• Honeybunny

Levaxin-tråden!!!

Den här tråden tänkte jag är till för dom som äter levaxin, oavsett anledning! Den är till för att kunna fråga allt man undrar. Alla som har några kunskaper om ämnet, tveka inte att skriva det du vet. Och du som har någon fråga, tveka inte att ställa den. Hoppas att det är flera kunniga på området, som hittar hit. Jag är den som INTE har några kunskaper och har därför en fundering. Jag tog blodprov den 23/4. Fick då inbokat en tid för spolning den 14/5 också. Den 14/5 fick jag provsvaret och min TSH låg på 3,4 och han skrev ut 25 mkg direkt. Men nu funderar jag på att öka dosen till 50, på egen hand, för att fortare få ner värdet till 1. Är jag bara otålig eller det en vettig ide? Jag tänkte även beställa en tid för provtagning hos vc eller hos ivf-kliniken, ca 4 veckor efter levaxinstart. Vi ska nämligen inte träffa utredningsgyn förrän i sept nästa gång. Jag äter även pergotime dubbel dos och Provera. Vad tycker ni? Hoppas att denna tråden hjälper fler än mig där ute!

Har försökt sen december 2010!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:44
    Vad sägs om att vi skapar en BIM-lista?
    Någon som är duktig på det?
    Men jag vill ändå att den primära fokusen ska ligga på levaxin-frågor/svar!
    Och BIM-listan är självklart frivillig att vara med i!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-29 11:23
    Bra sida med info, hitta bra läkare, ref-värden, graviditet mm mm!!
    Finns även en kontakt oss-sida, där ni kan ställa frågor om medicinen, sköldkörteln, graviditet mm!!

www.skoldkortelforeningen.se/
  • Svar på tråden Levaxin-tråden!!!
  • isadora81

Hej hej!

Jag är uppe i fertilitetsutredning och det framkom då att jag har högt tsh 4,5. Jag startade med 25 mikrogram precis som du och efter en månad gjorde jag nya prover. Då hade tsh gått ner till 2,2 men jag fick ändå höja till 50 mikrogram. Jag har inte hunnit ta nya värden efter det.

Jag tycker ijnte att du ska höja dosen utan att ha mätt dina nivåer. Vad jag har förstått så kan det ta tid att ställa in rätt så man bör ha haft samma dos ca en månad innan man tar nya prover och utvärderar eventuell doshöjning.

Skoj att du startade denna tråd. Hoppas man kan lära sig nåt.         

• pixie mason

Om man höjer dosen själv kan man få biverkningar så som hjärtklappningar och gå ner mycket i vikt.

Jag äter 100 mg om dagen fick fel på sköldkörteln när jag var gravid och fick börja med 25 i två veckor sen höjdes dosen till 50 och efter två månader fick ja höja till 75 och när ja blev gravid igen fick ja höja till 100.

Levaxin är ju som tur är en mild medicin men dosen kan behövas ställas om både uppåt och neråt. Därför är det viktigt att man själv påpekar detta för läkare att man vill göra blod koller för i mångafall glömmer dom bort och skicka kallelser för kontroller.

Vet inte vad ni har för känningar utav att dosen är för låg men ja märker direkt om ja måste höja dosen för då blir jag extrem trött och börjar tappa hår sen går jag kraftigt upp i vikt också.. Plus hjärtklappningar.

• Honeybunny

Jag har än så länge bara ätit 25 i 3 dagar, så vet inte hur jag mår med dom än. För ungefär 2 år sen hittade jag en jättelång lista på symtom av struma och jag hade hur många som helst och det var bl.a. trötthet. Jag har känt sen dess att något är fel i min kropp, typ sjukdomskänsla. Så nu hoppas jag att jag kommer må bättre, speciellt att bli piggare är viktigast för mig. Men då håller jag mig kvar på 25 och ber om nytt prov om ca en månad. Tack för den positiva responsen om startandet av denna tråd, hoppas att fler hittar hit!

Försökt sen december 2010
  • pixie mason

Det tar ju tyvärr ganska lång tid och ställa in rätt dos med levaxin men man brukar märka att man är på rätt väg när man inte känner den där sjukdoms känslan lika intensivt längre.

Ja kul att det finns en levaxin tråd

• Desiderans

Hej!

Jag började med Levaxin i samband med utredning för barnlöshet. Äter 25 mg och har inte fått reda på något exakt värde... bara att det har "blivit bättre" och ska inte ta fler tester.
    Har perioder då jag är extremt trött och tappar hår... kan hormonerna variera menar ni?

Hur tänker ni kring kosten? Har läst att man skall undvika järn och kalcium i samband med levaxin. Men jag äter väldigt mycket mjölkprodukter.... tror ni det kan påverka?

• isadora81
    Desiderans skrev 2012-05-16 19:45:40 följande:
    Hej!

Jag började med Levaxin i samband med utredning för barnlöshet. Äter 25 mg och har inte fått reda på något exakt värde... bara att det har "blivit bättre" och ska inte ta fler tester.
    Har perioder då jag är extremt trött och tappar hår... kan hormonerna variera menar ni?

Hur tänker ni kring kosten? Har läst att man skall undvika järn och kalcium i samband med levaxin. Men jag äter väldigt mycket mjölkprodukter.... tror ni det kan påverka?

Man ska undvika järn, mjölk, kalcium osv i samband med att man tar sitt levaxin. Typ två timmar både efter och före. Detta för att det kan komplexbinda med levaxin och hindra upptaget och då får man ingen effekt. Jag tar mitt levaxin i samband med tandborstning på kvällen för då har jag inte ätit på två timmar och jag ska inte äta nåt på hela natten. :)
  • pixie mason

Ja frågade på apoteker hur man eg ska ta sina tabletter då man får höra olika bud från olika ställen. Hon sa att det spelar ingen roll om man tar den i samband med måltid eller fastande. Det VIKTIGA är att man tar det samma tispunkt varje dag.

Jag vet inte vad som eg stämmer men jag tar alltid mina tabletter i samband med frukost och eftersom mina värden höjs så bör det ju fungera. Nu när man är gravid så vet man ju att det kan hoppa ner och upp men när jag inte va gravid låg man stabilt.

• isadora81
    pixie mason skrev 2012-05-20 09:13:51 följande:
    Ja frågade på apoteker hur man eg ska ta sina tabletter då man får höra olika bud från olika ställen. Hon sa att det spelar ingen roll om man tar den i samband med måltid eller fastande. Det VIKTIGA är att man tar det samma tispunkt varje dag.
    Jag vet inte vad som eg stämmer men jag tar alltid mina tabletter i samband med frukost och eftersom mina värden höjs så bör det ju fungera. Nu när man är gravid så vet man ju att det kan hoppa ner och upp men när jag inte va gravid låg man stabilt.

Man ska inte ta tillsammans med mjölk eller mejeriprodukter för då får man ett sämre upptag. Detta är från fass.se

"Om du använder både Levaxin och järntillskott ska du låta det gå minst två timmar mellan intag av dessa preparat och Levaxin.

Kalciumprodukter eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum."

Annars har apoteket rätt i att det är viktigare att man tar vid samma tidpunkt varje dag. Eftersom jag äter fil till frukost så kan jag inte ta levaxin på morgonen därav på kvällen. Men om du bara äter exempelvis en smörgås (ej med ost) och dricker en kopp kaffe (utan mjölk till) då kan du ta levaxinet på morgonen.

• DarkLink

Det stämmer att man inte ska ta det med kalcium.

Det är få som behöver ta levaxin regelbundet samma tid för att må bra. Hormonet i levaxin lagras i kroppen och kroppen omvandlar den till energi när det behövs.

Det tar 4-6 veckor för kroppen att vänja sig vid en dos så öka inte fortare än så.

Viktigast av allt: lyssna på kroppen, den kommer tala om vad som är bra för just dig.

• pixie mason

nej då jag dricker proviva till frukost (oftast) och äter omelett till frukost =)

men bra att veta att man inte ska ta det med kalcium för tyvärr meddelar dom ju inte en om det på sjukhus när man får medicinen och inte alla gånger man tänker sej för när man äter att man inte ska dricka mjölk eller så direkt efter man tagit den

Svar på tråden Levaxin-tråden!!!