• Anonym (orolig)

Pratar ni med era (äldre) barn om vad som händer i USA?

Det som dyker upp på nyheterna här är ju mest deras utrikespolitik eftersom det är vad som påverkar oss direkt men det är ju mycket som pågår inrikespolitiskt också.

Pratar ni med era barn om detta? Hur i så fall?

Våra barn går på mellan respektive högstadiet.

• Svar på tråden Pratar ni med era (äldre) barn om vad som händer i USA?
  • PH76

Våra barn går på mellan- och högstadie, vi pratar om alla stora nyheter oavsett land. Det borde väl vara en självklarhe?

• Fjäril kär

Även barnen ser nyheter via skolans olika ämnen och läser många gånger också nyheter på nätet själva på eget initiativ så självklart har vi pratat världsläget genom åren här hemma

Mitt yngsta barn går i gymnasiet och är engagerad politiskt så vi pratar ofta om hur det ser ut i Ukraina/Ryssland och läget i USA och vad vi kan förvänta oss i Sverige utifrån det.  

• Anonym (2 tonåringar)

Självklart pratar vi om USA.
    Tex den yngre sonen har kollat på nätet, Trump skickar hem gängmedlemmar av drogkarteller, det är ju bra. Då säger syrran men det är inte rätt , även oskyldiga drabbas och de fick ingen rättslig prövning. Så är diskussioner igång.

• Anonym (barnen)
    Anonym (orolig) skrev 2025-03-23 08:38:40 följande:
    Pratar ni med era (äldre) barn om vad som händer i USA?

Det som dyker upp på nyheterna här är ju mest deras utrikespolitik eftersom det är vad som påverkar oss direkt men det är ju mycket som pågår inrikespolitiskt också.

Pratar ni med era barn om detta? Hur i så fall?

Våra barn går på mellan respektive högstadiet.

Absolut! 

Mina barn är intresserade och insatta i både inrikes- och utrikespolitik. Vi har alltid diskuterat mycket och låtit dem vara med och lyssna och sen delta alltmer i diskussionerna med ökande ålder.

Även noga med att vi vuxna inte står med sanningen eller de enda rätta åsikterna, utan barnen får utveckla sina argument och ha sina egna tankar kring det som händer. 

De tar mer och mer del av nyheter på olika sätt ju äldre de blir. De går på i nian och sista året på gymnasiet. 
  • Mrs Moneybags

Ja, vi pratar om allt. Min son går i högstadiet. Han är dessutom amerikansk medborgare så det berör honom på sätt och vis. 

Jag tycker det är viktigt att man pratar om världshändelser och politik och samtidigt berättar var man själv står i olika frågor och öppnar för en debatt eller diskussion...att alla åsikter får vädras och att man inte behöver tycka lika om allt bara för att man är familj. Högt i tak och öppenhet är viktigt för mig. 

Svar på tråden Pratar ni med era (äldre) barn om vad som händer i USA?