• Samanta245

Ni som är gravida och reste till Turkiet

Hej.  Jag undrar hur det gick för er med mat och mjölk där. Jag tänker resa och boka all inclusive hotell.  Jag är gravid och jag är orolig.  Jag älskar turkisk mat men måste vara försiktig.  Hur gjorde ni? 

• Svar på tråden Ni som är gravida och reste till Turkiet
  • Aliona

Det är samma råd som gäller för gravida där som hemma. Vad är det du tänker att du behöver vara extra försiktig med? 

• Anonym (qwerty)

Låt bli att resa medan du är gravid om du är orolig.

• Anonym (e)

Du kan inte ens läsa på livsmedelsverket om svenska råd men vill att vi ska ge info om mat i ett land där det avråds från att resa till?

• Anonym (Hm)

Jag är själv från Turkiet och har åkt ner alla mina graviditeter :) är svenskfödd och alltid bott i Sverige, men har inte sett några problem med maten där alls. Inte mjölken heller, även om jag personligen inte gillar smaken på den turkiska. Samma råd som här hemma. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (e) skrev 2025-03-16 17:26:00 följande:

Du kan inte ens läsa på livsmedelsverket om svenska råd men vill att vi ska ge info om mat i ett land där det avråds från att resa till?

Lugn i stormen. Det är gränsen mot syrien och Irak som kan vara orolig. Inte precis Alanya, Istanbul eller Side. Oroa inte ts i onödan. 
  • Anonym (e)
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-16 17:34:50 följande:
    Lugn i stormen. Det är gränsen mot syrien och Irak som kan vara orolig. Inte precis Alanya, Istanbul eller Side. Oroa inte ts i onödan. 

TS kan oroa sig själv över allt själv som hn tidigare postat om, jag tänker inte linda in något och ville hn inte ha åsikter om den saken hade hn kunnat nämna sitt resemål. TS kan sprider felaktiga kostråd som det är utan att vilja läsa på vad som faktiskt stämmer, drar upp gamla trådar med märklig info etc... Tja.

• Anonym (Hm)
    Anonym (e) skrev 2025-03-16 17:38:25 följande:

TS kan oroa sig själv över allt själv som hn tidigare postat om, jag tänker inte linda in något och ville hn inte ha åsikter om den saken hade hn kunnat nämna sitt resemål. TS kan sprider felaktiga kostråd som det är utan att vilja läsa på vad som faktiskt stämmer, drar upp gamla trådar med märklig info etc... Tja.

Du lindar inte in något, men du lämnar inte korrekt information heller. Oavsett om TS postat andra trådar som du ogillar kommer du fortfarande med felaktiga påståenden om att det Finns en avrådan om att resa till Turkiet. Den informationen kan nå även andra som läser tråden och är missvisande.

Dessutom frågar TS om maten, inte om något annat
  • Samanta245
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-16 17:33:28 följande:

Jag är själv från Turkiet och har åkt ner alla mina graviditeter :) är svenskfödd och alltid bott i Sverige, men har inte sett några problem med maten där alls. Inte mjölken heller, även om jag personligen inte gillar smaken på den turkiska. Samma råd som här hemma. 

Kan man dricka flaskvatten där på hotellet under graviditet 
  • Anonym (Hm)
    Samanta245 skrev 2025-03-24 11:38:17 följande:
    Kan man dricka flaskvatten där på hotellet under graviditet 
    Flaskvatten ja! du kan dricka allt vatten som köps på flaska. Idag är det ytterst få turkar, kanske i mindre städernas byar förvisso, som dricker det vanliga kranvattnet. De flesta köper hem på flaska och dunkar. Hotellet skulle förhoppningsvis inte servera kranvatten eftersom 80% av gästerna skulle må kasst 🤭 vattnet är egentligen inte farligt från kranen, men det är väldigt höga nivåer av kalk Och naturligtvis en annan bakterieflora än vi är vana vid. Diarré leder det oftast till.. 
  • Virriga Vera
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-25 12:11:19 följande:
    Flaskvatten ja! du kan dricka allt vatten som köps på flaska. Idag är det ytterst få turkar, kanske i mindre städernas byar förvisso, som dricker det vanliga kranvattnet. De flesta köper hem på flaska och dunkar. Hotellet skulle förhoppningsvis inte servera kranvatten eftersom 80% av gästerna skulle må kasst 🤭 vattnet är egentligen inte farligt från kranen, men det är väldigt höga nivåer av kalk Och naturligtvis en annan bakterieflora än vi är vana vid. Diarré leder det oftast till.. 
    Vilket också innebär att INTE ha is i sin dricka.
  • Anonym (Hm)
    Virriga Vera skrev 2025-03-25 12:30:08 följande:
    Vilket också innebär att INTE ha is i sin dricka.
    Vattenkvaliteten kan variera extremt mycket i Turkiet. på vissa platser går det hur bra som helst med både kranvatten och is. Eftersom TS är gravid skulle jag dock undvika alla kranar (således även is) för säkerhetsskull 
Svar på tråden Ni som är gravida och reste till Turkiet