• Anonym (Maja)

När brukar ni plocka undan vinterkläderna?

Förlåt för årets dummaste fråga, men när brukar ni plocka undan era barns vinterkläder? Bor i Östergötland och vi ska ha plusgrader 10 dagar framåt. Vågar man lägga undan kläderna eller tror ni det blir riktigt kallt igen? 

Sonen är 2 år och går sin första termin på dagis så känner mig lite vilse!😅

• Svar på tråden När brukar ni plocka undan vinterkläderna?
  • Anonym (Py)

Jag plockar inte undan vinterkläder förrän 1 maj i princip. I fjol var det minusgrader en helg i slutet av april här i Stockholm. Aldrig att jag orkar springa fram och tillbaka från förrådet för att hitta rätt kläder.

• Anonym (())

Beror väl på väder och allmänt klimat ute.

Vanligtvis brukar det väl ske nån gång i slutet av april, runt valborg. Då börjar det märkas en skillnad i den dagliga temperaturen. 

• Fjäril kär

Det kan vara minusgrader på nätter och tidiga mornar långt in i maj så jag skulle inte hänga in några vinterkläder alls förrän nånstans då.  April och maj brukar vara två månader då man får ha parallella kläder framme.  På morgonen i April kan det snöa och slaska och behövas täckbyxor och på eftermiddagen ka det vara plusgrader och man får gå hem i gummistövlar.  Finns ju en anledning till att det kallas just "aprilväder " , snöstorm ena dagen och fleecejacka nästa dag. 

Framförallt ska man inte underskatta temperaturen då som kan vara allt från kyliga och frostiga mornar till ljummen eftermiddag. 

• Anonym (Planlös)

Jag brukar inse någon gång mitt i sommaren att de fortfarande hänger framme, och då tvättar jag dem och hänger undan dem.

• Anonym (Lisen)

Ibland kommer våren snabbare och temperaturen är ovanligt hög för perioden, flera dagar i sträck, men väntar till omkring Valborg med att plocka bort vinterkläderna.
    Man skall ju svettas in våren enligt gammal tradition😊

• Anonym (Jane)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-24 16:57:30 följande:
    När brukar ni plocka undan vinterkläderna?

Förlåt för årets dummaste fråga, men när brukar ni plocka undan era barns vinterkläder? Bor i Östergötland och vi ska ha plusgrader 10 dagar framåt. Vågar man lägga undan kläderna eller tror ni det blir riktigt kallt igen? 

Sonen är 2 år och går sin första termin på dagis så känner mig lite vilse!😅

Alldeles för tidigt. 
  • Jemp

Nej, jag hade inte lagt undan nu. Det kommer säkerligen komma bakslag/vinterväder, är ju bara februari. 

(Det ärliga svaret på när jag faktiskt lägger undan är väl.. mitt i sommaren, haha!)

• Anonym (Tjirp)

När de inte behövs längre...
    Eller ja: ett par veckor efter sista gången de använts

• Anonym (ABC)

Beror på hur lång vintern är men det brukar vara ganska sent på våren.

Svar på tråden När brukar ni plocka undan vinterkläderna?