Varför är folk här så elaka?
För någon månad sedan fick vi, efter en utredning, reda på att vår son har en NPF-diagnos och en intellektuell funktionsnedsättning. Han har autism grad 1 och lätt IF. Eftersom han ännu inte hade fått sin diagnos när han började skolan, var han tvungen att börja i en vanlig skola tills utredningen var klar. Först då kunde vi ansöka om att han skulle få läsa enligt en anpassad läroplan, och om vi ville, hade vi även möjlighet att ansöka om en anpassad skola.
Han går i förskoleklass och älskar skolan, sina kompisar, pedagogerna och att gå dit varje dag. Han är också mycket omtyckt av både personal och kamrater. Däremot behöver han extra stöd i undervisningen.
Jag skapade en tråd och frågade erfarna föräldrar i samma situation om deras erfarenheter ? om deras barn hade gått kvar i en vanlig skola och hur det hade fungerat. Vår son vill verkligen inte byta skola, så jag ville ha råd om vad som kunde vara bäst för honom.
Istället blev jag påhoppad av majoriteten i tråden. De sa att han skulle störa klassen (trots att jag aldrig nämnde något om det), att hans kompisar skulle börja ta avstånd från honom, och ifrågasatte till och med varför jag ens ställde frågan. De menade att andra barn skulle tycka det var orättvist om han fick stöd och att han inte skulle bli bjuden på kalas, medan andra barn i klassen skulle få det. De påstod också att han inte skulle klara sig själv på kalas och att han skulle störa de andra barnen.
Jag kan fortfarande inte släppa det. Alla barn är unika, och bara för att ett barn har en diagnos betyder det inte att det stör klassen eller blir utanför. Jag ville bara få tips och råd från föräldrar med liknande erfarenheter ? om en anpassad skola hade varit bäst för deras barn eller om det hade fungerat bra i en vanlig skola.
Jag förklarade även att vi precis fått diagnoserna och att allt är nytt för oss, att vi ska på möten för att lära oss mer och förstå vad som är bäst för vår son. Men varför är vuxna så elaka och dömer så snabbt?