• pandarinen

Ni med ett barn, ni som inte har syskon - Fördelar med ett barn… sekundär barnlöshet

Jag och min man kämpar för ett syskon men alla prover mm ser bra ut så med stor sorg i hjärtat försöker jag se alla fördelar med ett barn- som jag älskar så enormt.

bland annat inser jag att jag kan vara med på Allr, vi behöver inte dela upp oss på skolavslutningar, matcher, aktiviteter.
    jag kommer vara där 100 procent hela tiden, jag behöver inte lämna honom för att lilla syskonet kräver det, vi slipper bråk, eller osämja, avundsjuka när de blir äldre, 
    det är billigare att semestra och leva och vi kan lätt spara ihop till körkort osv
    jag vill höra era positiva delar med att bara ha ett barn.
    ni som inte har syskon får gärna dela era fördelar positiva känslor också.

• Svar på tråden Ni med ett barn, ni som inte har syskon - Fördelar med ett barn… sekundär barnlöshet
  • Anonym (favorit)

Ert barn kommer alltid vara er favorit. Det är väl en viktig positiv aspekt! Jag ser i nästan alla familjer jag känner att föräldrarna omedvetet favoriserar ett barn framför de andra. Problemet att försöka vara rättvis och ge varje barn vad det behöver kommer ni inte drabbas av. 

• Anonym (Pippis kappsäck)

Vårt barn har potential att bli första generationen ekonomiskt oberoende eftersom det ensamt ärver en massa och startade med en miljon vid 19.

Om det sedan är bra eller dåligt för ens liv och karaktär kan nog variera.

• pandarinen
    Anonym (favorit) skrev 2025-02-04 20:51:56 följande:

Ert barn kommer alltid vara er favorit. Det är väl en viktig positiv aspekt! Jag ser i nästan alla familjer jag känner att föräldrarna omedvetet favoriserar ett barn framför de andra. Problemet att försöka vara rättvis och ge varje barn vad det behöver kommer ni inte drabbas av. 

Jo det där tror jag säkert kan stämma och sen blir det avundsjuka bland syskonen och osämja.
    jag har två syskon. Mamma älskar oss alla så klart. Men hon bor granne med min äldsta syster å spenderar mycket tid och pengar på henne å hennes barn. Mellansystern bor 5 mil bort, hon får truga och be för att få barnvakt för mamma har inte tid för att hon skjutsar och ägnar tid åt äldsta syrrans barn.
    dessa två är som katt och hund dessutom. De går inte överens och träffas inte längre, till mammas stora sorg.
    jag är mig själv. Lilla sladdisen- 5-6 år mellan mig å de två äldre. Jag är mer självständig, bor 100 mil bort, mm
  • pandarinen
    Anonym (Pippis kappsäck) skrev 2025-02-04 20:58:55 följande:

Vårt barn har potential att bli första generationen ekonomiskt oberoende eftersom det ensamt ärver en massa och startade med en miljon vid 19.

Om det sedan är bra eller dåligt för ens liv och karaktär kan nog variera.

valde ni själva att bara ha ett barn? Hur har det varit, hur har er son upplevt det? 

ja jag kan ju spara dubbelt så mycket pengar till honom :) har ni sparat i fonder?

• Anonym (Pio)

Många jag känner har aktivt valt att endast ha ett barn för att ge det barnet de allra bästa förutsättningarna. stt verkligen ha möjlighet att säger barnet den tid som krävs men även ekonomiska förutsättningar idag för familjen men för barnet i framtiden. Några har skaffat en sladd is när de känt att det verkligen haft tillräckligt bra förutsättningar med tid och ekonomi. Detta är primärt högavlönade individer och med det självklart goda inkomster men också krävande jobb och dyra livsstilar. 

Svar på tråden Ni med ett barn, ni som inte har syskon - Fördelar med ett barn… sekundär barnlöshet