• Anonym (Framtid)

Det finnes så många kloka människor i Sverige, varför har vi då så många korkade politikers?

Jag tycker det är en berättigad fråga. Sverige är möjligen inte värst, nuycket ör bra,  men varför, ville det möjligen bli bättre om vi tiodubblade lönen? borde det finnes en universitets utbildning om du blir val, med inriktning mot, hur man styr och utvecklar ett land?

• Svar på tråden Det finnes så många kloka människor i Sverige, varför har vi då så många korkade politikers?
  • Tecum

Du svarar ju själv, de är för kloka för att ge sig in i politiken.

• Anonym (Juli)

Många politiker på riksnivå är högutbildade. Drygt hälften av de med minst tre års eftergymnasial utbildning har pluggart samhällsvetenskap, juridik, handel eller administration. Det tycker jag låter som bra utbildningar för att styra ett land. Tyvärr har få naturvetenskaplig utbildning vilkegöt jag tycker märks tydligt på tex miljöpolitiken. Vi hade behövt fler biologer, fysiker och kemister i riksdagen. 

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har mest högutbildade ledamöter. I särklass minst har, föga förvånande, Sverigedemokraterna.  

På regional nivå är utbildningsnivån lägre än på riksnivå. Men det finns utbildningar för nyvalda politiker som de kan gå. Tex från SKR. 

• Anonym (a)

Klok och utbildad är inte samma sak. 

Case in point: Annika Strandhäll, en av Sveriges mäktigaste politiker. fd minister, nu i riksdagen och i sossarnas partistyrelse. Säkert minister igen om S tar makten 2026

Hon har läst organisationspsykologi vid Göteborgs universitet (precis som du tänker att politiker ska göra - "universitetsutbildning i att styra ett land") men är fortfarande så korkad att jag betvivlar att hon ens klarar av att blåsa upp en badboll.

Att vara politiker handlar inte om att ha kunskap utan om att vilja ha makt att bestämma och förändra det man tycker är fel.

Vassast armbågar och mest villig att intrigera bakom ryggen på andra kommer längst inom politiken. Ryggmärgsreflexer och instinkt är viktigare för politiska djur än sakkunskaper - även om det kan bli fel ibland ...

Hon har senare förklarat att hon reagerade på "reflex" när hon skrev det svaret på X. Hennes hjärna uppfattade att någon försvarade något som hon tycker illa om (landet I*rael) och då sa hannes politiska instinkt till henne att hon måste vara emot - utan att hon läst genom vad den andre faktiskt skrev.

Det finns motsvarande exempel från alla de andra partierna också.

Anna Kinberg-Batras "Stockholmare är smartare än lantisar" är ett känt exempel från höger sida av politiken.,

Så, Sverige har korkade politiker för smart/klok/bildad/utbildad inte har med saken att göra.

Svar på tråden Det finnes så många kloka människor i Sverige, varför har vi då så många korkade politikers?