• Cia Pia

Andningsrörelser från bebisen utanpå magen ????

Har ni nån gång sett att er magen rör sig rytmiskt upp o ner, precis som om man skulle kunna se liten andas ?
    Min gör det jämt när jag sitter ner o mest på kvällarna, har frågat BM o läkare men dom säger att man inte kan se andningen utanpå för då skulle liten behöva ligga så nära.
    Men efter UL igår så såg jag att litens andning stämmer jättebra överens med vad vi ser varje kväll ??

• Svar på tråden Andningsrörelser från bebisen utanpå magen ????
  • Lalalong

fast bebisen andas ju inte i magen....

• skånenettan

Jag ser samma sak men det är inte som bebisen andas... den andas ju första gången ute i det fria...

Det är säkerligen pulsen på bebisen vi ser genom magen, jag upplever samma sak dagligen.

• Baggs

Eller hicka?! Min mage rör sig mycket rytmiskt med jämna mellanrum och det sammafaller med bäbis hicka... Ser helkomiskt ut!

• Mathilda

Jag tror att det är vår egen puls som syns extra tydligt när man är gravid och just över magen. Har svårt att tro att barnets puls skulle göra att "fostervattnet skvalpar i samma takt" så att det sedan kan ses utanpå vår mage.

• Cia Pia

Nej den andas i magen... Det sa läkaren igår iaf. att den övar sina lungor nu genom att dra in fostervatten o det ser ut som andning.

Pulsen kan det ju inte vara, den slår ju dubbelt så fort som vår, denna har en jämn rytm, precis som min egen fast det går inte i samma takt, så därför är det inte min.

• glasbubblan

Kan inte tänka mig att det skulle vara något annat än vår egen puls, som Mathilda skriver eller hicka som Baggs skriver.

Visst tränar bebisen andning genom att dra ner fostervatten i lungorna, men han/hon "måste" ju inte göra det och borde följaktligen inte göra det hela tiden...

Hicka eller mammas puls!

• Cia Pia

Tyvärr inget av det.. Hicka känner jag långt ner mellan benen eftersom liten är fixerad o jag i v 38, o min egen puls slår inte i samma takt..

• Tin o Trolls mamma

Min egen puls syns utanpå magen som rytmiska rörelser.

• Tin o Trolls mamma

Att din puls inte slår i samma takt som den på magen kan ju bero på att ställena där man känner pulsen befinner sig olika långt ifrån hjärtat och därmed inte slår i samma takt. Stora kroppspulsådern sitter ganska så mitt på magen och jag känner min jättetydligt när jag lägger handen på magen. Speciellt nu när jag är gravid.

• Cia Pia

Tin

Mm.. men jag tror inte det är den iaf. För petar jag på litens rumpa så den börjar röra sig så flyttar liksom det med, ibland känner jag det även på sidan av magen.

Får nog aldrig nåt bra svar på det tyvärr, tur att liten ska ut snart så jag slipper grunna dock

• Blossi

Bebisen andas inte i magen. Att den övar genom att dra in vatten är en sak men det gör den inte rytmiskt. Jag tror att det är din egen puls som syns och slår igenom då hjärtat är förstorat och är mer kraftfyllt än tidigare.

Varför jag säger det så säkert är för att jag själv kan se min mage "andas" men det är min egen puls och inget annat.

• CarolineKe

Cia Pia:

Förstår dig precis... på kvällen när jag ligger i sängen så känns det som att man känner bebisens puls eller "andning" och jag känner min egen puls väldigt tydligt, har legat och kännt på min och den är defenitivt inte samma som bebbens! Plus att min bebis har jämt hicka vet precis hur det känns och det är inte det heller! Nåja, som du skrev så får man nog inget bra eller konkret svar på vad det är... Men jag tänker då fortsätta tro att det är pulsen eller andningen Lycka till!!

• Cia Pia

Caroline

Åh vad skönt att det finns nån som känner samma sak o förstår !! För jag VET att det INTE är min egen puls o bebisen andsas visst i magen, drar in fostervatten o ut igen för att öva lungorna o det gör den rytmiskt när den väl gör det, det såg jag ju själv på UL i måndags. o läkaren bekräftade.

Men vi får väl leva i ovisshet, tills vi själva kommer på vad det kan vara kanske ? Min sambo brukar oxå ligga o känna o han har kollat alla varianter han med o det är inte min puls..

• braartikel

Min bebis gör exakt samma. Är i vecka 38. Märkte första gången idag. Inte hicka och inte puls. Är det ett bebisen över på att andas? Kan inte hitta någon annan förklaring!

Svar på tråden Andningsrörelser från bebisen utanpå magen ????