• Anonym (Ano)

Case-uppgift i rekryteringsprocessen

Hjälp!

Jag är i en rekryteringsprocess och nästa steg är en caseuppgift.

Jag har aldrig haft det förut och känner panik eftersom jag tycker det är hemskt att prestera när någon tittar på(??) speciellt när det är så mycket som står på spel (få drömjobbet eller inte).

Snälla ni som gjort en caseuppgift i en rekrytering.

-Vilken roll gällde jobbet?

-hur gick det till rent praktiskt?

-gick ni vidare i processen eller inte?

-annat att lyfta fram?

Detta gäller en roll som ekonom.

Tack!🙏🏼 

• Svar på tråden Case-uppgift i rekryteringsprocessen
  • Aliona

Jag har gjort det några gånger för projektledarjobb eller som rådgivare. Ett case är ju egentligen bara en typisk uppgift som du skulle kunna ställas inför i den utlysta tjänsten, och de vill se hur du löser den.Ofta är det väl inte helt självklara fall utan man kan lösa på olika sätt. Det är viktigt att det framkommer hur du tänker så att de förstår varför du gör på ett visst sätt. Ta det bara lugnt och skissa på ett svar innan du skriver så att det blir klart och tydligt. 

Lycka till! Går det inte vägen så har du fått lite mer erfarenhet och rutin på rekryteringar så att du är ännu bättre nästa gång. 

• Aliona
    Aliona skrev 2025-03-18 20:58:06 följande:

Jag har gjort det några gånger för projektledarjobb eller som rådgivare. Ett case är ju egentligen bara en typisk uppgift som du skulle kunna ställas inför i den utlysta tjänsten, och de vill se hur du löser den.Ofta är det väl inte helt självklara fall utan man kan lösa på olika sätt. Det är viktigt att det framkommer hur du tänker så att de förstår varför du gör på ett visst sätt. Ta det bara lugnt och skissa på ett svar innan du skriver så att det blir klart och tydligt. 

Lycka till! Går det inte vägen så har du fått lite mer erfarenhet och rutin på rekryteringar så att du är ännu bättre nästa gång. 

Glömde: ja, jag har fått jobbet varje gång som jag har gjort case. Man har ju redan kommit väldigt långt i rekryteringen då. 
Svar på tråden Case-uppgift i rekryteringsprocessen