• Kruxokrax

Tidigt ultraljud Stockholm - tips på klinker?

Hej på er!

Jag har just plussat och söker ställen som gör tidigt ul (vaginalt ultraljud) i Stockholm. Någon som har tips, eller kliniker som ni avråder från? Tänker alltså gå privat och betala. 

Har sett att Capio Solna erbjuder VUL från 6+0 samt något företag som heter Babyscreen (låter så jävla oseriöst, haha, och man bokar via boka direkt? Det är liksom inte en frisörtid jag vill ha?)

Plusset kom efter lång väntan och IVF och känner ett starkt behov av att se om det faktiskt finns något därinne?vi ska få ett tidigt ultraljud via IVF kliniken, men då de hade väldigt få tider framöver blir det tyvärr först i v. 11? Känns outhärdligt, och det blir ju typ precis före vanliga ultraljudet via mödravården 🥲

håller tummarna för att någon sitter på nåt bra tips! 

• Svar på tråden Tidigt ultraljud Stockholm - tips på klinker?
  • Anonym (Nöjd med babyscreen)

Så tråkigt att din klinik gav dig tid så sent. Du kan inte få en tidigare återbudstid? De brukar ju erbjuda tidigare för att kunna skriva ut oss ivf-patienter. 

Bor själv i Gbg men kan iaf säga att jag var väldigt nöjd med mitt ultraljud hos Babyscreen där. Gjorde ett i v 15-16 då jag tyckte det var så lång väntan mellan det i v 13 och RUL. ( Hade många års kamp innan graviditeten och flera missfall så det gjorde mig extra orolig.) Mötte en väldigt duktig kvinna som noga gick igenom fostret då. Fick nästan allt som ingår att kolla på RUL kollat redan då. Vid ett tidigt ultraljud kan de såklart inte se så mycket, men ville säga att de var duktiga trots att de sköter mycket an kundkontakterna via hemsidan. 

Hoppas du hittar ett ställe som kan göra ultraljud i v 7+0

• Anotherone

Jag gjorde i vecka 7+ något hos Vasamamma i Stockholm. Bara gott att säga om dem, gjorde även nipt där sen också.

• Kruxokrax
    Anonym (Nöjd med babyscreen) skrev 2025-03-18 17:43:19 följande:

Så tråkigt att din klinik gav dig tid så sent. Du kan inte få en tidigare återbudstid? De brukar ju erbjuda tidigare för att kunna skriva ut oss ivf-patienter. 

Bor själv i Gbg men kan iaf säga att jag var väldigt nöjd med mitt ultraljud hos Babyscreen där. Gjorde ett i v 15-16 då jag tyckte det var så lång väntan mellan det i v 13 och RUL. ( Hade många års kamp innan graviditeten och flera missfall så det gjorde mig extra orolig.) Mötte en väldigt duktig kvinna som noga gick igenom fostret då. Fick nästan allt som ingår att kolla på RUL kollat redan då. Vid ett tidigt ultraljud kan de såklart inte se så mycket, men ville säga att de var duktiga trots att de sköter mycket an kundkontakterna via hemsidan. 

Hoppas du hittar ett ställe som kan göra ultraljud i v 7+0

Ja, supertråkigt? Tror tyvärr att det blir svårt för oss att ta en återbudstid, både jag och min sambo har väldigt mycket på jobbet just nu och behöver lite framförhållning, men kanske ska ringa och fråga ändå

Men kul att höra att du har en positiv erfarenhet av babyscreen. På deras hemsida står det att de gör VUL från 6+0 och de hade väldigt många tider, så med en god rescension känns det verkligen som ett bra alternativ!

Tusen tack för ditt svar! 
  • Kruxokrax
    Anotherone skrev 2025-03-18 18:23:55 följande:

Jag gjorde i vecka 7+ något hos Vasamamma i Stockholm. Bara gott att säga om dem, gjorde även nipt där sen också.

toppen, tack för tipset! Jag kikade på hemsidan och de verkar också göra VUL från 6+0 ☺️ Ska kolla in!
  • Anonym (Josefin)

Jag gjorde två tidiga ultraljud min senaste graviditet på Vasa Mamma i Stockholm, det kostade 900 ungefär för varje gång. Första var i vecka 8+2 tror jag och andra i vecka 10+2. I somras var det.. Det är mitt fjärde barn men har fått två missfall (MA) också, i vecka 6 och i vecka 10. Så det var därför jag ville göra tidigt ultraljud plus att jag är lite äldre (37) och hade en liten blödning i vecka 6.

Tyckte det var bra där , första ultraljudet gjordes vaginalt och andra kunde hon göra utanpå magen. Hon sa att hon kunde göra vaginalt också den gången om jag ville ha en bättre bild men ville ju mest se att bebisen levde :) 

• Kruxokrax
    Anonym (Josefin) skrev 2025-03-18 22:51:48 följande:

Jag gjorde två tidiga ultraljud min senaste graviditet på Vasa Mamma i Stockholm, det kostade 900 ungefär för varje gång. Första var i vecka 8+2 tror jag och andra i vecka 10+2. I somras var det.. Det är mitt fjärde barn men har fått två missfall (MA) också, i vecka 6 och i vecka 10. Så det var därför jag ville göra tidigt ultraljud plus att jag är lite äldre (37) och hade en liten blödning i vecka 6.

Tyckte det var bra där , första ultraljudet gjordes vaginalt och andra kunde hon göra utanpå magen. Hon sa att hon kunde göra vaginalt också den gången om jag ville ha en bättre bild men ville ju mest se att bebisen levde :) 

Tack, bra att veta! Det fanns tyvärr inga tider på Vasamamma det datum som passar oss bäst, så jag har bokat på babyscreen nu.

Såg att Vasamamma till skillnad från babyscreen gör ett NIPT som omfattar fler kromosompar, så om vi bestämmer oss för att göra NIPT är det möjligt att vi vänder oss dit. 

• Anilewe

Jag gjorde UL på Crocus vecka 5 d3. Tjejen som gjorde ul var utbildad i  ultrasonografi, men var inte en barnmorska tror jag. 

• Kruxokrax
    Anilewe skrev 2025-03-20 14:40:04 följande:

Jag gjorde UL på Crocus vecka 5 d3. Tjejen som gjorde ul var utbildad i  ultrasonografi, men var inte en barnmorska tror jag. 

Intressant! Såg att de vid tidigt ul efter v 6+0 erbjuder en till undersökning om hjärtslag inte hittas, utan extra kostnad. Tyckte du att det var bra?
  • Anilewe
    Kruxokrax skrev 2025-03-21 11:33:00 följande:
    Intressant! Såg att de vid tidigt ul efter v 6+0 erbjuder en till undersökning om hjärtslag inte hittas, utan extra kostnad. Tyckte du att det var bra?

Hon som gjorde ul var helt ok, men det var en till tjej (asiatisk, kanske praktikant som var oprofessionell. Hon babblade, skrattade..)
    De är inte barnmorskor, utan utbildad i ultrasonografii.

Hon gjorde också väldigt  någrana  scanner och mått på mina cystor (jag har endometrios). 
    Jag bokade tid bara för att bekräfta grav. och viste att det var tidig och struntade att boka nästa ul för att lyssna på hjärtslag, för att det var ej relevant för mig.

De pratar inte svensk, endast engelska.

• Kruxokrax
    Anilewe skrev 2025-03-21 18:11:53 följande:

Hon som gjorde ul var helt ok, men det var en till tjej (asiatisk, kanske praktikant som var oprofessionell. Hon babblade, skrattade..)
    De är inte barnmorskor, utan utbildad i ultrasonografii.

Hon gjorde också väldigt  någrana  scanner och mått på mina cystor (jag har endometrios). 
    Jag bokade tid bara för att bekräfta grav. och viste att det var tidig och struntade att boka nästa ul för att lyssna på hjärtslag, för att det var ej relevant för mig.

De pratar inte svensk, endast engelska.

Tack för en bra beskrivning, håller mig definitivt till babyscreen/vasamamma, det där låter inte som något jag skulle palla i den här situationen 😅

Känns särskilt viktigt att de är professionella om det är så att vi får ett negativt besked?
Svar på tråden Tidigt ultraljud Stockholm - tips på klinker?