• Anonym (Ts)

Vad gör man???

Hej 
    Vi inväntar utredning på sonen men inga tvivel på att han har ADHD. 
    Han är 8 år (går i ettan) och han har ständiga problem i skolan o då framförallt detta med kompisar både sociala o med sina impulserna.. han hamnar i bråk hela tiden, föräldrar som tittar snett när man hämtar.. han har inte lika stora problem hemma som i skolan utan här hemma läser vi av han innan det händer något.. Han kan inte läsa, klockan el bra på matte o enligt läraren kan alla det i hans klass 🥺 blir så frustrerad när läraren säger så, vet snart inte va man ska göra för att hjälpa han🥺 vi vill ju bara vår sons bästa.. jag kan ju inte vara med han i skolan för att ha koll..
    han börjar även få problem med att komma till ro vid läggdags.. 
    behöver nog bara skriva av mig. 
    Är det någon annan som känner igen sig?
  • Svar på tråden Vad gör man???
  • Anonym (E)

Min son fick en utredning när han var 6 och gick i förskoleklass, när man har en utredning på papper så är det lättare för skolan att ansöka om en resurs, detta hjälper enormt i skolan för att klara dagen och komma ikapp, se om ni hittar några roliga undervisning spel eller uppgifter ni kan göra tillsammans på helgen, läs vid sängdags där han även ser boken och lär sig känna igen bokstäverna och det är en tydlig rutin när man ska sova.

Jag hade en kollega där föräldrarna till en pojke i deras lågstadieklass skickade ut ett mail till alla föräldrar med en kort förklaring om hans utbrott och bad om överseende och om föräldrarna i sin tur kunde förklara för sina barn varför han var annorlunda, en idé kanske

• Anonym (Lärare)

Så bra att det kommer göras en utredning. Vet du något om hur lång tid det kommer att ta?

En annan positiv sak är att det funkar bättre hemma och att ni kan läsa av honom och då förhindra utbrott. Har han syskon?

Hur funkade det i förskoleklassen? Är det samma skola, personal och barn eller har mycket förändrats?

Det är inte lätt att lära sig att läsa och andra sådana saker om man har mycket myror i brallan och massa tankar och intryck i skallen. Till detta dessutom konflikter som säkert tar mycket energi och ger tankar. Hur reagerar han själv på dem? Är han ledsen över att det blir konflikter och ångrar att han slagit någon, är mycket eller allt andras fel eller kanske tom världen mot honom? 

Du skriver att ha inte kan läsa. Hur långt har han kommit på vägen? Ungefär hur många bokstäver kan han? Kan han rimma? Vet han att bokstaven m heter em, men låter mm? Om du ljudar mmm ååå lll med minimala pauser emellan bokstäverna, kan han då höra att det blir mål? Kan han höra om det finns o i stol? Känner han igen några småord som jag, hon, en, att? 

Hurdan hjälp får han i skolan? Både med inlärningsbiten och det sociala?

Många frågor för att få en bättre bild och kunna komma med bättre input och kanske råd. 

• Edinarn

Min dotter (9 år) har ganska nyligen genomfört en utredning och fick hyfsat snabbt en diagnos med medelsvår ADHD, expressiv språkstörning, tal- och språkutvecklingen svårigheter. Jag rekommenderar att göra en utredning på Modigo i Göteborg för dem var riktigt bra och verkade veta exakt vad dem höll på med.

Redan under dotterns förskole/dagis tid så upptäckte vi något inte riktigt stod rätt till om man skulle jämföra med hennes kamrater i samma ålder. 
    Vi gjorde kartläggning årligen från dess. Hennes skola hon går på idag har redan satt in resurser för henne innan hon ens fick diagnosen för de var sån självklarhet att hon behövde det. 

I dagens läge så behöver hon stöd i väldigt mycket i vardagen. Sånt som man kan anse är en självklarhet att man ska klara av för att vara 9 år. Kan handla om att duscha ordentligt, borsta tänderna, välja lämpliga kläder för dagen. Motiverar henne att försöka själv och så hjälper jag till efter henne för då har hon ändå fått möjligheten att klara av detta själv. Finns mer grejer så kanske kan ge tips hur jag löser situationen. Är ju olika för alla individer men kanske kan hjälpa till :) 

Under nattetid/läggning så han hon hjälp av lugn musik, dämpad belysning, tyngdtäcke och vi måste göra en speciell handslag innan jag går där ifrån, sen ska jag komma efter 30min för att titta till henne. (Vilket jag bara gör en gång i dagsläget, innan var de hela tiden tills jag märke att hon sov.

• burleskburkläsk

Jag blev rörd av att läsa tråden...så många fina människor!

Vilken tur dessa barn har med all kärlek omkring sig! ❤️

• Anonym (Mamma)

Vår åttaåriga har förmodligen samma diagnos och är troligtvis särbegåvad dessutom. Han lärde sig läsa själv som fyraåring mm men har har ett jä.la temperament och gillar att slåss och säga hemska ord till omgivningen. Han har kompisar trots detta som tur är. Vi väntar också på utredning. Det är svårt i skolan och därför kan inte jag jobba.

• Edinarn
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-22 08:28:16 följande:

Vår åttaåriga har förmodligen samma diagnos och är troligtvis särbegåvad dessutom. Han lärde sig läsa själv som fyraåring mm men har har ett jä.la temperament och gillar att slåss och säga hemska ord till omgivningen. Han har kompisar trots detta som tur är. Vi väntar också på utredning. Det är svårt i skolan och därför kan inte jag jobba.

Jag förstår att det är svårt att jobba när man har barn med svårigheter, jag själv arbetar bara 50% i dagsläget för det tar oerhört mycket energi att ta hand om ens älskade barn som har det tufft. 
    Skönt att höra att han har kompisar trots detta, sen är det bara försöka guida ordspråk vad som är lämpligt och inte. 

Kämpa på, du är en grym mor!
  • Edinarn
    Edinarn skrev 2025-03-22 08:49:43 följande:
    Jag förstår att det är svårt att jobba när man har barn med svårigheter, jag själv arbetar bara 50% i dagsläget för det tar oerhört mycket energi att ta hand om ens älskade barn som har det tufft. 
    Skönt att höra att han har kompisar trots detta, sen är det bara försöka guida ordspråk vad som är lämpligt och inte. 

Eller far 😅🙈
  • Anonym (Mamma)

Problemet är att det är svårt att få iväg honom till skolan. Han vill egentligen inte vara där alls och han är ofta försenad. Och så hämtas han tidigare på eftermiddagen. Och så tar det utöver det mycket energi som du säger. Men det är bara kämpa på.,.finns inget annat att göra. 
  • Anonym (Mamma)

Tack! 
  • antarctica
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-22 08:28:16 följande:

Det här skulle jag vilja veta mer om då mitt barn är i samma situation. Mycket faktamässigt begåvad för åldern, mycket väl utvecklat språk och logiskt tänkande. Har extremt lätt för att bli uttråkad och är extremt lättantändlig i humöret. Grova uttryck, rent hotfulla, och våld kommer dagligen. Barnet har dock lätt för att få kompisar då det är väldigt energiskt och humoristiskt också. Det slår om i humöret på en bråkdels sekund. Medicinerar mot adhd och det har hjälpt mycket men det finns fortfarande mycket som oroar. 
Svar på tråden Vad gör man???