• Anonym (Behöver råd)

Behöver någon att prata med när det kommer till AMH-värde och infertilitet

Jag är 35 år gammal och mitt AMH-värde är 0,6. Min gynekolog tycker inte att det är värt med ägglossningsstimulering hos henne, utan rekommenderar direkt IVF.

För lite bakgrund så är jag som sagt 35 år gammal, normalt BMI, röker inte och dricker måttligt med alkohol och kaffe. Däremot har jag ganska mycket stress i mitt liv och skulle kunna komma igång med motion för att förbättra min hälsa. Har kollat sköldkörteln och allt sådant. 

Jag har regelbunden mens på 23-25 dagar med bruna flyttningar tre dagar innan mensen startar. Jag får stegring och positivt på ägglossningstest.

Finns det någon här som har blivit gravid på naturlig väg med lågt AMH? Eller är det IVF som gäller för mig? Jag frågade min gynekolog om progesteron och det sa hon direkt att det inte skulle hjälpa. 

• Svar på tråden Behöver någon att prata med när det kommer till AMH-värde och infertilitet
  • Anonym (Behöver råd)

Puff :)

• Anonym (Behöver råd)

Inget populärt samtalsämne märks Tungan ute

• Anonym (Ci)

Har högre amh än dig men vad jag fått förklarat så påverkar inte amh ens chanser att bli gravid i nutid. Utan ger en bild av ens äggreserv tillsammans med afc, samt att amh används för att ställa in medicineringen inför ivf. 

Jag har fått rådet att inte vänta för länge innan vi går över till ivf. Har korta lutealfaser och haft lågt progesteron på 7 dpo så fick utskrivet progesteron till våra egna försök. 

Har du fått ditt progesteron provtaget 7 dagar efter ägglossning? 

• Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Ci) skrev 2025-03-18 06:45:43 följande:

Har högre amh än dig men vad jag fått förklarat så påverkar inte amh ens chanser att bli gravid i nutid. Utan ger en bild av ens äggreserv tillsammans med afc, samt att amh används för att ställa in medicineringen inför ivf. 

Jag har fått rådet att inte vänta för länge innan vi går över till ivf. Har korta lutealfaser och haft lågt progesteron på 7 dpo så fick utskrivet progesteron till våra egna försök. 

Har du fått ditt progesteron provtaget 7 dagar efter ägglossning? 

Tack för svar! Ja, jag har gjort ett progesterontest och resultatet var 29. Men det testet har jag gjort via en egen provtagning, det är inget min gynekolog för fertilitetsutredningen beställt eller så. Hur hade du tänkt med mina siffror, jag tänker åldern, AMH och progesteronet? 
  • Anonym (Amh)
    Ett amh på 0,6 är väl inte så jättebra. Jag har förstått också att menscykler kortare än 26 dagar kan tyda på lägre fertilitet. 
    Däremot kan man ju ha svinbra ägg ändå trots lägre amh och amh kan man ju ofta påverka. Mkt stress exempelvis ger lägre amh. Ät bra och stressa mindre. D-vitamin sägs öka amh också. Tror att jag skulle satsa på IVF men givetvis försöka på naturlig väg i väntan på det då det absolut kan gå :)
  • Anonym (Ci)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2025-03-18 12:11:03 följande:
    Tack för svar! Ja, jag har gjort ett progesterontest och resultatet var 29. Men det testet har jag gjort via en egen provtagning, det är inget min gynekolog för fertilitetsutredningen beställt eller så. Hur hade du tänkt med mina siffror, jag tänker åldern, AMH och progesteronet? 
    Det är ändå okej progesteron ☺️ Gissar att ni inte har barn sen innan och då hade jag tagit finansierad ivf om de erbjöd, speciellt om du vill ha flera barn. Det finns ju hopp om att kunna frysa embryon till syskon också då. och då blir ju alla äggen bara 35 🥰
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Amh) skrev 2025-03-18 13:48:26 följande:
    Ett amh på 0,6 är väl inte så jättebra. Jag har förstått också att menscykler kortare än 26 dagar kan tyda på lägre fertilitet. 
    Däremot kan man ju ha svinbra ägg ändå trots lägre amh och amh kan man ju ofta påverka. Mkt stress exempelvis ger lägre amh. Ät bra och stressa mindre. D-vitamin sägs öka amh också. Tror att jag skulle satsa på IVF men givetvis försöka på naturlig väg i väntan på det då det absolut kan gå :)
    Nej, jag har förstått att det inte är bra alls. Jag ska snygga till kosten och mina levnadsvanor så mycket jag kan, men jag lever redan ganska sunt när det kommer till kost osv. Stressen kan jag förbättra! Försöka motionera regelbundet osv. Tack för tips om d-vitamin också! Men eftersom 0,6 är så pass dåligt, betyder det att jag är i klimakteriet eller förklimakteriet??? 
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Ci) skrev 2025-03-18 14:52:01 följande:
    Det är ändå okej progesteron ☺️ Gissar att ni inte har barn sen innan och då hade jag tagit finansierad ivf om de erbjöd, speciellt om du vill ha flera barn. Det finns ju hopp om att kunna frysa embryon till syskon också då. och då blir ju alla äggen bara 35 🥰
    Så jag har OKEJ progesteron och KASST amh, känns inte hoppfullt 🤣 Men du gissade åtminstone fel, för vi har faktiskt ett barn. Vårt barn blev till på naturlig väg efter en fertilitetsutredning som inte visade att jag hade några nedsättningar. Detta var 6 år sedan. Vi försökte bli gravida i över 1 år innan det tog sig. Men i och med att vi alltså har ett barn så måste vi finansiera IVF själva. Det kan vi göra, men det är ett stort ekonomiskt beslut ändå, vi har vanliga jobb haha! Men kan man inte stimulera ägglossning och sedan ha sex som vanligt? Är det något folk gör? Vad Finns det för för- och nackdelar? 
  • Anonym (Lumina)

Jag är typ lika gammal som du och med ungefär samma AMH. Till mig sa de att de trodde att vi skulle kunna bli gravida på egen hand, men att de ändå rekommenderade IVF direkt medan det fortfarande fanns tid, eftersom IVF kan bli svårt om AMH sjunker mer.

Jag är inne i IVF-snurran nu och får inte ut sådär jättemånga ägg, så jag är glad att vi satte igång direkt. Men vi har landstingsförsök också, förstår att det blir ett svårare beslut när ni måste betala själva.

• Anonym (Ci)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2025-03-19 19:55:44 följande:
    Så jag har OKEJ progesteron och KASST amh, känns inte hoppfullt 🤣 Men du gissade åtminstone fel, för vi har faktiskt ett barn. Vårt barn blev till på naturlig väg efter en fertilitetsutredning som inte visade att jag hade några nedsättningar. Detta var 6 år sedan. Vi försökte bli gravida i över 1 år innan det tog sig. Men i och med att vi alltså har ett barn så måste vi finansiera IVF själva. Det kan vi göra, men det är ett stort ekonomiskt beslut ändå, vi har vanliga jobb haha! Men kan man inte stimulera ägglossning och sedan ha sex som vanligt? Är det något folk gör? Vad Finns det för för- och nackdelar? 

Ja det är inte helt roligt att betala själva. Vår första blev till precis innan ivf, men vi är råda att göra ivf om det inte tar sig efter ett halvår för en tvåa. 

Det beror helt på vilken läkare man går till. Att stimulera ägglossning när man redan har regelbunden ska inte öka chanserna. Så därför gör en del absolut inte det. Men ett första steg kanske kan vara insemination? Vet det görs en hel del i utlandet när det inte vill sig. 

Försök hitta en läkare som vill lösa det tillsammans med er 🥰

• Anonym (0,4)

Var 33 år gammal och hade att AMH-värde på 0,4 och blev ändå gravid naturligt/spontant. Så visst går det även med ett lågt värde

• Anonym (0,4)

Var 33 år gammal och hade att AMH-värde på 0,4 och blev ändå gravid naturligt/spontant. Så visst går det även med ett lågt värde

Svar på tråden Behöver någon att prata med när det kommer till AMH-värde och infertilitet