Vad ska jag göra??..
Mitt barn som fyller 10 månader om ca 2 veckor jollrar inte varierat utan använder endast vokaler.
Hen förstår när man pratar med hen, tex om jag säger kom till mamma så gör hen det eller om man säger ska du följa med mig då går hen snabbt och vill att jag håller hen i handen så vi kan gå osv. Kan sitt namn också och förstår när man säger titta lampan eller titta fågel då tittar hen på de man pekar på. Hen tittar också på det om hen ser vad jag tittar på. Hen ler och har fin ögon kontakt med oss båd föräldrar och andra hen träffar.
Hen har väldigt snabb med att krypa, redan som 5,5 månader kröp hen. Vid 8 månader gick hen helt själv. Det inget vi har gjort eller försökt uppmuntra till utan hen har haft bråttom.
Hen älskar att läsa böcker hen får välja vilken bok hen vill läsa tex så brukar jag ta fram 2-4 böcker och då pekar jag på böcker typ vill du läsa ?den, den eller den? då brukar hen peka eller välja ut den boken vi ska läsa, hen sätter sig då i mitt knä och sen läser vi. Vi sjunger mycket och lyssnar på musik, går på promenader flera gånger om dagen.
Hen är mitt första barn och har hittills varit lugn men de mesta men nu när 10 månaders BVC kontrollen närmar sig blev jag orolig för just att hen inte jollrar med konsonanter dvs daaddaa, mammamma osv utan det är endast ööh, eeh, iiii.
Hen lyssna och reagerar inte alltid på sitt namn. Men har reflekterat och insett att hen kan studsa till typ när man blir skrämd tex om hen är i mitt famn och någon kommer in i rummet då kunde hen studsa till. Hen kunde bli det ibland förut vid plötsliga rörelser, men nu kommer de om hen är trött. Eller det händer iaf då då. Kan de vara hörsel eller något annat??
Hen kan också vara selektiv med och höra sitt namn tex ibland reagerar hen. Jag kan säg ?ska du följa med(namn) ?.. ? då förstår hen uppmaningen men om jag enbart ropar hens namn då svarar eller reagerar hen inte. Beror på vad hen gör.
Hen älskar maskiner, bakmaskinen, tvättmaskinen stavmixe, mixer osv hen gillar när de låter och sen har de oftast knappar och display som lyser. Men gillar också lekparken och gunga, älskar och bada (går på babysim).
Hen kan pappa och hen vet att jag är mamma för frågar man ? vart är pappa få tittar hen på pappa? samma med mamma.
Dom bebis 0-6 månader var hen oftas nöjd och glad klaga aldrig över hunger, sov väldigt bra! Sover bra idag också dock blev det lite stökigt med sömnen nu vi 9 månader sen höll det på att bli bra men hen åkte på en förkylning
Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg men vill nog mest inte känna mig ensam i denna oron.