• Anonym (Undrande man)

Familjebildning

Hej, 
    Vet ej om detta är rätt kategori. Men jag har funderat på den sjunkande nativiteten. För egen del har jag dragit mitt strå till stacken och skaffat barn. Det bästa jag gjort faktiskt. Men nu till frågan som riktas till er kvinnor.  
    Jag har flera manliga vänner som gärna skulle vilja ha barn. Jag är säker på att de skulle bli fantastiskt bra kärleksfulla fäder men de lyckas inte träffa en kvinna att skaffa barn med. . Två av vännerna är välbärgade och vill ha en arvinge att lämna över gener och arvet till. Hur kommer det sig att kvinnor hellre inseminerar sig istället för att ge sitt barn en kärleksfull pappa som dessutom kan ställa upp och säkra barnets  framtid ekonomiskt? Hade jag varit kvinna hade jag inte tvekat... men det vore intressant att höra hur ni kvinnor resonerar.

• Svar på tråden Familjebildning
  • Anonym (Blä)

Vill inte ha barn alls. Jag vill ha ett barnfritt liv med allt vad det innebär. 

Jag vet inte varför kvinnor inseminerar sig, men antagligen för att det är så oerhört mycket enklare än att gå "via" en relation med en man. Särskilt när tiden börjar rinna ut.

• Goneril

Många kvinnor vill ha ett liv utan det ansvar som barn innebär. Låt oss gå tillbaka sådär en 50 år i tiden; då fick man inte ens antyda något sådant för barn var normen. Man skulle också leva i kärnfamilj och helst inte förvärvsarbeta förrän barnen började skolan. Många kvinnor ville inte leva i en kvinnofälla; och 
    hade de under barnledigheten haft största ansvaret för hushållsarbetet ändrades knappast det mönstret för att de börjat förvärvsarbeta, deltid mestadels. Alltså, stark låsning vid hemmet och försämrade karriärmöjligheter.                                                                                                       Kvinnor vill också kunna ägna sig åt hobbies, skapa nätverk och kanske studera på fritiden, en fritid som blir begränsad med barn. Sen har vi rädslan för fattigdom om parterna går isär, dålig pension så småningom på grund av lägre livsinkomst.                                                                                                                                                       Sen har vi den fysiska sidan av barnafödandet.Så mycket förlossningsskador som man läser om här i detta forum, bristningar som ger inkontinens, trodde jag inte fanns. Det kan handla om livslånga handikapp men där barnmorskorna tycker att allt ser bra ut.                                                                                                                          Vad ska vi göra nu då då nativiteten sjunker och kvinnor vill leva som män? Tja, helt krasst handlar det om pengar. Kvinnor som kämpat till sig en utbildning vill få användning för den och då är deltid inget alternativ.  Hemmet ska ju inte förfalla och då är svaret att anställa en nanny. Kvinnorna ska kompenseras  pensionsmässigt om de inte arbetat 100%. Avtal ska upprättas mellan parterna innebärande att kvinnorna får en utfästelse om bibehållen ekonomisk standard vid en skilsmässa. För att undvika förlossningsskador ska barnafödandet ske på privat klinik och inte i den allmänna stressfyllda vården. Alltså, money talks, och TS rika och intelligenta kompisar kan säkert föra sina gener och sina företag vidare om de är beredda att betala. 

• Anonym (1)

Alltså så som samhället är uppbyggt och är nuförtiden med ekonomi, krig osv så förstår jag varför folk inte vill ha barn. Jag vill knappt ha barn men vill ändå ge ett barn till min min man, men det blir inte mer än en unge för det tror inte jag att jag pallar med min diagnos. Vill kunna vara en bra morsa och respektive, tror inte jag löser att vara båda med fler barn i mixen. Men man får väl se så fort man lyckats bli gravid. 

• Anonym (M)
    Anonym (Undrande man) skrev 2025-03-04 22:41:06 följande:
    Familjebildning

Hej, 
    Vet ej om detta är rätt kategori. Men jag har funderat på den sjunkande nativiteten. För egen del har jag dragit mitt strå till stacken och skaffat barn. Det bästa jag gjort faktiskt. Men nu till frågan som riktas till er kvinnor.  
    Jag har flera manliga vänner som gärna skulle vilja ha barn. Jag är säker på att de skulle bli fantastiskt bra kärleksfulla fäder men de lyckas inte träffa en kvinna att skaffa barn med. . Två av vännerna är välbärgade och vill ha en arvinge att lämna över gener och arvet till. Hur kommer det sig att kvinnor hellre inseminerar sig istället för att ge sitt barn en kärleksfull pappa som dessutom kan ställa upp och säkra barnets  framtid ekonomiskt? Hade jag varit kvinna hade jag inte tvekat... men det vore intressant att höra hur ni kvinnor resonerar.

Jag vet inte varför dina manliga vänner inte träffar någon kvinna som de kan bilda familj med. Kan bero på olika saker.

Däremot vet jag varför vissa kvinnor hellre inseminerar sig. Pga de inte hittar den rätte och tiden håller på att rinna ut. 

Varför de inte skaffar barn med dina vänner är nog för att de dels inte inte ens vet om dina vänner, men även om de skulle träffat dom så är de antagligen rätt rätt man för kvinnan. Tycke måste uppstå för att det ska bli familjebildning.

Så det är inte så att kvinnor generellt väljer bort män i allmänhet eller just dina vänner. Så koncentrera dig på vad dina vänner gör för att hitta någon, för det är där lösningen finns. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Familjebildning

Hej, 

Svårt att svara på när man inte vet varför dina vänner inte lyckas attrahera kvinnor, eller inte lyckas attrahera de kvinnor de vill ha.

Att man skulle bli en fantastisk förälder är jättebra för familjebildning, men räcker inte för att attrahera någon eller få ett förhållande att funka. 

Det klart att man kan tycka att en trevlig man i sina bästa år med ett ordnat liv, inte borde ha några större problem att hitta en lämplig kvinna, så vida han inte ser ut som sju svåra år eller har en knepig personlighet. Men som sagt, svårt att säga när man inte känner dessa män eller har hela bilden. 

Många män träffar trots allt kvinnor som de får barn med.

Jag är lyckligt gift och hade nog inte velat skaffa barn ensam, men det har både fördelar och nackdelar. Ett alternativ är ju att försöka hitta en lämplig förälder till sitt barn, utan att nödvändigtvis leva ihop som par. 

• Anonym (Alina)

Jag känner tre kvinnor som inseminerat sig.

Den första har ett par diagnoser och kunde inte få en man som ville stanna med henne.

Den andra är en prisbelönt forskare som inte tycker att någon man med jämförbar begåvning velat leva jämställt, utan bara förväntar sig service, att hans jobb ska vara viktigast och att kunna begränsa kvinnors karriär och resande. Det var hon inte intresserad av.

Den tredje är en smart självständig kvinna som är lite rundnätt. Hon har ett bra jobb inom ekonomi men en man måste kunna tänka sig att flytta till hennes gård på landet och gilla hästar för annars har han ingen framtid. Då ingen sådan man dök upp och tiden började ta slut valde hon en donator och fick barn själv istället.

• Anonym (Jojo)

Sjuka svar man får i en sån här tråd. 

Förutsättningarna är att det är bra män och direkt ska fokus riktas mot vad männen gör för fel för att inte attrahera kvinnor.

• Anonym (M)
    Anonym (Jojo) skrev 2025-03-05 08:10:25 följande:

Förutsättningarna är att det är bra män och direkt ska fokus riktas mot vad männen gör för fel för att inte attrahera kvinnor.

Var ska fokus ligga, menar du? Om män vill bilda familj så bör väl fokus ligga på dessa män, hur de ska komma dit? 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Jojo) skrev 2025-03-05 08:10:25 följande:

Det är inget nollsummespel som du tycks tro. Det behöver varken vara fel på kvinnorna eller männen för att det inte blir någon bra match.

Hur ska vi kunna veta varför TS kompisar har svårt att hitta kvinnor för familjebildning, när vi inte känner dessa män? Aldrig har träffat dem.

Att vara en bra man är en bra början, men mycket annat ska klaffa också. 
  • Mrs Moneybags
    Familjebildning

Hej, 

De kvinnor jag känner som har inseminerat sig har egentligen velat ha en man, men inte kunnat hitta någon. Så det är inte frivilligt, utan mer för att - ok, jag måste väl inseminera mig för att hinna få ett barn innan det är försent. 

Min upplevelse är att många män velar och inte vill göra slag i saken, de vill inte flytta ihop, de vill inte gifta sig, de vill inte skaffa barn. Det är oftast kvinnan som är drivande i alla de besluten och tyvärr hittar en del kvinnor ingen som kan tänka sig att göra de sakerna. Då får hon göra det själv. 

Hellre det än att vara barnlös, så jag förstår det till 100%. 
Svar på tråden Familjebildning