• Anonym (Ts)

Brist på respekt

En man jag dejtat som inte kan förstå/ acceptera/ respektera att jag inte vill vara vänner trots att jag sagt att jag ville det tidigare. Har inte sett personen sedan 2 år men han fortsätter skriva min vän osv. 

Han är ingen osmart person men det stör mig enormt att han inte accepterar när jag skrivit att han måste låta mig vara. Han undrar vad jag menar med det osv, skriver att han saknar mig, om jag inte älskade honom osv?. Han verkar sitta och grubbla/ tänka mycket och verkat ej kunna släppa mig/ gå vidare. Så trött på honom. Vart går gränsen för ofredande? trakasserier? Börjar på dåligt över det här och får ångest

• Svar på tråden Brist på respekt
  • Anonym (Ts)

Han vill så gärna vara vän och prata som vi gjorde förr men det GÅR INTE för jag tror han skulle bli ledsen den dagen jag träffar ngn och inte alls bli glad för min skull. Han analyserar mkt, sitter och läser gamla konverstioner osv. Pallar inte människan men vågar inte blockera/ ta bort som vän

• Överste Senap

Varför vågar du inte ta bort honom som vän? Han är ju hur gränslös som helst. Vad kan hända? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 10:43:23 följande:
    Brist på respekt

En man jag dejtat som inte kan förstå/ acceptera/ respektera att jag inte vill vara vänner trots att jag sagt att jag ville det tidigare. Har inte sett personen sedan 2 år men han fortsätter skriva min vän osv. 

Han är ingen osmart person men det stör mig enormt att han inte accepterar när jag skrivit att han måste låta mig vara. Han undrar vad jag menar med det osv, skriver att han saknar mig, om jag inte älskade honom osv?. Han verkar sitta och grubbla/ tänka mycket och verkat ej kunna släppa mig/ gå vidare. Så trött på honom. Vart går gränsen för ofredande? trakasserier? Börjar på dåligt över det här och får ångest

Varför blockar du inte honom?
  • Anonym (Elsa)

Har varit i damma sits som du Ts. En kille jag dejta för 4 år sedan ett få antal gånger hör av sig än idag. Jag har varit extremt tydlig att jag inte är intresserad. Han läser inte det. Han ser det han vill se. Jag har blockat men han hittar nya vägar. Man får blocka allt eftersom och bara vara helt tyst. Enda man kan göra. 

• Anonym (Nina)

Om du är rädd för hur han ska reagera om du tar bort honom eller blockerar tycker jag att du ska ta hjälp av någon i din närhet, om du har möjlighet. Jag blev ständigt uppvaktad av en man som jag inte var intresserad av och jag var livrädd för hur han skulle reagera om jag en gång för alla bröt med honom eftersom jag visste att han var psykiskt instabil.

• Fjäril kär

Du har ingen skyldighet att svara honom 

Sluta mata trollet . Han fortsätter för att du svarar honom. 
    Du har noll skyldighet att upplysa om ditt privatliv. Du är fri att leva som du vill . Vill du gifta dig imorgon så gör det , det betyder inte att du måste tala om det för honom

Sluta svara honom och ja du kan blocka honom, det vet han ju inte . 

• Anonym (Ts)

Tack snälla för svar. Jag skrev tom att jag inte vill börja tycka illa  om honom och om han inte respekterar så tar jag bort honom. Rädd att gan ska leta på nya vägar som att tex kontakta min familj (han har aldrig träffat dem) men ifrågasatt varför han inte fick träffa dem, samt varför jag inte ville träffa hans. Mitt svar är ju r att jag var osäker och drar inte in killar när jag inte vet till 100 % vad jag vill. 

Började googla på kontaktfärbud tom?

• Anonym (Blocka!!)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 13:32:08 följande:

Tack snälla för svar. Jag skrev tom att jag inte vill börja tycka illa  om honom och om han inte respekterar så tar jag bort honom. Rädd att gan ska leta på nya vägar som att tex kontakta min familj (han har aldrig träffat dem) men ifrågasatt varför han inte fick träffa dem, samt varför jag inte ville träffa hans. Mitt svar är ju r att jag var osäker och drar inte in killar när jag inte vet till 100 % vad jag vill. 

Började googla på kontaktfärbud tom?

Fast du får ju börja med att blocka. Något kontaktförbud kommer inte att var aktuellt just nu.
  • Anonym (Ts)

Okej, tack för info. Sjukt tröttsamt att han inte kan släppa mig. Inte sett honom sedan slutet av 2022, men vi hade kontakt till sommaren 2023 då jag sade att jag hellre ville vara vän, men det ångrar jag djupt. Han bor 20 mil från mig. En normal människa vill ju inte vara vän med ngn som inte vill menar jag?. Hade man gjort likadant mot en man hade man ansetts som ett psycho garanterat. Han har någon fixering vid mig samt så ledsen över hela situationen. Usch för den gränslösa personen! 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-17 15:12:16 följande:

Okej, tack för info. Sjukt tröttsamt att han inte kan släppa mig. Inte sett honom sedan slutet av 2022, men vi hade kontakt till sommaren 2023 då jag sade att jag hellre ville vara vän, men det ångrar jag djupt. Han bor 20 mil från mig. En normal människa vill ju inte vara vän med ngn som inte vill menar jag?. Hade man gjort likadant mot en man hade man ansetts som ett psycho garanterat. Han har någon fixering vid mig samt så ledsen över hela situationen. Usch för den gränslösa personen! 

Och varför har du inte blockat honom?
Svar på tråden Brist på respekt