• Anonym (Evigt_ånger)

Hur förlåta sig själv

Jag var otrogen mot min person i livet. Vi har varit tillsammans i många år. 
    jag gjorde något oförlåtligt och var otrogen. 
    jag berättade vad jag hade gjort och det var den svåraste tiden i våran liv.
    Hen valde att förlåta mig och vi jobbar på vår relation och vi är närmre varandra än vad vi någonsin har varit.

jag kommer aldrig att göra om det, någonsin och jag måste leva med denna ångesten. Jag sårade min älskade så djupt och vill aldrig hamna där igen.

Hur går man vidare efter något sådant. vi båda vill gå vidare men det är fan inte lätt.

Hur förlåter man sig själv.

• Svar på tråden Hur förlåta sig själv
  • Anonym (Granbarr)

Man kommer vidare genom en blandning av tidens gång , acceptans av det inträffade och framförallt lär sig förstå mekanismen/anledning till varför du tog det aktiva valet och också väljer att ta på dig skulden utan att skylla ifrån dig på omständigheterna.  

Blandat med att du också lär dig att leva med konsekvenserna för lång tid framåt .

Nånstans längs med vägen kommer du må bättre men det tar tid och det måste det få göra. 

• Anonym (Hejhej)

Jag var också otrogen mot min kille som jag älskade mest av allt i hela världen. 

Men otroheten var vägen till insikten av allt jag vet om mig själv idag, som jag inte förstod då.
    Jag , likt dig, erkände min otrohet som såklart gjorde en enorm spricka i vår relation. Men vi fortsatte att vara med varandra för kärleken var så stark.
    Tror faktiskt att han fick tillbaka tilliten för mig men tyvärr blev inte vår relation bättre, det blev ju eran.
    det krävs mognad för att få en relation att lappas ihop efter otrohet.
    Att förlåta sig själv är inte enkelt. Man är alltid hårdast och mest kritisk mot sig själv, och mycket snällare mot alla andra.
    Jag var väldigt arg på mig själv, länge, efter mitt snedsteg.
    Det tog mig många år innan jag kunde se på mig själv som en värdig människa trots det jag gjorde, att jag hade orsakat honom en sån otrolig smärta, och sår som han får leva med för resten av sitt liv.

Men tyvärr är vi människor inte monogama i grund och botten, det är något som samhället konstruerat med tiden. Mycket utav skuldkänslorna ligger ju i skammen att man inte kan upprätthålla den monogama sterotypiska bilden av hur en relation SKA vara. 

tycker inte du ska vara för hård mot dig själv.
    misstag händer.
    du är inte en sämre människa för det.
    man kan vara en god person men göra dumma saker. 

att du erkände visade mycket riktigt , vilken god person du är. 

förlåt dig själv. Ge det tid.

• Anonym (Falsk in i benmärgen)

Dom som är otrogna mot sin partner, tänker bara på sej själv. En kort stund av njutning, och accepterat att man kommer att skada sin partner. Kalla det misstag? Nej, man kan av misstag ta fel mössa när man ska till jobbet, för det är inte så viktig, eller plocka besticken i fel fack i kökslådan.

Men av "Misstag" dra av kläder, och av "misstag" låta någon annan använda ditt könsorgan, det är att missbruka, inte bara ordet "misstag" utan ochså missbruka sin partner på massor av sätt.

Och att säja att man inte ska göra om det är bara att sätta plåster på sin självkänsla. 

Visst, "mogna" på, förlåt och glöm, skyll på samhället och dess normer. Men gör resten av världen en tjänst, berätta direkt för framtida ev. Partners var du står i frågan och gjort, så att dom snabbt kan välja någon annan som inte är så egotrippad att dom "av misstag" sätter en kniv i ryggen då dom.

• Anonym (Instämmer)
    Anonym (Falsk in i benmärgen) skrev 2025-02-05 05:54:47 följande:

Dom som är otrogna mot sin partner, tänker bara på sej själv. En kort stund av njutning, och accepterat att man kommer att skada sin partner. Kalla det misstag? Nej, man kan av misstag ta fel mössa när man ska till jobbet, för det är inte så viktig, eller plocka besticken i fel fack i kökslådan.

Men av "Misstag" dra av kläder, och av "misstag" låta någon annan använda ditt könsorgan, det är att missbruka, inte bara ordet "misstag" utan ochså missbruka sin partner på massor av sätt.

Och att säja att man inte ska göra om det är bara att sätta plåster på sin självkänsla. 

Visst, "mogna" på, förlåt och glöm, skyll på samhället och dess normer. Men gör resten av världen en tjänst, berätta direkt för framtida ev. Partners var du står i frågan och gjort, så att dom snabbt kan välja någon annan som inte är så egotrippad att dom "av misstag" sätter en kniv i ryggen då dom.

Ja precis.
    Herregud vilket fjask när folk som varit otrogna alltid ska spela ett jäkla offer, "hur ska jag kunna förlåta mig själv" och allt snack om deras starka grandiosa kärlek med sin partner och hur det kommer få relationen att hålla och bla bla bla.

Det låter verkligen som från en såpopera. Jäkla drama queens är vad de är.
  • Anonym (Instämmer)

(Tillägg)

Anonym (Instämmer) skrev 2025-02-05 10:57:56 följande:
     om deras starka grandiosa kärlek med sin partner och hur det kommer få relationen att hålla och bla bla bla.
    Och att det rent av kommer göra relationen starkare än någonsin!
  • Anonym (Falsk in i benmärgen)
    ?The best predictor of future behavior is past behavior.?
  • Anonym (On point)

För att svara på TS fråga hur man förlåter sig själv så kanske det hjälper att tänka så här

Jag accepterar mig själv och mina gärningar.
    Jag är en människa med mänskliga fel och brister. 
    Jag har lärt min läxa och har därmed blivit en klokare människa.

• Anonym (Lite ansvar)
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-02-04 23:26:29 följande:

Jag var också otrogen mot min kille som jag älskade mest av allt i hela världen. 

Men otroheten var vägen till insikten av allt jag vet om mig själv idag, som jag inte förstod då.
    Jag , likt dig, erkände min otrohet som såklart gjorde en enorm spricka i vår relation. Men vi fortsatte att vara med varandra för kärleken var så stark.
    Tror faktiskt att han fick tillbaka tilliten för mig men tyvärr blev inte vår relation bättre, det blev ju eran.
    det krävs mognad för att få en relation att lappas ihop efter otrohet.
    Att förlåta sig själv är inte enkelt. Man är alltid hårdast och mest kritisk mot sig själv, och mycket snällare mot alla andra.
    Jag var väldigt arg på mig själv, länge, efter mitt snedsteg.
    Det tog mig många år innan jag kunde se på mig själv som en värdig människa trots det jag gjorde, att jag hade orsakat honom en sån otrolig smärta, och sår som han får leva med för resten av sitt liv.

Men tyvärr är vi människor inte monogama i grund och botten, det är något som samhället konstruerat med tiden. Mycket utav skuldkänslorna ligger ju i skammen att man inte kan upprätthålla den monogama sterotypiska bilden av hur en relation SKA vara. 

tycker inte du ska vara för hård mot dig själv.
    misstag händer.
    du är inte en sämre människa för det.
    man kan vara en god person men göra dumma saker. 

att du erkände visade mycket riktigt , vilken god person du är. 

förlåt dig själv. Ge det tid.

Du behöver inte sitta och prata för hela mänskligheten och hur den inte är monogam för du inte kunde va trogen. Snacka om att frånta sig ansvar. Jag har också varit otrogen i slutet av en relation, men det var ju inte för jag inte var monogam utan för att kärleken var död och jag hade svårt att hantera det på rätt sätt. Anser mig vara fullt monogam för så fort jag fick känslor för en ny kändes det mycket obehagligt när gamla rörde mig. 
  • Anonym (Hejhej)

ni I tråden som skuldbelägger och hatar på människor som gjort snedsteg...  Nej ni kanske aldrig skulle gjort samma sak. Det är moraliskt fel att såra någon annan på de sättet med otroget. Tror TS är ganska välmedveten om det faktiskt .

Människor gör ibland saker utan att tänka, det är inget nytt alls.

Ibland förstår vi heller inte varför vi gör vissa beslut. 

Ibland gör vi först och tänker efter sen. Behöver absolut inte innebära att man är en egoist.
    jag är långt ifrån egoist, jac är en mycket empatisk person men drevs länge utav en känsla av att inte vara värdig, låg självkänsla osv.
    otroheten fyllde det för stunden.

sluta anta att människor gör saker på grund av vissa saker och försök ha större perspektiv. 
    och TS , låt inte folk som inte varit i dina skor, säga åt dej hur du ska knyta dina skosnören.

• Anonym (Emma)

Du har ett samvete, vilket sällan kan sägas om många otrogna. Det är vad som kan hjälpa dig att förlåta dig själv, för den kommer hindra att det upprepas. Nästa gång kanske du avslutar förhållandet istället. 

En sak till. De som varit otrogna får alltid leva med vetskapen att det lättare kan göras mot dem. Det straffet är nog för dig, så förlåt dig själv och lär dig av ditt *misstag*. 

Svar på tråden Hur förlåta sig själv