• Anonym (Föda barn)

Kostnad Danderyd??

Ni som nyligen fött barn på Danderyd, vad kostade det för partnern?

Det är totalt omöjligt att läsa sig till det, tycker alla andra sjukhus skriver ut vad det kostar för partnern att stanna kvar på BB / från inskrivning.

Och vad kostar parkering?

Antar att det för mamman iaf är 130 kr per dygn?

Är ju galet dyrt att föda verkar det som!

• Svar på tråden Kostnad Danderyd??
  • MsM84

Galet dyrt? Då skulle du vet vad den verkliga kostnaden är. Snittkostnaden för en förlossning i Stockholm var 2020 över 40 000. 

Efter mina förlossningar har vi fått en faktura på ett par hundra efter varje. Aldrig kommit upp i en tusenlapp om jag kommer ihåg rätt. Detta även efter förlossningen då sonen hamnade på bevakning på neo med personal som övervakade konstant ett par timmar och sen två dygn på neo innan vi fick komma hem. Det är otroligt hur billigt det är att få barn och vård av nyfödda i Sverige!

• Anonym (Aina)

Parkeringen kostade 150/dygn när man fått koden.

Kostnaden för att få barn är ju en fjärt i rymden.

• Anonym (Fredag!)

Galet dyrt? Nä, jag tycker faktiskt inte man kan klaga på den lilla summan man måste betala. Men jag tror detta är en troll-tråd. 

• Anonym (Föda barn)
    Anonym (Fredag!) skrev 2025-02-28 22:24:25 följande:

Galet dyrt? Nä, jag tycker faktiskt inte man kan klaga på den lilla summan man måste betala. Men jag tror detta är en troll-tråd. 

Vi landade på över 4000 kr efter förra förlossningen... Detta var i ett annat län, så känner att det är läge att jämföra nu när möjligheten finns.
  • Anonym (Föda barn)
    MsM84 skrev 2025-02-28 21:55:45 följande:

Galet dyrt? Då skulle du vet vad den verkliga kostnaden är. Snittkostnaden för en förlossning i Stockholm var 2020 över 40 000. 

Efter mina förlossningar har vi fått en faktura på ett par hundra efter varje. Aldrig kommit upp i en tusenlapp om jag kommer ihåg rätt. Detta även efter förlossningen då sonen hamnade på bevakning på neo med personal som övervakade konstant ett par timmar och sen två dygn på neo innan vi fick komma hem. Det är otroligt hur billigt det är att få barn och vård av nyfödda i Sverige!

Med tanke på "fri sjukvård" som vi betalar skatt för så är det dyrt. Så länge man kan vara förberedd visst, men då bör ju varje sjukhus också skriva vad det faktiskt kostar.

Vi fick betala runt 4000 kr för ca 3 år sedan, behövde stanna 4 nätter. Detta var i annat län och den fakturan kom lite som en chock när man precis gått över på föräldrapenning.
  • Anonym (T)

Förstår inte hur du kan tycka att det är dyrt.

• Anonym (Föda barn)
    Anonym (T) skrev 2025-02-28 22:42:10 följande:

Förstår inte hur du kan tycka att det är dyrt.

Det enda jag önskar är svar på min fråga. Alla får vi tycka olika. Är inte tänkt att vara en diskussionstråd.

Alla har olika förutsättningar, ens ekonomi kan faktiskt förändras drastiskt under graviditetens gång. Att få en smäll på uppemot 4000 kr första månaden klarar vi oss gärna utan om det går - dvs om olika sjukhus har olika priser vilket de verkar ha. Vilket i sig är väldigt konstigt med tanke på den "fria sjukvården".

Både jag och bebis löper hög risk att behöva bli kvar lite längre.
  • Anonym (X)
    Anonym (Föda barn) skrev 2025-02-28 21:47:08 följande:
    Kostnad Danderyd??

Ni som nyligen fött barn på Danderyd, vad kostade det för partnern?

Det är totalt omöjligt att läsa sig till det, tycker alla andra sjukhus skriver ut vad det kostar för partnern att stanna kvar på BB / från inskrivning.

Och vad kostar parkering?

Antar att det för mamman iaf är 130 kr per dygn?

Är ju galet dyrt att föda verkar det som!

Parkering är drygt 20kr timme så parkera inte på sjukhusområdet. Be killen släppa av dig ochhan pakerar en bit bort och går.

Kostnaden för partner var 299kr /dygn
  • Anonym (Föda barn)
    Anonym (X) skrev 2025-03-01 00:36:55 följande:
    Parkering är drygt 20kr timme så parkera inte på sjukhusområdet. Be killen släppa av dig ochhan pakerar en bit bort och går.

Kostnaden för partner var 299kr /dygn
    Tack! Har du fött nyligen? 🙂
Svar på tråden Kostnad Danderyd??