla, och jag misstänker att det inte är så lätt att hitta i Sverige, eller?

Kolla in böckerna om Binta av Eva Susso, den har vi haft som lån från biblioteket och den uppskattades. Binta ska nog ha en pappa från ett afrikanskt land. Det är småbarnsböcker om små barn som upptäckter världen.''
    Sen kom jag på en annan fransk barnbok som vann pris när dne kom 2008, Moki cyklar jorden runt, bland annat med stopp i Mali och på Madagaskar men även andra länder. Den är som en smällkaramell och jag läste den innan jag fick barnSkäms.
  • karmasus

Här dansar Herr Gurka
    http://www.bokus.com/bok/9789129665277/har-dansar-herr-gurka/

Imse vimse spindel
    Prästens lila kråka
    Björnen sover
    I ett hus
    http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Ellen%20och%20Olle%20sjunger

Fem myror är fler än fyra elefanter. ABC-bok
    http://www.bokus.com/bok/9789163866869/fem-myror-ar-fler-an-fyra-elefanter-abc-bok/

Alfons Åberg
    http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?series=Alfons

Pippi långstrump
    Emil i lönneberga

Jag kan rekommendera Barnens Bokklubb (www.barnensbokklubb.se)! De har en trevlig medlemstidning och hemsida som presenterar barnböcker på ett bra sätt.

• llotta

Jag tycker att "Knacka på" är en fantastisk bok för 1-3-åringar!

• Spexig

Barbapappa är oxå jättepoppis hos dottern, även om jag ibland kan tycka de är lite väl 70-tal, men dock med ett bra budskap (var rädd om naturen, basically).

• Spexig

I senaste Barnposten (Barnens bokklubb) tipsades om några böcker om barn i bla Afrika:
    Makwelane och krokodilen av Maria Hendriks (en modern variant av rödluvan)
    Ashraf från Afrika av Ingrid Mennen och Niki Daly (Ashraf bor i stan med drömmer om de stora djuren på savannen)

Vet inte om de är nåt bra eller vilken ålder de vänder sig till, men kan vara värt att kolla upp. 

Svar på tråden Vilken bok är ett absolut måste i barnkammaren?