• Anonym (+) (+)

Minigrisar?

Någon som har minigrisar? Hur snabbt växer dem? Behöver ni ha skydd någonstans så saker inte går sönder? Får de springa runt i huset eller har de en speciell plats??

• Svar på tråden Minigrisar?
  • Dexter dot com

Med tanke på att det är mycket mer jobb med en gris än en hund så måste jag fråga varför du vill ha en gris? Dom jag känner som haft minigrisar har haft stora hagar åt dom så dom fått vara ute på dagarna och sovit inne. Båda gav bort sina grisar när dom vägde ca 80-90 kg och det blev ohållbart att ha dom inne.

• Anonym (G)

Har ej läst hos Jordbruksverket vilka krav som finns men kan gissa att de behöver tillgång till utomhusvistelse. 

• Anonym (+) (+)
    Dexter dot com skrev 2025-02-27 06:50:16 följande:

Med tanke på att det är mycket mer jobb med en gris än en hund så måste jag fråga varför du vill ha en gris? Dom jag känner som haft minigrisar har haft stora hagar åt dom så dom fått vara ute på dagarna och sovit inne. Båda gav bort sina grisar när dom vägde ca 80-90 kg och det blev ohållbart att ha dom inne.

Vi bor ganska långt ute på landet och min dotter har alltid önskat sig grisar, vi har stor yta både inne och ute.
  • Anonym (p)

Reglementet kring grisar är detsamma för alla grisar. Det är mao att betrakta som "jordbruksdjur" eller vad man ska kalla det. Miljöförvaltningen ska godkänna, grisinnehav ska rapporteras till Jordbruksverket, den ska vara märkt som vilken gris som helst etc. Grisar är dessutom rätt aggressiva och bossiga och allmänt besvärliga.

Svar på tråden Minigrisar?