• Anonym (Roger)

Barnet sover bättre med mig än sin andra förälder

Hej Familjeliv! Jag har försökt sätta denna tråd i rätt kategori så ursäkta om den skulle hamnat fel.

Jag och min sambo har en son som alldeles precis klev över 1 år och har en fundering hur ni andra föräldrar gör på nätterna? Våran son vill fortfarande sova tillsammans, men då han rör sig mycket under nätterna så har vi valt att en förälder sover med honom och andra Föräldern i annat rum. Jag (pappan) har tagit mycket tupplurer med våran son, vilket jag antar medfört att nätterna för mig är mycket enklare än för hans mamma. Mamman kan ibland komma ut med honom till mig under nätterna för att han lever rövare och är ledsen för att sen komma till min famn och somna om. Detta gör ju att jag inte känner att jag riktigt kan sova på nätterna då jag hela tiden måste vara på stand by under de nätter mamman tar honom.

samma typ av problem har vi på dagarna för tupplurer, då kan det vara så att jag åker iväg och gör några ärenden och mamman ska ta tupplur. då kan sonen inte slappna av och komma till ro förrän jag kommit hem och tar över.

Så jag undrar hur vi som föräldrar kan lösa detta eller åtminstone försöka på någon form av test för att försöka lösa detta, och hur gör ni andra föräldrar?

Mvh Roger

• Svar på tråden Barnet sover bättre med mig än sin andra förälder
  • Meddelande borttaget
  • Emiz
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-04 10:56:12 följande:

Det du beskriver är verkligenheten för nästan alla mammor. Hur känns det?

Tänkte precis skriva samma🤣
  • Emiz

Men tillbaka till din fråga. Spelar ju ingen roll egentligen om det är mamma eller pappa. Det är ganska vanligt att barnet sovit mycket med en och så blir det på detta sätt. Du får ge henne tips hur du brukar hålla honom vad du brukar göra osv. Så får hon kämpa och vänja barnet lite.

Så gjorde jag till min man. Berättade hur jag höll honom, vilken sida han gillar att ligga på osv. De tränade och nu går det bra även med honom. Ibland vill dock pojken till mig oavsett men ja...

• Jemp

Rent krasst behöver hon ju hitta strategier för att kunna lägga honom. och som sagt, det är väldigt vanligt.

Vem är föräldraledig? Antar att hon inte ammar, är det länge sen hon slutade (om de ammat)?

Sen beror det ju på. Båda föräldrarna behöver KUNNA lägga och söva om barnet. Men kräver det arbete nattetid även för dig eller går det helt problemfritt? Ibland behöver man ju anpassa sig en period till det som helt enkelt ger mest sömn. Så är dina nätter problemfria kanske du kan ta fler, men stör det sömnen är det vettigt att turas om. 

• Anonym (Vad?)

Vad är problemet? Kan inte du sova med barnet varje natt? Det gjorde min man när jag slutade nattamma vid ca ett års ålder. För sonen ville sova nära och jag hade svårt att sova då. Men maken kunde sova tätt ihop. 

• Aliona

Vi gjorde så att min fru tog alla nätter då hon ändå var alldeles för lättväckt och vaknade även om det var min natt, medan jag lätt kunde sova. I gengälld så tog jag alla morgnar, som du vet kan vara väldigt tidiga med bebis, så fick hon sovmorgon eller ligga och dra sig så länge hon ville. Idealet hade väl varit att vi delade lika på nätterna men det blev ju dumt då hon ändå inte sov på mina nätter. Ibland är det motiverat med ojämn fördelning, och man får då kompensera på annat sätt. 

• Emiz
    Aliona skrev 2025-01-04 12:17:55 följande:

Vi gjorde så att min fru tog alla nätter då hon ändå var alldeles för lättväckt och vaknade även om det var min natt, medan jag lätt kunde sova. I gengälld så tog jag alla morgnar, som du vet kan vara väldigt tidiga med bebis, så fick hon sovmorgon eller ligga och dra sig så länge hon ville. Idealet hade väl varit att vi delade lika på nätterna men det blev ju dumt då hon ändå inte sov på mina nätter. Ibland är det motiverat med ojämn fördelning, och man får då kompensera på annat sätt. 

Det tycker jag var en rättvis fördelning :)
  • Anonym (…)

Vår 15 månaders sover alla nätter med sin far eftersom han inte blir störd av henne på samma sätt som jag. Han klarar av att somna om efter korta uppvak medan jag ligger vaken länge efter uppvak. I gengäld tar jag 90% av nattningarna och morgnarna. Han får även ta en tupplur efter jobbet utan att jag gnäller. Jag är morgonpigg och har inget emot att starta dagen tidigt medan min man är trött på morgonen. Vi gör det som passar vår familj bäst helt enkelt. Jämställdhet handlar inte om att allt ska vara lika. 

• Anonym (sova)
    Anonym (Roger) skrev 2025-01-04 10:43:22 följande:
    Barnet sover bättre med mig än sin andra förälder

Hej Familjeliv! Jag har försökt sätta denna tråd i rätt kategori så ursäkta om den skulle hamnat fel.

Jag och min sambo har en son som alldeles precis klev över 1 år och har en fundering hur ni andra föräldrar gör på nätterna? Våran son vill fortfarande sova tillsammans, men då han rör sig mycket under nätterna så har vi valt att en förälder sover med honom och andra Föräldern i annat rum. Jag (pappan) har tagit mycket tupplurer med våran son, vilket jag antar medfört att nätterna för mig är mycket enklare än för hans mamma. Mamman kan ibland komma ut med honom till mig under nätterna för att han lever rövare och är ledsen för att sen komma till min famn och somna om. Detta gör ju att jag inte känner att jag riktigt kan sova på nätterna då jag hela tiden måste vara på stand by under de nätter mamman tar honom.

samma typ av problem har vi på dagarna för tupplurer, då kan det vara så att jag åker iväg och gör några ärenden och mamman ska ta tupplur. då kan sonen inte slappna av och komma till ro förrän jag kommit hem och tar över.

Så jag undrar hur vi som föräldrar kan lösa detta eller åtminstone försöka på någon form av test för att försöka lösa detta, och hur gör ni andra föräldrar?

Mvh Roger

Om han sover bättre med dig så får du väl sova okej även när han sover med dig? Då är det väl enklast för er alla om han sover mest med dig? Och om ni gör så att du alltid sover med honom så måste du inte vara på stand-by när det inte funkar med mamman. 

Detta kommer att vara en så kort period i hela pojkens och ditt liv, så det kommer snart vara bara ett minne. 
Svar på tråden Barnet sover bättre med mig än sin andra förälder