Hoppsan
vid jul kom jag och min sambo överens om att sluta med preventivmedel. jag själv befinner mig mellan 35-40. Jag har ju hört både att fruktsamhet minskar med åldern och även att efter ett långt intag av p piller kan det ta ett tag innan allt hoppar igång som det ska med ägglossning och mens mm. Trodde jag. Utan att ens ha ?försökt? så har jag plussat utan att ens ha fått min första blödning efter p piller. Panik var första reaktionen och jag har ännu inte berättat nyheten för min sambo. Jag behöver bli mogen i tanken själv först.
men det finns ett annat dilemma som jag har dåligt samvete över. En mkt nära familjemedlem i samma ålder har problem med fertilitet och fick missfall nyligen efter att ha blivit gravid på konstgjord väg. Ett trauma och stor sorg för henne. Nu känner jag mig nästan skyldig när det gick så snabbt för mig. Hur berättar man när den dagen kommer? Känner lite olusthets känsla över den delen.. jag vet ju sedan jag känner andra ofrivilligt barnlösa hur fruktansvärda graviditetsbesked tas emot känslomässigt. 🥲