• Findus12

Hoppsan

vid jul kom jag och min sambo överens om att sluta med preventivmedel. jag själv befinner mig mellan 35-40. Jag har ju hört både att fruktsamhet minskar med åldern och även att efter ett långt intag av p piller kan det ta ett tag innan allt hoppar igång som det ska med ägglossning och mens mm. Trodde jag. Utan att ens ha ?försökt? så har jag plussat utan att ens ha fått min första blödning efter p piller. Panik var första reaktionen och jag har ännu inte berättat nyheten för min sambo. Jag behöver bli mogen i tanken själv först. 

men det finns ett annat dilemma som jag har dåligt samvete över. En mkt nära familjemedlem i samma ålder har problem med fertilitet och fick missfall nyligen efter att ha blivit gravid på konstgjord väg. Ett trauma och stor sorg för henne. Nu känner jag mig nästan skyldig när det gick så snabbt för mig. Hur berättar man när den dagen kommer? Känner lite olusthets känsla över den delen.. jag vet ju sedan jag känner andra ofrivilligt barnlösa hur fruktansvärda graviditetsbesked tas emot känslomässigt. 🥲

• Svar på tråden Hoppsan
  • Anonym (Lisa)

Varför måste du berätta att det gick så fort? Det är ju bara taskigt.

• Findus12

Har jag någonsin skrivit att jag kommer berätta att det gick så fort? Jag skriver det här i tråden för att inte utelämna detaljerna. Frågan var hur berättar man om graviditeten för någon närstående i familjen som är ofrivilligt barnlös? Hur fort det gick har ingen med att göra?. Jösses. Chilla?.

• Dexter dot com
    Findus12 skrev 2025-02-20 13:58:43 följande:

Har jag någonsin skrivit att jag kommer berätta att det gick så fort? Jag skriver det här i tråden för att inte utelämna detaljerna. Frågan var hur berättar man om graviditeten för någon närstående i familjen som är ofrivilligt barnlös? Hur fort det gick har ingen med att göra?. Jösses. Chilla?.

Nu känner jag mig nästan skyldig när det gick så snabbt för mig. Hur berättar man när den dagen kommer? 

Eftersom du skriver att du nästan känner dig skyldig över att det gick snabbt och undrar hur du ska berätta tolkar nog många att du tänker berätta att det gick snabbt.
  • Anonym (Lisa)
    Findus12 skrev 2025-02-20 13:58:43 följande:

Då skulle du formulerat dig annorlunda och inte fokuserat på hur fort det gick och din skuld över det. 

Nu är du precis i början så det dröjer väl ett tag innan du ska berätta och då har det ju gått ett tag efter hennes missfall. Men berätta det för henne enskilt, innan du berättar för alla andra. 

• Anonym (Therese)

Både podden Ruvarpodden och podden Jag vill ha barn har haft avsnitt om hur man bäst kan prata med en nära vän eller anhörig om det här. Lyssna gärna. 

• Miniflin

Jag tänker att du måste ha förståelse för att hon kanske inte reagerar så glatt som du hoppas, det är bara naturligt. Men det betyder inte att hon inte är glad för din skull såklart. Jag har haft vänner som haft svårt att få barn, och det är ju sjukt plågsamt för dem att se alla runtomkring bli gravida. Det måste man förstå. Men oavsett, är hon en nära vän så vill du ju berätta och hon kommer bli glad för din skull, men kanske inte reagera som du tänker.

• Anonym (den första pannkakan)

Du kan väl vänta tills v 12-13 är över, innan dess vet man inte om det blir något av det.

Jag fick MA i v 13 precis efter att vi bberättat för "alla" första gången och det var lagom roligt. Men nästa gång blev det en bebis.

Svar på tråden Hoppsan