• Ankan010

VAB sjukintyg till arbetsgivare?

Hej, 

Det har tyvärr varit mycket VAB med mina barn den senaste månaden med magsjuka och influensa om vartannat. Barnen är 3 och 5 år gamla och går på förskolan. Min arbetsgivare har uppmärksammat att jag har vabbat mer än 8 dagar i sträck och vill nu ha ett sjukintyg för barnen av mig vilket de aldrig har begärt förut. Jag förklarade för dem att det inte är samma barn som jag har vabbat med under hela tiden som jag har varit hemma. Försäkringskassan vill ha sjukintyg om man har vabbat mer än 7 dagar sammanhängande med samma barn men har arbetsgivaren rätt att kräva ett sjukintyg för mina barn av mig?

• Svar på tråden VAB sjukintyg till arbetsgivare?
  • Anonym (VAB)

han har absolut inte rätt at kräva det, isåna fall är det försäkringkassan som behöver ha intyg från läkare/vårdcentral. Din arbetsgivare verkar vara oseriöst och försöker skräma dig. Jag hade stämd företaget !

• Anonym (VAB)
    Anonym (VAB) skrev 2025-03-15 18:52:19 följande:

han har absolut inte rätt at kräva det, isåna fall är det försäkringkassan som behöver ha intyg från läkare/vårdcentral. Din arbetsgivare verkar vara oseriöst och försöker skräma dig. Jag hade stämd företaget !

Arbetsdomstolen har i rättsfallet AD 2013 nr 63 konstaterat att en arbetsgivare inte kan kräva att få ett läkarintyg avseende barnets sjukdom vid ledighet för VAB. Om barnets sjukfrånvaro varar i längre än sju dagar (även helgdagar räknas med), är du som vabbar däremot skyldig att för Försäkringskassan visa upp ett läkarintyg. Din arbetsgivare kan dock inte kräva ett sådant intyg, varken från dig eller direkt från Försäkringskassan.

I kollektivavtal kan det dock finnas krav om att de anställda ska visa ett utdrag från Försäkringskassan över antal dagar med föräldrapenning, bland annat för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera rätten till föräldralön.

Mitt råd är att du begär ett utdrag från Försäkringskassan över de dagar som du har vabbat och ger detta till arbetsgivaren.

• Ankan010
    Anonym (VAB) skrev 2025-03-15 18:52:19 följande:

Ja jag tycker att det är jättekonstigt. Jag har jobbat åt företaget sedan 2017 och tycker att det är märkligt att de ber om en sådant intyg nu. Det känns faktiskt som att de försöker skrämma mig. Tänker kontakta unionen på måndag.
  • Ankan010
    Anonym (VAB) skrev 2025-03-15 18:54:50 följande:

Arbetsdomstolen har i rättsfallet AD 2013 nr 63 konstaterat att en arbetsgivare inte kan kräva att få ett läkarintyg avseende barnets sjukdom vid ledighet för VAB. Om barnets sjukfrånvaro varar i längre än sju dagar (även helgdagar räknas med), är du som vabbar däremot skyldig att för Försäkringskassan visa upp ett läkarintyg. Din arbetsgivare kan dock inte kräva ett sådant intyg, varken från dig eller direkt från Försäkringskassan.

I kollektivavtal kan det dock finnas krav om att de anställda ska visa ett utdrag från Försäkringskassan över antal dagar med föräldrapenning, bland annat för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera rätten till föräldralön.

Mitt råd är att du begär ett utdrag från Försäkringskassan över de dagar som du har vabbat och ger detta till arbetsgivaren.

Tack så mycket för informationen. Jag var som jobbat åt det där företaget sedan 2017 och de har aldrig bett mig om ett sjukintyg och det har varit mycket VAB tidigare också pga.Att jag är ensamstående med en treåring och en femåring. 
  • Anonym (VAB)
    Ankan010 skrev 2025-03-15 19:05:04 följande:
    Tack så mycket för informationen. Jag var som jobbat åt det där företaget sedan 2017 och de har aldrig bett mig om ett sjukintyg och det har varit mycket VAB tidigare också pga.Att jag är ensamstående med en treåring och en femåring. 
    ingen fara , jag skrev pm också
Svar på tråden VAB sjukintyg till arbetsgivare?