• Anonym (Utmattad släkting)

Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?

Får man lov att ogilla andras barn öppet?
    Det gäller sambons brorsbarn.

Jag vill inte säga att jag hatar henne, men det är inte så långt ifrån.
    Och JAG VET att föräldraskapet är problemet. Men föräldrarna som vuxna utan ungen har jag inga problem med. Det är liksom barnet som blir problemet även om det är föräldrarnas ansvar.

Det jag undrar är om jag kan/bör/får vara ärlig med att det är pga barnet som jag inte går på kalasen längre? Pga henne som jag inte hälsar på eller följer med på aktiviteter.

Så till det som stör mig då:
    Hon är ca 5 år. Föräldrarna ca 30-35. Hon är otroligt stimmig, gnällig och sprallig. Hon sitter inte still i fem minuter. Hon petar på ALL mat på bordet som gästerna ska äta. Har även kastat mat på mig (första gången jag hälsade på). Hon äter inte upp sin mat som speciallagats åt henne, hon skriker och gråter så fort hon inte kan göra som hon vill bums. Hon lyssnar inte på sina föräldrar. Hon är en riktig ögontjänare.

Föräldrarna skrattar åt henne när hon inte lyder. Ex då hon kastade mat på mig. Deras tillsägelser är lika tama och innehållsrika som luft. Hon fick nej till att mata min hund men springer ändå och hämtar mat och försöker ge hunden. Jag stoppar det så att alla uppmärksammar det, då jag höll koll på hunden. Hon provar IGEN och hinner plocka ny mat utan att föräldrarna SOM
    SITTER VID BORDET reagerar. Jag säger till argt att hon inte får ge hunden. Hon blänger på mig och springer iväg.

Alltså... Jag kan rabbla saker länge. Hon hällde ut grädde på inte en utan TVÅ tårtor vid ett kalas. Först en och de bara skrattade, och så EN TILL utan att nån stoppade henne. Hur händer det ens?

Det tar sån energi för mig att vistas nära detta barn, och deras obefintliga föräldraansvar gör mig så utmattad.

Ska jag ljuga om anledningen eller kan man vara ärlig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?
  • Blueberrypie

Det beror väl lite grann på. Är det ett barn som kommer att finnas med i ditt liv väldigt mycket, så bör du vara ärlig.

Träffar du barnet några få ggr om året så kan du lika väl tiga. Med åren blir det väl bättre, kanske.

• Anonym (M)

Ärlig till mot din sambo menar du? Det borde du väl kunna vara.

Sen beror det ju på hur man uttrycker sin ärlighet. Man kan säga "jag avskyr ungen", eller "jag har svårt för höga ljud" eller vqd det nu är som gör att du inte står ut på kalasen. Om du är känslig så vet sambon väl om det sen innan och borde ha förståelse för det?

• Blueberrypie
    Anonym (M) skrev 2016-08-05 21:15:47 följande:

Ärlig till mot din sambo menar du? Det borde du väl kunna vara.

Sen beror det ju på hur man uttrycker sin ärlighet. Man kan säga "jag avskyr ungen", eller "jag har svårt för höga ljud" eller vqd det nu är som gör att du inte står ut på kalasen. Om du är känslig så vet sambon väl om det sen innan och borde ha förståelse för det?

För höga ljud!? Really?! Hon skrev just att ungen kladdar på folks mat, slänger mat på folk och tvångsmatar djur! Vem, utöver föräldrarna, kan älska ett sådant gränslöst barn!?
  • Anonym (C)

Säg inte att du ogillar barnet! Däremot kan du överväga att säga att du ogillar barnets beteende, men det kan vara väldigt känsligt det också. Du riskerar att få hela din sambos familj emot dig om du inte lyckas framföra det på ett bra sätt.

• Anonym (M)
    Blueberrypie skrev 2016-08-05 21:19:02 följande:

För höga ljud!? Really?! Hon skrev just att ungen kladdar på folks mat, slänger mat på folk och tvångsmatar djur! Vem, utöver föräldrarna, kan älska ett sådant gränslöst barn!?

Vem har sagt att hon borde älska barnet?

Det handlar ju om huruvida hon kan stå ut med en person hon stör sig på och dennes beteende på kalas eller ej.

Kan hon inte stå ut med det borde hon kunna förklara det för sin sambo och hen borde kunna förstå om hon har en vettig anledning.
  • lövet2

Jag hade sagt att jag stör mig på sambons bror med fru. Att jag stör mig på att de inte uppfostrar sitt barn utan uppmuntrar henne till att trakassera andra. Det hade varit sant också, för jag stör mig inte på barnen i sådana där fall utan på föräldrarna.

Tack för era svar!

Jag har varit ärlig mot min sambo, men mot hans föräldrar menar jag. Kalasen hemma hos hans föräldrar och barnets i fråga far-föräldrar uteblir jag ifrån. Och andra aktiviteter med hans släkt.
    Men när svärmor frågar varför undrar jag om det är olämpligt att vara ärlig?

Svärmor har själv nämnt att barnet är tidskrävande och att det inte går att slappna av med henne i närheten. Jag blir på dåligt humör bara jag vet att barnet kommer vistas på samma plats. Och det handlar ju såklart om föräldrarnas slappa stil... Men då de är utan sitt barn kan jag gilla dem. Problemet är väl att de agerar som om de alltid var utan föräldraansvar, även då barnet är närvarande.

Är jag konstig som inte kan gilla detta barn alls? Får man tycka/säga det? Ska jag då säga att det är föräldrastilen jag har svårt för? För jag fattar ju mycket väl att detta barn bara uttrycker all förvirring som uppfostran inneburit. För den är under all kritik.

Och detta är bara toppen av isberget.

Jag menar, jag skulle ju kunna tiga och hitta på andra ursäkter. Men jag blir förbannad när ingen agerar och lär barnet lite hyfs. Och det känns ju tråkigt att inte kunna gå på kalas för att ingen håller rätt på barnet. Varför ska jag stå tillbaka när barnet faktiskt är ouppfostrat?
    Min hund blir lite orolig när barnet stimmar och inte låter honom ligga ifred. Men trots att hunden ligger i en hundgård i trädgården ska barnet prova klättra in över grinden gång på gång. Och det är bara jag som säger åt henne att det inte är okej att gå in till hunden. Föräldrarna gör inget när hon springer och drar i grinden och försöker ta sig in. Hunden är mitt ansvar, men barnet är ju deras.

Jag vet inte om jag vågar säga till ordentligt vad jag tycker om saken, eller om jag bara får alla emot mig då. Därför har jag nu tänkt att i fortsättningen utebli. Men är det rättvist? Vad hade ni gjort? Får man ha en öppen åsikt om andras föräldraskap?

• Anonym (qw)

svår fråga. Umgås ni ofta med sambons bror + familj så kan det bli ohållbart om du är helt ärlig. Samtidigt vore det ju bra om någon fick föräldrarna att få upp ögonen för att deras uppfostran kanske inte är så bra. Blir jobbigt i skolan sen annars kan jag tro.

Går det att prata med farmor/farfar lite försiktigt, försöka se vad de tycker lite mer, om de vågar ta upp detta med sin son? 

Eller känner ni någon som ni vet umgås mer med denna familj och som skulle kunna nämna något utan att de går i taket? 

• Anonym (qw)
    Anonym (Utmattad släkting) skrev 2016-08-06 11:42:15 följande:

Jag menar, jag skulle ju kunna tiga och hitta på andra ursäkter. Men jag blir förbannad när ingen agerar och lär barnet lite hyfs. Och det känns ju tråkigt att inte kunna gå på kalas för att ingen håller rätt på barnet. Varför ska jag stå tillbaka när barnet faktiskt är ouppfostrat?
    Min hund blir lite orolig när barnet stimmar och inte låter honom ligga ifred. Men trots att hunden ligger i en hundgård i trädgården ska barnet prova klättra in över grinden gång på gång. Och det är bara jag som säger åt henne att det inte är okej att gå in till hunden. Föräldrarna gör inget när hon springer och drar i grinden och försöker ta sig in. Hunden är mitt ansvar, men barnet är ju deras.

Jag vet inte om jag vågar säga till ordentligt vad jag tycker om saken, eller om jag bara får alla emot mig då. Därför har jag nu tänkt att i fortsättningen utebli. Men är det rättvist? Vad hade ni gjort? Får man ha en öppen åsikt om andras föräldraskap?

just när det gäller hunden borde du kunna vara rak och tydligt till barnets föräldrar, eftersom du säger, det är din hund. Fattar de inte det är de direkt korkade. 
    Säg tydligt att ingen får gå in i hundgården, de måste säga åt barnet tydligt! Säg att du noterat att de inte säger åt barnet utan att du får göra det men att du tycker de ska göra det eftersom det är deras barn. Gör de inte så, kommer du säga åt barnet på skarpen (som säkert kommer bli så paff att det börjar gapa och skrika) 

vad säger din sambo? Det är ju ändå hans familj, hans bror det handlar om.
Svar på tråden Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?