• Anonym (Muren)

BF om 3 dagar men helt stängd tapp =(

Var hos barnmorskan idag för en hinnsvepning men hon kom inte ens in pga helt stängd tapp. Jag blir orolig! Enligt journalen så är min tapp i mediumkonsistens - också jättetråkigt!?

Någon som varit i liknade sist? Eller som vet om detta är avvikande eller farligt för bebis? Blir så nojjig ... =(

• Svar på tråden BF om 3 dagar men helt stängd tapp =(
  • Anonym (Olli)

Varför skulle det vara avvikande. Bebisen trivs i magen. Förlossning är inte nära förestående.

• Anonym (Muren)
    Anonym (Olli) skrev 2025-02-04 15:06:44 följande:

Varför skulle det vara avvikande. Bebisen trivs i magen. Förlossning är inte nära förestående.

Jag frågade om det var avvikande, påstod inte.
  • Anonym (Olli)
    Anonym (Muren) skrev 2025-02-04 15:17:07 följande:
    Jag frågade om det var avvikande, påstod inte.
    Det är inte avvikande. Varför skulle det vara det.
    Om du tänker en igångsättning till exempel, den kan ta flera dagar om tappen är helt stängd/omogen.
    Det är inte avvikande att den är mogen och börjar öppnas heller, när man är så sent i sin graviditet. Båda vore inom normalspannet.

Vad som vore avvikande är om du är tre veckor över tiden och helt omogen. Det skulle man nog tycka vore lite avvikande utifrån hur länge graviditeten fortgått, hur länge en moderkaka kan förse barnet med näring.
    Eller den är så försvagad att man måste sätta cerklage tidigt i graviditeten, det vore avvikande åt andra hållet. 
  • Anonym (W)

Det är inte avvikande och inte farligt.

• Anonym (Muren)
    Anonym (Olli) skrev 2025-02-04 15:31:00 följande:
    Det är inte avvikande. Varför skulle det vara det.
    Om du tänker en igångsättning till exempel, den kan ta flera dagar om tappen är helt stängd/omogen.
    Det är inte avvikande att den är mogen och börjar öppnas heller, när man är så sent i sin graviditet. Båda vore inom normalspannet.

Vad som vore avvikande är om du är tre veckor över tiden och helt omogen. Det skulle man nog tycka vore lite avvikande utifrån hur länge graviditeten fortgått, hur länge en moderkaka kan förse barnet med näring.
    Eller den är så försvagad att man måste sätta cerklage tidigt i graviditeten, det vore avvikande åt andra hållet. 
    Tack för ditt svar! Tror bara jag fick mig en chock, och att jag blir besviken på min kropp....
  • Anonym (Muren)
    Anonym (W) skrev 2025-02-04 15:35:26 följande:

Det är inte avvikande och inte farligt.

Tack ! Har du liknande erfarenheter ? <3
  • Anonym (Olli)
    Anonym (Muren) skrev 2025-02-04 15:59:28 följande:
    Tack för ditt svar! Tror bara jag fick mig en chock, och att jag blir besviken på min kropp....
    Det förstår jag verkligen!!
    Man är rätt trött mot slutet och griper efter varenda litet halmstrå av hopp.
    Jag har gått över tiden med båda mina barn. 
  • Anonym (Muren)
    Anonym (Olli) skrev 2025-02-04 16:02:28 följande:
    Det förstår jag verkligen!!
    Man är rätt trött mot slutet och griper efter varenda litet halmstrå av hopp.
    Jag har gått över tiden med båda mina barn. 
    Oh tack! Känner mig mindre som en utomjording.
  • Anonym (Seg)

Du är inte ensam eller avvikande. Jag är på BF +2 och har inte alls någon mogen tapp. Riktigt drygt. Vill gärna slippa bli igångsatt. Men hört att den kan mogna väldigt snabbt, från en dag till en annan. 

• Anonym (Den som väntar på något gott)

Jag var exakt samma fyra dagar efter bf. Vår fick till slut vräkas, det blev en drömförlossning och världens finaste unge ❤️

• Anonym (Hmm)

Min erfarenhet som pappa - ungen kommer när den är klar.
    Dottern höll på att ramla ut innan halvtid med det slutade med övertid.
    Var ute på powerwalks med mamman och hon spurtade mellan varannan lyktstolpe, men - hon kom när hon var klar.
    Sonen (annan mamma) fick dras ut i panik med sug klocka.
    Jag har aldrig någonsin varit så rädd i hela mitt liv.
    Inte för att skrämmas utan tvärtom, personalen på BB är otroligt duktiga på det de gör.
    Du föder en, två eller fler gånger - de levererar barn flera gånger om dagen.
    Som mamma kan du inte vara i bättre händer.

• Anonym (Muren)
    Anonym (Seg) skrev 2025-02-04 22:25:41 följande:

Du är inte ensam eller avvikande. Jag är på BF +2 och har inte alls någon mogen tapp. Riktigt drygt. Vill gärna slippa bli igångsatt. Men hört att den kan mogna väldigt snabbt, från en dag till en annan. 

Åh tack för ditt svar! Lugnar mig. Håller tummar för oss båda 🤞
  • Anonym (Muren)
    Anonym (Den som väntar på något gott) skrev 2025-02-04 22:29:41 följande:

Jag var exakt samma fyra dagar efter bf. Vår fick till slut vräkas, det blev en drömförlossning och världens finaste unge ❤️

Hahaha vräkas ♥️
  • Anonym (Muren)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-04 22:41:21 följande:

Min erfarenhet som pappa - ungen kommer när den är klar.
    Dottern höll på att ramla ut innan halvtid med det slutade med övertid.
    Var ute på powerwalks med mamman och hon spurtade mellan varannan lyktstolpe, men - hon kom när hon var klar.
    Sonen (annan mamma) fick dras ut i panik med sug klocka.
    Jag har aldrig någonsin varit så rädd i hela mitt liv.
    Inte för att skrämmas utan tvärtom, personalen på BB är otroligt duktiga på det de gör.
    Du föder en, två eller fler gånger - de levererar barn flera gånger om dagen.
    Som mamma kan du inte vara i bättre händer.

Tack för lugnande input ! 
Svar på tråden BF om 3 dagar men helt stängd tapp =(