• Anonym (Nyfiken)

Frågor till er som är döva/ej hörande

Observera att dessa frågor är till er som inte kan höra/är döva.

De som kan höra och prata med rösten kan inte svara från den dövas perspektiv.

Jag tycker det är coolt med teckenspråk och skulle gärna lära mig det men känner ingen som är döv. Så jag har ingen att fråga därför ställer jag frågorna här så får jag se om någon vill svara.

1. Hur gör ni när någon tex stoppar er på stan och vill prata med er eller i kassan i en butik/cafe/resturang när hörande säger något till er?

2. Hur gör ni när ni behöver fråga en hörande (som ej kan teckenspråk) något?

3. Umgås ni mest med bara andra döva/ej hörande?

4. Vad tycker ni när hörande gestikulerar när dem pratar jämfört med ert teckenspråk? Vi gör ju mest små gester bara.

5. Kan ni läsa på läppar vad folk säger eller förstår ni inte vad hörande pratar om?

6. Hade ni tyckt att filmer vore bättre om skådespelarna talat teckenspråk?

7. Vad tycker ni om artister, musik och konserter? 

8. Vad hade ni velat göra om om ni varit hörande som ni inte kan göra idag?

9. Kan ni gå på danskurser och andra hobbys? Är sådana verksamheter anpassade för döva?

10. Största skillnaden mellan döva och hörande?

11. Vilken är den största fördomen mot den utan hörsel?

12. Hade ni om kunnat, valt att bli hörande eller inte?

13. Familj och vänner som är hörande, anpassar dem sig efter er och talar teckenspråk alltid i närheten av er?

14. Vad tycker ni när ni ser folk prata i telefon utan att behöva se den de pratar med? Känns det konstigt för er?

15. Hur föreställer ni att röster låter? Om ni kan svara på det?

16. Finns det något som hörande kan säga som ni inte förstår vad de menar riktigt när de säger det?

Hoppas jag inte har glömt någon fråga men det vore intressant att höra era svar, samt om det är något annat jag ej tagit upp som ni vill lyfta.

Svar på tråden Frågor till er som är döva/ej hörande