• fiaaa89

Hur många FET ingår genom landstinget?

Hej! 

Jag och min man genomgår nu vår första IVF behandling genom landstinget. Äggplocket gjordes för en vecka sen, det blev 22 ägg vid ägguttag, 5 befruktade embryos till frys, och inget färskt insatt då jag riskerade att bli överstimulerad. 

Vi har försökt läsa oss till i olika trådar men blir inte riktigt kloka på vad som gäller. Hur många 'gratis försök' genom landstinget ingår nu när vi har våra 5 embryos i frysen? Räknas nu då alltså ett FET som ett försök? Om det embryot skulle misslyckas och ett nytt FET görs, så räknas det som ett till försök, osv? Eller är det en hel IVF behandling (stimulering, äggplock, FET etc) som räknas som ett försök?

I vårt avtal står det att vi kommer att debiteras en årlig avgift på 2000:- för de embryon som är frysta på labbet, men det står ingenting om hur många försök som gäller på just FET. 

Ska naturligtvis höra med dom när vi gör vårt första FET, vilket blir i nästa cykel, men hade varit skönt att ha koll redan nu så man slipper gå och undra.

Tacksam för svar om någon har koll!

tack!

S

• Svar på tråden Hur många FET ingår genom landstinget?
  • Kruxokrax
    fiaaa89 skrev 2025-03-17 11:51:22 följande:
    Hur många FET ingår genom landstinget?

Hej! 

Jag och min man genomgår nu vår första IVF behandling genom landstinget. Äggplocket gjordes för en vecka sen, det blev 22 ägg vid ägguttag, 5 befruktade embryos till frys, och inget färskt insatt då jag riskerade att bli överstimulerad. 

Vi har försökt läsa oss till i olika trådar men blir inte riktigt kloka på vad som gäller. Hur många 'gratis försök' genom landstinget ingår nu när vi har våra 5 embryos i frysen? Räknas nu då alltså ett FET som ett försök? Om det embryot skulle misslyckas och ett nytt FET görs, så räknas det som ett till försök, osv? Eller är det en hel IVF behandling (stimulering, äggplock, FET etc) som räknas som ett försök?

I vårt avtal står det att vi kommer att debiteras en årlig avgift på 2000:- för de embryon som är frysta på labbet, men det står ingenting om hur många försök som gäller på just FET. 

Ska naturligtvis höra med dom när vi gör vårt första FET, vilket blir i nästa cykel, men hade varit skönt att ha koll redan nu så man slipper gå och undra.

Tacksam för svar om någon har koll!

tack!

S

Hej! Genomgår också IVF via landstinget (Stockholm) och fick info om att ett äggplock räknas som en IVF - om man har tur kan man få göra många FET per äggplock, tills man har slut på frysta embryon (har dock även fått höra att det är långt ifrån alla som får något till frysen).  Vet inte om det kan vara olika regler i olika regioner... 
  • Anonym (S)

jag fick 3 ivf:er där dock FET räknade som en halv Ivf i mitt landsting. Så kontentan för mig blev 2 ivfer med en återföring vardera och sen 2 FET.   

hört varianten att alla FET är inkludera i ivf:en men även att FET räknas som en återföring och det alltså snarare är 3 återföringar som landstinget stod för och inte hela ivf cyklar. 

• Mantrasina

Olika i olika regioner. Utan att veta vilken region du tillhör så går det inte att ge dig rätt svar.

• fiaaa89

Ok tack så mycket för svar alla. Vi tillhör Göteborg och när jag läst vidare i fler trådar så verkar det som att allt man har i frysen från ett äggplock, räknas in i just det försöket. Men får dubbelkolla med mottagningen. Tack igen 

Svar på tråden Hur många FET ingår genom landstinget?