• Paintedcow10

Hur strikta är bm med vul?

jag hade ett missfall i januari och är nu gravid i vecka 7+2. Jag har fram tills nu varit otroligt trött, illamående och haft ömma bröst. Nu har alla symptom försvunnit och jag är livrädd för missfall ?. Jag ska ringa min bm imorgon och be om ett vul, men hur stor är chansen att man får ett? Har ni fått så tidigt pga oro?

• Svar på tråden Hur strikta är bm med vul?
  • svansmamman

Jag fick tidigt VUL pga oro efter flera upprepade missfall, men jag har förstått att jag hade tur att få en bra BM och att det inte är speciellt vanligt att få igenom det ?bara? pga oro. Om du inte får igenom ett VUL kanske du kan försöka få till blodprovstagning med ett par dagars mellanrum för att se att HCG fördubblas, vilket det gör vid en normal graviditet. 

Jag förstår att du är orolig, och att det är lättare sagt än gjort, men försök tänka att det är vanligt att symptomen kommer och går. Inget annat tyder på att det skulle vara missfall, ingen molvärk eller blödningar. Det är ju superpositivt! Jag håller tummarna för att allt går vägen denna gång. Jag hade själv tre missfall innan jag fick sonen, nu är jag oplanerat gravid igen. Tidigare missfall sätter griller i skallen på en och logik är inte ens mest använda egenskap när man oroar sig. ❤️

• Paintedcow10

Tack svansmamman ♥️ det värmer! 
    ska försöka tänka bort det och hålla ut till ultraljud 13/11, även om det känns som en halv evighet 😅 grattis till din graviditet också!

• Anonym (Lätt)

Jag har haft väldigt lätt att få vul. :) Fick två MA direkt efter varandra, sen en tredje lyckad grav och nu är jag i vecka 38 med barn nr två. Båda dom lyckade gångerna gick det jättelätt. Efter missfallen fick jag utöver vul:et dessutom ett till två veckor senare. Den här gången fixade min bm ett till mig bara några dagar senare efter jag grät hos henne att jag inte klarade att vänta till KUB, som jag först trodde jag skulle klara. 

• Maymom

Jag hade ett ma som upptäcktes i v13, avstannat v9. Graviditeten efteråt fick jag ul i v11, var också ma, I nästa graviditet fick jag också ul i v10. Just för att slippa gå så länge med det oupptäckt om det var ma igen.
    Symptom kan ju komma och gå. Mitt första ma hade jag kvar symptom ända tills det upptäcktes, trots avstannat flera veckor tidigare. Försök att inte lägga för stor vikt vid symptomens betydelse.

• Anonym (Lätt)
    Anonym (Lätt) skrev 2023-10-09 21:02:38 följande:

Jag har haft väldigt lätt att få vul. :) Fick två MA direkt efter varandra, sen en tredje lyckad grav och nu är jag i vecka 38 med barn nr två. Båda dom lyckade gångerna gick det jättelätt. Efter missfallen fick jag utöver vul:et dessutom ett till två veckor senare. Den här gången fixade min bm ett till mig bara några dagar senare efter jag grät hos henne att jag inte klarade att vänta till KUB, som jag först trodde jag skulle klara. 

Vill också säga att alla mina totalt fyra graviditeter har betett sig likadant, oavsett missfall eller ej! Det kanske kan vara en liten tröst. Jag har blött likadant som missfallen med dom lyckade graviditeterna. 
  • Anonym (Ja)

Eftersom ultraljud kan visa ett levande barn i vecka 7+ men sedan ett dött på 9+ så är dom väääääldigt snåla med vul. Andledningen är att många ma sker i vecka 8-9 när moderkakan fäster (inte fäster). Vul är otroligt missvisande och kan därför skada mer än det gör nytta. 

• Anonym (privat)

Min mamma tillbringade ungefär halva min första graviditet med att skrämma mig angående utomkvedshavandeskap. Med #2 vägrade jag berätta för henne förrän det var konstaterat att åtminstone den biten var safe för jag orkade inte gå igenom det igen. BM rekommenderade ett ställe som gjorde privata VUL.

Svar på tråden Hur strikta är bm med vul?