• Anonym (TS)

Tycker ni det är ok att äldre syskon lämnar på förskolan?

Min son som är 5 år har en lika gammal kompis i förskolegruppen. Jag har märkt att det alltid är hans storasyskon som är 10 år som lämnar honom på förskolan. Barnet är märkbart stressad varje morgon när hen springer in på gården med lillebror och vid ett par tillfällen har jag fått hjälpa hen att öppna kedjan till grinden då hen ej når. Är det verkligen ok att storasyskon lämnar på förskolan?
    Det går oftast bra att lämna vår son, men ibland har man en sämre morgon och lite mer separationsångest... Ska ett syskon behöva hantera det?

• Svar på tråden Tycker ni det är ok att äldre syskon lämnar på förskolan?
  • Anonym (nej)
    Anonym (TS) skrev 2025-03-20 08:18:08 följande:
    Tycker ni det är ok att äldre syskon lämnar på förskolan?

Min son som är 5 år har en lika gammal kompis i förskolegruppen. Jag har märkt att det alltid är hans storasyskon som är 10 år som lämnar honom på förskolan. Barnet är märkbart stressad varje morgon när hen springer in på gården med lillebror och vid ett par tillfällen har jag fått hjälpa hen att öppna kedjan till grinden då hen ej når. Är det verkligen ok att storasyskon lämnar på förskolan?
    Det går oftast bra att lämna vår son, men ibland har man en sämre morgon och lite mer separationsångest... Ska ett syskon behöva hantera det?

Nej det tycker jag inte. 

5-åringen ska lämnas av en vuxen som tar fullt ansvar.

10-åringen ska också få vara ett barn och inte behöva ta ansvar som en vuxen ska ta. 
  • Anonym (P)

Varför tar du inte din oro med föräldrarna, istället för här?

Men, vi har ett syskonpar med liknande upplägg hos oss. Det går toppen. Det yngre syskonet gråter ofta när mamma lämnar, aldrig när pappa lämnar och verkligen inte när storebror lämnar. Då är det glada miner och hoppsasteg in på gården. 

• Anonym

Nej, inte ok.
    När mina barn gick på förskolan var det inte tillåtet. Jag tror det var 12-års gräns iaf.

• Anonym (B)

Det ör en fråga för personalen och föräldrarna. Jag tror redan att detta avhandlats av dom. 

• Anonym (B)
    Anonym (P) skrev 2025-03-20 08:22:22 följande:

Men, vi har ett syskonpar med liknande upplägg hos oss. Det går toppen. Det yngre syskonet gråter ofta när mamma lämnar, aldrig när pappa lämnar och verkligen inte när storebror lämnar. Då är det glada miner och hoppsasteg in på gården. 

Varför ska TS lägga sig i? Detta tar förskolan hand om. 
  • Anonym

TS ska självklart inte prata med föräldrarna.
  • Anonym

TS ska självklart inte prata med föräldrarna.
  • Spucks

Ja, jag tycker det är okej generellt. Men i detta fallet verkar ju 10åringen har svårt med det och då tycker jag inte det är okej, då barnet inte klarar av det.
    Sedan vet man ju inte varför hen måste lämna lillasyskonet. Kanske finns ingen annan möjlighet? 

• Anonym

Det låter illa att det ALLTID är så. 

• Anonym (A)

Tänk på hur man med full beundran hör en 95-åring på ålderdomshemmet berätta om när han var barn och fick ro ut mitt i natten, utan flytväst eller simkunnighet, för att lägga ut fiskenät, för det var så man gjorde för att ordna med familjens försörjning. Alla barn i byn hjälpte till på olika sätt, det var så samhället såg ut. Sådana berättelser renderar nästan alltid tankar om hur allt var bättre förr, hur dåtidens barn blev goda samhällsmedborgare mm. Om dagens barn, däremot, tänker vi i bästa fall att vi ska hitta på olika aktivitetsscheman - kanske kan man få en peng om man städar sitt rum eller gör någon annan förutbestämd syssla, men gud hjälpe mig om barnen faktiskt behöver hjälpa till med något som verkligen vore till nytta för familjen. Då ser vi det helt plötsligt som att barnen utnyttjas eller inte får vara barn. Märkligt. 

Svar på tråden Tycker ni det är ok att äldre syskon lämnar på förskolan?