Kan man vara ärlig om att man ogillar barnet?
Får man lov att ogilla andras barn öppet?
Det gäller sambons brorsbarn.
Jag vill inte säga att jag hatar henne, men det är inte så långt ifrån.
Och JAG VET att föräldraskapet är problemet. Men föräldrarna som vuxna utan ungen har jag inga problem med. Det är liksom barnet som blir problemet även om det är föräldrarnas ansvar.
Det jag undrar är om jag kan/bör/får vara ärlig med att det är pga barnet som jag inte går på kalasen längre? Pga henne som jag inte hälsar på eller följer med på aktiviteter.
Så till det som stör mig då:
Hon är ca 5 år. Föräldrarna ca 30-35. Hon är otroligt stimmig, gnällig och sprallig. Hon sitter inte still i fem minuter. Hon petar på ALL mat på bordet som gästerna ska äta. Har även kastat mat på mig (första gången jag hälsade på). Hon äter inte upp sin mat som speciallagats åt henne, hon skriker och gråter så fort hon inte kan göra som hon vill bums. Hon lyssnar inte på sina föräldrar. Hon är en riktig ögontjänare.
Föräldrarna skrattar åt henne när hon inte lyder. Ex då hon kastade mat på mig. Deras tillsägelser är lika tama och innehållsrika som luft. Hon fick nej till att mata min hund men springer ändå och hämtar mat och försöker ge hunden. Jag stoppar det så att alla uppmärksammar det, då jag höll koll på hunden. Hon provar IGEN och hinner plocka ny mat utan att föräldrarna SOM
SITTER VID BORDET reagerar. Jag säger till argt att hon inte får ge hunden. Hon blänger på mig och springer iväg.
Alltså... Jag kan rabbla saker länge. Hon hällde ut grädde på inte en utan TVÅ tårtor vid ett kalas. Först en och de bara skrattade, och så EN TILL utan att nån stoppade henne. Hur händer det ens?
Det tar sån energi för mig att vistas nära detta barn, och deras obefintliga föräldraansvar gör mig så utmattad.
Ska jag ljuga om anledningen eller kan man vara ärlig? Vad hade ni gjort?