• Anonym (...)

Hur ska man berätta dödsorsaken?

Min 11 åriga dotter Nicole gick bort för snart ett år sedan, den 17 mars 2024 så hittade hennes storasyster henne på hennes rum på storasystens födelsedag. Hon var väldigt mobbad och orkade helt enkelt inte mer, och jag önskar verkligen att jag hade kunnat göra mer för att rädda henne. Hon har tre syskon, sin storasyster då sen en tvillingbror och en lillebror som är 7. Hennes lillebror börjar nu mer och mer undra vad som hänt med hans storasyster, han vet att hon inte kommer hem och hon är i himlen nu men hur ska man förklara för en 7 åring att hans syster valde det själv? För samtidigt som det var hon som valde att avsluta sitt liv vet jag att hon egentligen inte ville dö, hon ville verkligen verkligen inte dö. Hon har ända sedan hon varit liten pratat om hur rädd hon är för döden. Men hon såg det som enda utväg. Men hur ska jag då förklara för honom, jag och pappan har ju sagt lite att hon var väldigt ledsen när hon levde och för att bli glad så behövde hon bli en ängel? Är det en bra förklaring eller borde jag berätta mer? Har någon mer varit med om liknande?

Svar på tråden Hur ska man berätta dödsorsaken?