• Niiiiss

Drack alkohol samma vecka som befruktning!!

Jag är så orolig så kan inte sova! Jag är gravid i vecka 6 just nu enligt gravidappar. Jag tog ett positivt ägglossningstest på tisdagen, och på lördagen tog jag 3 drinkar för jag tänkte att det går väl inte an på första försöket. Enligt apparna borde jag ha gått in i vecka 3 på lördagen.  Drinkarna var inte så starka, blev inte full och drack läsk resten av kvällen. MEN jag är ändå så jäkla orolig att det hänt något med barnet nu så kan inte somna vidare! Har bokat tidigt ultraljud också för av någon anledning blir jag helt knäpp under mina graviditeter! Får tankar som att jag borde göra abort och försöka på nytt och avstå alkohol helt den gången! Fyfan vad ska jag göra, med mitt första barn avstod jag alkohol helt när vi försökte?..

• Svar på tråden Drack alkohol samma vecka som befruktning!!
  • Anonym (Mamma)

Om du är så där nojig spelar det ju ingen roll vad ngn säger?! Barnmorskan kommer lugna dig förstås men kommer du lyssna?

• Niiiiss

Klatt jag är nojig att jag skadat mitt barn, kalla det moderinstinkt eller whatever! Jag kommer Inte göra abort så länge ultraljuden inte visar något allvarligt fel, men det vore ändå skönt att höra fina historier nu när man är helt uppe i varv?.

• Anonym (Hm)

Åh 😌 inte ska du oroa dig. Om du bara visste hur många ungar som blivit till efter en drink eller tre. Du kan vara helt lugn. Under de första veckorna får ditt barn all näring från gulesäcken och ingenting av det du äter eller stoppar i dig. Det är först i vecka 12 som det är din moderkaka som ger barnet näring och således därefter Du ska vara extra försiktig. Klart man hade kunnat önska en helt alkoholfri befruktning, om vi ska kalla det så, men du har noll anledning till oro. 

• Anonym (.)

Hoppas du kunde somna tillslut. Embryot var inte ens fyra dagar gammalt när du drack. ( Testerna visar positivt innan själva ägglossningen.) Så det var en klump av celler som vandrade genom din äggledare. Påverkas inte av alkoholen. Släpp oron och lyssna på din barnmorska. Ett tidigt ultraljud kan ännu inte visa så mycket, inte säkert att hjärtat syns med säkerhet förrän v 8 (7+) så slippa det. Du är gravid. Grattis! 

• AndreaBD

Det är ingen fara de första veckorna. Det är helt säkert. Du behöver inte oroa dig. 
    Jag kom inte ihåg hur många veckor det var, någon skrev t. v. 12. Men jag vet att det inte påverkar barnet i början. 

• Anonym (Mona)

Din oro är betydligt farligare för din kommande bebis än de drinkar du drack. Ta det lugnt, det kommer att gå bra. Grattis.

• Aliona

När du drack så var ägget befruktat men hade ännu inte fäst. Alkohol överförs från mamman till embryot genom moderkakan och den tar inte över förrän vid vecka 9. Alkohol kan alltså inte påverka i så tidig graviditet. 

• Niiiiss

Tack snälla för alla fina kommentarer, somnade om tillslut och nu när jag läst era svar känner jag mig lugn ❤️ Ska bara försöka njuta resterande av denna graviditet!

• Anonym (Hej)

Ta en sup och varva ner nu. Glad

• Anonym (Jag)

Det är ingen fara. Grattis till graviditeten😀

• Anonym (Y)

Inget att oroa sig för. En hel del av människor är skapat av alkohol påverkade människor.  

• Anonym (Yepp)
    Anonym (Y) skrev 2025-03-20 17:30:33 följande:

Inget att oroa sig för. En hel del av människor är skapat av alkohol påverkade människor.  

Visst är det så men i det här fallet var det ju redan påsatt och klart när drinkarna kom in i bilden. 
    Dock ingen fara som sagt men hon kan ju faktiskt varit spiknykter vid själva befruktningen, eller hur?
Svar på tråden Drack alkohol samma vecka som befruktning!!