• Anonym (Tröttis)

En förälder arbetslös - en jobbar - hur blir det med förskolan?

Hej!

Min sambo (barnets pappa) kommer strax att bli arbetslös medan jag fortfarande arbetar heltid. Hur blir det då med förskolan och förskoleavgiften? Fattat det som att barnet har rätt att vistas 15 timmar i veckan på förskolan, men måste man betala samma avgift som innan? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden En förälder arbetslös - en jobbar - hur blir det med förskolan?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma till 3)

I vår kommun, kan vara olika.
    Är barnet över 3 år har det rätt till 15 h /v avgiftsfritt.
    Här är det 8-11 
    Vill man ha 8.30-12.15 3 dagar kostar det efter inkomst.

Ring in och kolla är mitt tips

• Anonym (K)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-02-20 15:52:52 följande:

I vår kommun, kan vara olika.
    Är barnet över 3 år har det rätt till 15 h /v avgiftsfritt.
    Här är det 8-11 
    Vill man ha 8.30-12.15 3 dagar kostar det efter inkomst.

Ring in och kolla är mitt tips

Det låter inget bra.
    Självklart ska barnet inte vara heltid på förskolan när en förälder inte jobbar.
    Men det kan försvåra familjens ekonomi och den arbetslösa förälders jobbsökande om de är så stränga med just dessa tider.

Alla arbetsgivare ska nog  inte anpassa sig att personen kan endast komma på jobbintervju typ mellan kl. 9-10.

Att den andra föräldern tar ledigt / de betalar barnvakt fungerar inte så bra om en av förälderna är arbetslösa.
  • Jemp
    Anonym (K) skrev 2025-02-20 16:17:49 följande:
    Det låter inget bra.
    Självklart ska barnet inte vara heltid på förskolan när en förälder inte jobbar.
    Men det kan försvåra familjens ekonomi och den arbetslösa förälders jobbsökande om de är så stränga med just dessa tider.

Alla arbetsgivare ska nog  inte anpassa sig att personen kan endast komma på jobbintervju typ mellan kl. 9-10.

Att den andra föräldern tar ledigt / de betalar barnvakt fungerar inte så bra om en av förälderna är arbetslösa.

Det är tider förskolan bestämmer samt vid behov. Man har alltså rätt till utökad tid för tex intervju eller arbetsmarknadsåtgärder.

TS: vissa kommuner har lägre avgift för deltid, vissa inte. 

• Jemp

Och det Är skillnad beroende på ålder. Från hösten det år de fyller tre har alla barn rätt till 15/vecka, gratis.
    Barn till arbetslösa, oavsett ålder, har rätt till minst 15 timmar men många kommuner erbjuder mer. 

• Anonym (K)
    Jemp skrev 2025-02-20 16:20:55 följande:

Det är tider förskolan bestämmer samt vid behov. Man har alltså rätt till utökad tid för tex intervju eller arbetsmarknadsåtgärder.

TS: vissa kommuner har lägre avgift för deltid, vissa inte. 

Det låter mycket rimligare.
    Skrattande
Svar på tråden En förälder arbetslös - en jobbar - hur blir det med förskolan?