• Anonym (Förta gångs graviditet)

Hjälp, jag är gravid

Jag som trode att jag inte kan bli gravid, igår kom +
    Lyckan är total, och samtidigt livrädd! 😅

När jag försöker räkna ut vilken vecka jag är i varierar det. Testet säger 1-2 v, appen 3-4 och på barnmorskemotagningens hemsida 5 veckor.

Sista mensens första dag var 30/1 
    . Är jag då i v 4 eller 5? 

Sedan kom krishjärnan och 100 tankar om missfall när jag tittade runt på veckorna. Att 12 första v är ökad risk för missfall, och innan v5 är vanligast att det sker. Speciellt när man är äldre som jag är, blir 39 i år.
    Men hur vanligt är det? Ska jag ställa mig in på att det är stor risk att det händer, eller är det inte så vanligt ändå och bara njuta.

• Svar på tråden Hjälp, jag är gravid
  • Anonym (Också gravid)

Hej!

grattis till plusset! Tyst Om din senaste mens började den 30 januari är du i vecka 5 (4+1). Clearblue visar ungefär hur många veckor det var sedan du blev befruktad. 

Jag är själv tidigt gravid, men jag har haft fem missfall de senaste två åren, så är konstant orolig. Hoppas verkligen att du slipper få missfall! Jag tror det är ca 20 procent av graviditeter som slutar i missfall. Jag har däremot lätt för att bli gravid och enligt läkarna har man då också lättare att få missfall. 

se om du kan boka in ett tidigt ultraljud i typ vecka 6-7 om du inte orkar vänta på att få se att allt står rätt till där inne. 

• Anonym (Elin79)
    Anonym (Också gravid) skrev 2025-02-28 07:39:43 följande:

Hej!

grattis till plusset! Tyst Om din senaste mens började den 30 januari är du i vecka 5 (4+1). Clearblue visar ungefär hur många veckor det var sedan du blev befruktad. 

Jag är själv tidigt gravid, men jag har haft fem missfall de senaste två åren, så är konstant orolig. Hoppas verkligen att du slipper få missfall! Jag tror det är ca 20 procent av graviditeter som slutar i missfall. Jag har däremot lätt för att bli gravid och enligt läkarna har man då också lättare att få missfall. 

se om du kan boka in ett tidigt ultraljud i typ vecka 6-7 om du inte orkar vänta på att få se att allt står rätt till där inne. 

Kom fram till samma sak. Så siffrorna stämmer, de redovisas bara på olika sätt.
    Grattis till graviditeten TS, jag var 37 när jag fick barn senast så 39 är väl ingen ålder. 
  • Emiz

STORT grattis. Försök att slappna av, ett missfall går ändå inte att påverka. Jag vet, lättare sagt än gjort men försök. Försök slappna av och tänka på annat. Vila, kolla serier ät nyttigt och gott. Det kommer säkert gå bra. Prata med mvc om din oro osv så kan de säkert stötta dig, kanske göra någon extra kontroll osv. Kram

• Anonym (Förta gångs graviditet)

Tack, då hänger jag med i räkningen iaf 😅

Ja jag har bokat tid nu, de ville träffa mig redan nästa vecka så ska ta upp min oro och rådfråga kring jobbet.
    Jobbar med funktionsvarierade, och fått flera slag i magen idag när en person vart lite arg. 
    Barnet ligger väl rätt skyddat, men oron blev inte direkt mindre om man säger så. 

Svar på tråden Hjälp, jag är gravid