• Anonym (Mamman)

Träffa sonens flickvän

På lördag är det meningen att sonens flickvän ska komma på besök för första gången. Sonen är 23 år och bor inte hemma, flickvännen är lika gammal. De har varit tillsammans sedan i somras men han har inte presenterat henne för mig eller min man/hans pappa ännu. 

Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska göra så detta blir bra. Min egen mamma var väldigt blyg och jag minns att hon höll sig i bakgrunden. Tog aldrig kontakt med min pojkvän som jag senare gifte mig med. Jag vill inte ha det så. 
    Vill inte heller vara påträngande.
    Tror att min son är lite skansen för oss, vi är inte så världsvana. 
    Jag vet inte något om flickvännen mer än förnamn och ålder.

Snälla ge mig tips på vad man pratar om. Vad kan man fråga henne om. Vad ska jag bjuda på utan att det är för mycket eller för enkelt. 
    Vill att det ska bli bra. 

• Svar på tråden Träffa sonens flickvän
  • Anonym (?)

När på dagen och hur länge? Ska ni bjuda på lunch, fika, middag?

Var nyfiken på henne, fråga saker om jobb, intressen, bakgrund.  Kom med följdfrågor.  

• Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2024-12-23 07:52:24 följande:

När på dagen och hur länge? Ska ni bjuda på lunch, fika, middag?

Var nyfiken på henne, fråga saker om jobb, intressen, bakgrund.  Kom med följdfrågor.  

De kommer på eftermiddagen, mer vet jag inte.
    Rädd för att min son kommer tycka att jag är för på. Jag har frågat honom om henne för att få lite koll men han vill inte säga något. Är ärligt talat rädd att det handlar om att vi är för enkla människor och att han skäms.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:01:53 följande:
    De kommer på eftermiddagen, mer vet jag inte.
    Rädd för att min son kommer tycka att jag är för på. Jag har frågat honom om henne för att få lite koll men han vill inte säga något. Är ärligt talat rädd att det handlar om att vi är för enkla människor och att han skäms.
    Då frågar du först sonen om de vill ha middag.

Sen tar du ett beslut, gömma dig som din mamma eller riskera att vara för på.  
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2024-12-23 08:13:04 följande:
    Då frågar du först sonen om de vill ha middag.

Sen tar du ett beslut, gömma dig som din mamma eller riskera att vara för på.  
    Är det fel att fråga om hennes egen familj? Verkar det intresserat eller nyfiket? Utbildning? Vad hon arbetat med? Vad hon gör på fritiden? Om hon rest?
    Kan man skämta om saker? Ska jag berätta om mig själv?
    Herregud vad svårt!
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:16:58 följande:
    Är det fel att fråga om hennes egen familj? Verkar det intresserat eller nyfiket? Utbildning? Vad hon arbetat med? Vad hon gör på fritiden? Om hon rest?
    Kan man skämta om saker? Ska jag berätta om mig själv?
    Herregud vad svårt!
    Allt ovan är ok om det frågas med respekt och med positiva följdfrågor.  Samt slut med ett ämne om du märker att det är obekvämt. 

Dåligt
    D: Vad jobbar du med?
    H:Städerska
    D: Oj vilket tråkigt jobb.  Är det inte bara outbildade.som jobbar med det?

Bättre
    D: Spännande.  Det skulle aldrig jag klara, man måste vara noggrann och effektiv samtidigt.  Var jobbar du, på något företag eller hemma hos privatpersoner?  
  • Anonym (Var dig sjalv och kolla matpreferens/allergier)

Idag ar manga unga  veganer eller vegetarianer, sa om jag vore du skulle jag kolla upp det i forvag. Risken finns annars att du star dar med varldens godaste stek, som hon da inte kan ata, och i panik tvingas improvisera nagot, helt oforberedd. Allergier ar ocksa bra att kolla upp, sa att du kan anpassa darefter. Tank om du bakat en massa extra god fika infor deras besok och sa visar det sig att hon ar glutenintolerant t ex.

Jag tycker inte att det ar för på att fraga det du skriver. Ni vill val lara kanna henne och da ar det val bara naturligt att fraga om jobb, utbildning, fritidsintressen och resor? Det behover ju inte bli ett forhor, utan väv in det pa ett naturligt satt i samtalet. Sen har det ju precis varit jul, och da kan man ju passa pa att fraga hur julen var och hur deras familj firar (alla har ju olika traditioner) samtidigt som du da berattar hur er familj brukar fira. Var precis som du ar och gor dig inte till, aven om du tror att din son tycker att ni ar for enkla. Flickvannen ska ju inte se en fasad, utan ert riktiga jag.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (?) skrev 2024-12-23 08:36:21 följande:
    Allt ovan är ok om det frågas med respekt och med positiva följdfrågor.  Samt slut med ett ämne om du märker att det är obekvämt. 

Dåligt
    D: Oj vilket tråkigt jobb.  Är det inte bara outbildade.som jobbar med det?

Bättre
    D: Spännande.  Det skulle aldrig jag klara, man måste vara noggrann och effektiv samtidigt.  Var jobbar du, på något företag eller hemma hos privatpersoner?  
    Nedvärderande skulle jag absolut inte vara men vet att jag kan ta över och prata för mycket när jag är obekväm. 
    Vet att min son träffat hennes föräldrar ofta och att de nu vill träffa oss för att hon sagt att hennes föräldrar undrat varför de inte varit här. Det sa sonen när han frågade om de kan komma på lördag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-12-23 08:48:31 följande:
    Nedvärderande skulle jag absolut inte vara men vet att jag kan ta över och prata för mycket när jag är obekväm. 
    Vet att min son träffat hennes föräldrar ofta och att de nu vill träffa oss för att hon sagt att hennes föräldrar undrat varför de inte varit här. Det sa sonen när han frågade om de kan komma på lördag. 
    Lyssna på henne och låt henne pratat. Svar sen utifrån vad hon sagt.
  • Anonym (” svärmor”)

Hej!

Mitt tips är att bara vara dig själv och inte tänka för mycket .

Min dotter tog hem sin första kille för ett år sedan och jag bjöd på en enklare middag, en rätt jag vet går hem hos de flesta och som jag inte kan misslyckas med, det blev bra! 

Jag är ingen kung i köket men svärsonen älskar all min mat och äter alltid med god aptit!

Vi pratar om allt mellan himmel och jord, om hur det går i skolan då båda pluggar, deras fritidsintressen, framtiden, om deras vänner och olika upptåg de gjort, familjen, vänner, bekymmer och delar med oss av galna upptåg och pinsamheter! Helt enkelt sådant jag även pratar med mina vänner om.
    Jag är mycket social och bjuder på mig själv och det uppskattas.
    Min dotters svärmor är mer tillbakadragen och hon önskade att hon var mer som mig då det är svårt att lära känna någon som är tyst och är i bakgrunden.
    Min dotter och kille är oftare här än hos killens föräldrar då det är lättare och ett öppnare klimat hos oss.

Var bara dig själv, tjejen är säkert lika osäker som du över första träffen med svärföräldrarna! 

Lycka till! 

• Anonym (Eh)

Hur brukar du annars bete dig om ni får hem folk...?

Svar på tråden Träffa sonens flickvän