• Skabetti

Skratta lagom! Sa pappa åberg

Fick hem paketet från barnens bokklubb i veckan. I detta paket fick man Alfons pysselbok och månadens bok: Skratta lagom Alfons åberg! Sa pappa åberg. Nu är jag väldigt tacksam i att min minsta gosse inte ville finna sig i att jag skulle läsa den för min 4åring.. Sen varnade min vän mig. Satte mig för att läsa den och blev ordentligt chockad. Vill faktiskt bara säga till alla dem som tänkt läsa den: Läs den innan ni köper den! Här finns bloggar om ämnet (ej mina egna bloggar, men hittade dessa på google när jag sökte på boken, för att se om där fanns andra som reagerat):

alwilda.blogspot.se/2012/09/bokvarninga-skratta-lagom-sa-pappa-aberg.html

lillabus.wordpress.com/2012/09/25/skratta-lagom-sa-pappa-aberg-av-gunilla-bergstrom/

carolinalandin.blogspot.se/2012/09/carolina-riktigt-uppretad-pa-pappa-aberg.html

Vill med detta också tacka dessa som bloggat om boken!

Ha en trevlig kväll! 

• Svar på tråden Skratta lagom! Sa pappa åberg
  • clembke

Tack för varningen. Ska till Ullared nästa helg o funderade på att köpa bok till vår 4-åring. Har en Alfons bok här hemma som han gillar så det kunde mkt väl ha blivit denna. Nu blir det att leta andra böcker ist...

• lövet2

Min 8-åring tyckte den var hur kul som helst. Jag tror boken passar bättre för lite äldre barn, som förstår sammanhanget.

• Mitarashi

Oj, tack för varningen! Dottern älskar Alfons men den boken kommer vi inte köpa.

• loka

Jag läser den för min 2 åring UTAN problem,att det alltid ska överreageras och moraliseras på FL.

• Skabetti

På familjeliv? Moraliseras? Överreageras? Tycker du att ni får ut något av att läsa den tillsammans, du och din 2 åring?

Jag blev besviken på denna bok ja, tycker faktiskt inte den är lämplig som barnbok alls om jag ska vara ärlig. Undrar faktiskt vad författaren vill förmedla? Att barnaga är fel? Men helt ok att låtsas aga? Eller va?

Hur som helst så ville jag bara varna andra, eftersom jag själv blev besviken..

• lövet2
    Skabetti skrev 2012-10-28 22:46:02 följande:
    På familjeliv? Moraliseras? Överreageras? Tycker du att ni får ut något av att läsa den tillsammans, du och din 2 åring?

Jag blev besviken på denna bok ja, tycker faktiskt inte den är lämplig som barnbok alls om jag ska vara ärlig. Undrar faktiskt vad författaren vill förmedla? Att barnaga är fel? Men helt ok att låtsas aga? Eller va?

Hur som helst så ville jag bara varna andra, eftersom jag själv blev besviken..
    Författaren kanske inte har ett dolt budskap alls. Författaren kanske försöker hitta rätt humorläge för en 7-8-åring, och där tycker jag hon har lyckats.
    Vissa Alfonsböcker funkar bäst för 4-5-åringar, medan andra böcker funkar bäst för äldre barn. Lägg undan boken ett par år, och sedan läser du den för ditt barn. Då kanske den uppskattas bättre ...
  • Skabetti

Ska lägga undan boken, ja. Kke blir man lite extra känslig eftersom boken inte är anpassad efter mitt barns ålder, något barnens bokklubb kke skulle reflekterat över. Inte stoppa i en bok bara för att det är "topp boken", vi brukar alltid riva upp paketet o läsa boken direkt...

• clembke

Dom har väl delat upp Alfons böckerna i Stor-Alfons (fr 4 år o uppåt) och Lill-Alfons (2-4 år) men att det bara är en liten märkning på baksidan.

Nu har jag inte läst boken alls, men det som de andra berätta om den så kommer jag absolut inte att köpa den. Vad skulle jag förmedla till mina barn?
    Det är som dom sa i bloggarna, hade det kommit en sensmoral i slutet så hade jag kunnat köpa budskapet. Men när till o med de vuxna sitter o är förvirrade o funderar på vad dom menar i boken så vill jag ju inte läsa den för mina barn.
    Nä, håller nog fast vid de äldre böckerna i så fall. Som god natt Alfons Åberg

Svar på tråden Skratta lagom! Sa pappa åberg