Lätt utväcklingsstörd, går över gränserna.
Varning för långt inlägg men behöver verkligen skriva av mig.
Jag har en syster (sladdis) som har en lätt utvecklingsstörning. Hon är nu tonåring nu och jag närmar mig 30. Jag tycker väldigt mycket om om henne men vi har aldrig riktigt klickat. Jag har alltid sett henne som den bortskämda lilla som alltid fick som hon ville vilket faktist är sant. Så det har varit många problem.
Hon kan inte ta ett nej, utan det skall alltid daltas med henne, och hon får allt hon pekar på. Hennes diagnos blev först klar för 1 år sedan.
Hon är väldigt kontrollerande , väldigt svartsjuk och då menar jag väldig, och blev helt tokig när hon inte får som hon vill. Ja menar åker jag och någon förälder iväg hon kan va iväg på något annat roligt kan hon bli vansinnig för vi gör något utan henne.
Hon har blivit alldeles kill tokig, har vi pratat om att jag har pojkvän till exempel har hon snabbt sagt hon också, mina föräldrar får ha hennes FB på sina telefoner då hon skriver hej Vilt till vilken kille som helst och frågar om dom skall vara ihop, säger han nej kan hon fortsätta skriva massor, varför och sådant. Hon har flera gånger fått FB förbud för hon nästan trakasserar killar, lägger till människor med mera. Nästan stalkar.
Hon kan vara väldigt påträngande men den som skyller allt på hennes störning har fel, hon är inte dum. Jag märker hur hon lätt använder människor för att få som hon vill genom att bli accepterad för hon inte "förstår" bättre.
Till det STORA bekymret , jag väntar barn, första barnbarnet för mina föräldrar. Min mamma och jag har alltid stått varandra speciellt nära, och alla är jätte glada även min syster. Men nu börjar jag faktist bli orolig för att hon kommer bli sjukt avundsjuk när den lilla kommer. Jag kan t.ex inte ens få en dricka köpt utan att de blir gap å skrik på henne, hur kommer hon då ta att den lille kommer vara minst, och vara i centrum ? Ja detta får faktist mig att bli orolig på riktigt .
Jag oroar mig även för hennes framtid. Då mina föräldrar fick henne sent, hur ska hon klara sig? Om hon aldrig får lära sig nej! Eller att allt inte bara finns framför fötterna på en alltid?
Någon som känner igen sig kanske ?
Mvh en som är orolig för sin syster, jag önskar verkligen att hon får hjälp och lära sig så hon inte får det ännu svårare än vad hon redan har