• hemso

Skulle verkligen ett regeringsbyte gynna Sverige?

Är gräset grönare på andra sidan?

Jag är en av många som är osäker på vem man egentligen vill rösta på.

Fram till för ca 1 timme sedan var jag stensäker på att jag skulle rösta på Moderaterna.

Varför? För jag ville ha en ny regering.

MEN, är det verkligen det Sverige behöver?

Visst, vi har en till skillnad från innan en svår tid i Sverige just nu.

Priserna skjuter i höjden, tillväxten har saktat ner, människor har inte längre råd att ta sig till jobb, att äta, att leva på som vanligt.

Men är detta pga Sveriges nuvarande regering?

Och händer detta endast i Sverige?

Pekar vi finger åt fel håll?

Så fort jag börjar jämför Sverige med hur det är i andra länder rent generellt så känner jag ett lugn, en stolthet.

Jag är trött på att höra outbildade, ovetande människor klaga på vårt land.

Här i Sverige behöver vi inte gå i personlig konkurs för att vi föder barn på sjukhuset. Min mormor har sluppit bo på gatan för att hon har diabetes.

Ja, vi betalar skatt, jag menar inte att vi får allt detta gratis.

Men jag betalar gladeligen denna skatt för att få ha det så som jag har det idag.

Med detta menar jag inte att vi ska acceptera försämringar bara för att vi har det bättre än andra, för tillslut är vi där själva. Men vad jag hör från folk så tycker jag vi ska vara mer tacksamma för det land vi bor i. Folk pratar som om vi bor i ett land som håller på att förfalla, det gör vi inte. Vi har en jobbig tid just nu. Man kan inte förvänta sig att Sverige ska förbli oförändrat när det händer andra hemskheter runt om i världen.

• Svar på tråden Skulle verkligen ett regeringsbyte gynna Sverige?
  • Anotherone

Jag sitter också med liknande tankar. Jag vet ju vad jag innerst inne tycker och har tyckt. Jag är mer för det personliga ansvaret och har tidigare röstat M. Men jag är inte heller säker på att det är vad landet behöver precis just nu. Jag stör mig på att det borgerliga blocket inte kan se hur illa det är fatt med skolan tex. Och jag har egentligen ingenting "emot" Magdalena Andersson, hon sköter sig rätt bra. Så 2022 skulle kunna bli det första valet då jag röstar på S. Definitivt i regionen för vi kan inte ha det som det är nu (bor i Stockholm). Men möjligen också lokalt och på riksplanet. Jag är sjukt velig känner jag. 

• Anonvm

Ingen kan säkert säga vad vi skulle få istället, det enda vi vet säkert är hur det har blivit fram tills nu.....

I in värld är det mycket svårt att vända något till det sämre, så all förändring, vad den än innebär måste du på något sätt innebära en förbättring.

Min röst kommer i detta val inte bli för något, jag kommer rösta taktiskt på det alternativ som har störst chans att stänga ute MP från fortsatt politiskt inflytande.

• Postman

Jag tror inte vi ska förvänta oss några underverk om det blir regeringsskifte. Däremot är det aldrig bra om någon sitter för länge på din post, ibland kan det vara bra med ett byte för att få nya tankar, infallsvinklar osv. Dock så känner i alla fall jag att de som representerar högersidan idag inte är tillräckligt kompetenta att leda landet. Jag känner också att det den röda sidan har presterat är rätt innehållslöst. För min del så finns det inget att rösta på i dagsläget.

• Mentat
    hemso skrev 2022-08-26 14:31:04 följande:

Fram till för ca 1 timme sedan var jag stensäker på att jag skulle rösta på Moderaterna.

Priserna skjuter i höjden, tillväxten har saktat ner, människor har inte längre råd att ta sig till jobb, att äta, att leva på som vanligt.

Så fort jag börjar jämför Sverige med hur det är i andra länder rent generellt så känner jag ett lugn, en stolthet.

Här i Sverige behöver vi inte gå i personlig konkurs för att vi föder barn på sjukhuset. Min mormor har sluppit bo på gatan för att hon har diabetes.

Men jag betalar gladeligen denna skatt för att få ha det så som jag har det idag.

Med detta menar jag inte att vi ska acceptera försämringar bara för att vi har det bättre än andra, för tillslut är vi där själva. Men vad jag hör från folk så tycker jag vi ska vara mer tacksamma för det land vi bor i. Folk pratar som om vi bor i ett land som håller på att förfalla, det gör vi inte. Vi har en jobbig tid just nu. Man kan inte förvänta sig att Sverige ska förbli oförändrat när det händer andra hemskheter runt om i världen.

Visst är kriget i Ukraina en delförklaring till inflationen. Det hindrar inte att regeringen är ansvarig för att elpriserna når sådana rekordnivåer, att man genomdrivit att kärnkraftverk har lagts ner och att ingen planerbar elproduktion har byggts ut har gett oss ett väldigt svajigt elsystem där priserna sticker i höjden så fort det inte blåser.
    Sedan är det ju också så att även om (m) hade haft egen majoritet hade vi fortfarande betalat sjukvården via skatten och folk hade inte fått bo på gatan bara för att de fått diabetes. Om du verkligen har röstat (m) tidigare borde detta vara väl känt, det framgår ju klart och tydligt av partiprogrammet.
  • Jemp

Nej det sker inte bara i Sverige och nej, jag tror absolut inte vi får ett bättre Sverige av regeringsskifte. 

Åsiktsskillnader ligger väl mycket i vad man anser att ett bättre Sverige är dock, och hur man tror att man når dit. 
    Är främlingsfientlighet eller miljöpolitik att föredra, tex?

• Divine6

Alla partier är ansvariga. Det största problemet är att våra politiker beter sig som småbarn. För att få saker gjort så krävs det samspel mellan regering-riksdag. Röstas regeringens förslag gång på gång ner i riksdagen så är det självklart att samhället inte går framåt då inga beslut fattas. Detta gäller åt båda hållen. Ett annat problem (om man vill se det så) är våra grundlagar. Även om de skulle ändras nu i hopp om att komma åt kriminaliteten ska man komma ihåg att alla i samhället är lika inför lagen. Dessutom har vi en röd regering som styr på en blå budget atm..rätt skevt bara det. 

Vill du på riktigt rösta för förändring så läs på är mitt tips. Strunta i allt valfläsk som florerar för det är bara ord än så länge. Kolla istället fakta hur partierna röstar i sakfrågor, det kan du göra på riksdagens hemsida under kategorin debatt och beslut.  Kolla även vilka partier som styr i din region/kommun och fundera på om du är nöjd med tillexempel vården. 

• FallenAngelNr1000
    hemso skrev 2022-08-26 14:31:04 följande:

Det du kopplar ihop med en god politik tidigare är p ga judeguldet och man hade ett gemensamt mål att bygga upp landet.

Idag tar man hit alltför många som begår våldsbrott. Man vägrar även utföra vissa undersökningar då de kan slå emot regeringens syn. Dom gillar lägga på skatter så det sjunger om det. (självklart ska man betala skatt) men inte till ockerpriser! 

Moderaterna kommer radera hela vanliga folkets inegritet och många kommer åka in o ut ur fängelse, även sådana som inte tror sig åka in någonsin för dom "gör ju inget olagligt" förutom det att de flesta faktiskt begår mindre brott såsom fortkörning, alltför många obetalda parkeringböter, Cyklar utan cykelhjälm, men även skjuter ihjäl djur med för svaga vapen och då går under djurplågeri eller något annat.

Moderaterna behövs när hela landets folk står handfallna och infinner ett samhällsenligt begär om att få bort våldet. Så dom ligger ju ändå helt ok i tiden just nu, men problemet är att dom aldrig kommer sänka piskan när det väl lugnat ner sig igen utan då höjer man straffen på småbrotten istället, allt för att bibehålla makt, auktoritet samt våldsmonopolet.

Inget av partierna som kan hamna över spärren är tillräckligt bra för att rösta på.

Sist röstade jag för, djurens rätt i samhället och ska antagligen rösta liknande nu igen.

• Missermajser

Vi har ju haft borgerlig majoritet i riksdagen sedan 2006 oavsett regering. I grunden blir det ju då borgerliga intressen som legat till grund för både bra och dåliga beslut oavsett vem som lagt motioner och propositioner. 

Således är hela "blaming"-andan som råder nu väldigt märklig och inkonsekvent. 

Det behövs skalighet och fakta kring vad som fungerar och inte fungerar för att landet ska fungera för så många så möjligt. 

Svar på tråden Skulle verkligen ett regeringsbyte gynna Sverige?