• Tyra myra

Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?

Denna fråga har jag länge funderat över.

Då kärlek är en känsla. Kan man verkligen lova att man kommer att känna lika dant om 10 år som den dag man gifte sig?

Vad tror ni?

• Svar på tråden Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?
  • Lenobia

Nej, givetvis kan man inte lova varandra evig kärlek. 
    Tänk också på hur många äktenskap slutar i skilsmässa(trots att många lovade varandra just evig trohet). 

• Hjelm

Nej, det är klart att man inte kan.

Men brukar man verkligen säga så i vigseltal numera? "Evig kärlek"?

"Vara dig trogen tills döden skiljer oss åt", heter det väl oftast. Det bryter många också, i och för sig. Även om man lite godtyckligt kan tolka döden som inte nödvändigtvis slutet av hela livet, utan att kärleken har dött.

• Anonym (Yllile)

Nej, man kan inte lova att man känner likadant. Antingen känner man mer, lika mycket eller så har man tappat känslorna. Det beror nog mycket på hur man vårdar relationen och kommunicerar.

• Embla twopointoh

Av de vigslar jag varit på (både religiösa ceremonier och borgerliga), är det inget par som lovat varandra "evig kärlek".

Jag tror att det är många som fått för sig att att älska någon, enbart handlar om själva känslan. Jag anser att kärlek är i första hand hur man handlar, och först i andra hand det man känner.

De flesta vuxna människor (hoppas jag) är införstådda med att förälskelse inte är samma sak som kärlek, att känslor går upp och ned, och att alla förhållanden har toppar och dalar. Och att kärlek och ett lyckligt äktenskap kräver jobb, det kräver självinsikt, en förmåga att förlåta, kompromisser.

De som förväntar sig att man alltid ska känna massa saker och att livet ska vara som en romantisk film eller roman, de kommer att bli besvikna på alla sina partners förr eller senare.

• Tyra myra
    Hjelm skrev 2024-09-29 22:53:59 följande:

Nej, det är klart att man inte kan.

Men brukar man verkligen säga så i vigseltal numera? "Evig kärlek"?

"Vara dig trogen tills döden skiljer oss åt", heter det väl oftast. Det bryter många också, i och för sig. Även om man lite godtyckligt kan tolka döden som inte nödvändigtvis slutet av hela livet, utan att kärleken har dött.

Förutsätter inte trohet kärlek`?
  • Anonym (X)
    Tyra myra skrev 2024-09-29 23:20:57 följande:
    Förutsätter inte trohet kärlek`?
    Tänker du att motsatsen är sann, att otrohet förutsätter avsaknad av kärlek?
  • Pajama

Hej! Kärleken förändras över tid. Först känner man himlastormande förälskelse och sedan djupnar det i kärlek. 
    Kärleken i sin tur kan gå igenom många dalar och toppar, men speciellt för den är att den klarar det. 

• Tyra myra
    Anonym (X) skrev 2024-09-29 23:40:38 följande:
    Tänker du att motsatsen är sann, att otrohet förutsätter avsaknad av kärlek?
    Intressant fråga som jag måste svara nej på. 

Om du istället ställer följande fråga som är motsatsen till min, Innebär avsaknad av kärlek att man inte kan lova trohet så skulle jag svara ja
  • Tyra myra
    Embla twopointoh skrev 2024-09-29 23:17:17 följande:

Av de vigslar jag varit på (både religiösa ceremonier och borgerliga), är det inget par som lovat varandra "evig kärlek".

Jag tror att det är många som fått för sig att att älska någon, enbart handlar om själva känslan. Jag anser att kärlek är i första hand hur man handlar, och först i andra hand det man känner.

De flesta vuxna människor (hoppas jag) är införstådda med att förälskelse inte är samma sak som kärlek, att känslor går upp och ned, och att alla förhållanden har toppar och dalar. Och att kärlek och ett lyckligt äktenskap kräver jobb, det kräver självinsikt, en förmåga att förlåta, kompromisser.

De som förväntar sig att man alltid ska känna massa saker och att livet ska vara som en romantisk film eller roman, de kommer att bli besvikna på alla sina partners förr eller senare.

Håller med 100%
  • Anonym (Gift)

Jag tolkar det man lovar varandra under vigseln som en försäkran om trygghet, att när man ingår ett äktenskap så lämnar man inte varandra vid minsta motgång eller bara för att kärleken förändras. 

Svar på tråden Kan man verkligen lova varandra evig kärlek?