• Anonym (Mom2be)

Förlossning - andra barnet?

Väntar syskon till vår 2,5 åring och är så mycket mer nervös inför förlossningen denna gång!

Förra gången gick bra, ingen drömförlossning men inget traumatiskt. Jag hade dock långt mellan värkarna trots att jag var 8 cm öppen och hade vi lyssnat på vården hade vi inte börjat åka förrän jag hade krystvärkar.. Sedan blev vi kvar 4 dygn (pga att barnet behövde det).

Nu är jag så orolig för att allt ju går så mycket snabbare andra gången. Vi har en dryg timme till förlossningen och min mardröm är att knappt hinna fram i tid (min mamma hann vara på förlossningen 15 min med barn nr 2 pga att allt drog igång så fort, så är rädd att det är genetiskt).

Vi har ju en plan för vårt äldre barn såklart. Men är orolig att det kommer bli väldigt stressigt, att vi behöver slita upp barnet mitt i natten (h*n har en del separationsångest just nu). Och är orolig att vi behöver vara kvar länge igen, samtidigt som jag vill få en liten chans att landa innan vi åker hem till ett livligt storasyskon! 

Vill ni berätta om era förlossningar när det redan fanns syskon hemma? Hur förberedde och planerade nu, hur gick förlossningen? Var det stor skillnad från första?

Svar på tråden Förlossning - andra barnet?