• bettan28

Katten dräktig eller skendräktig?

Hej,
    vi har en sibirisk hona och hane.
    De parade sig omkring 16-19 januari, vi såg att de försökte men såg det aldrig ?hända? satt säga.  

Vi upplever att hon är rundare kring magen men inte super stor. Hennes spenar är större lite rundade och mer rosa. Även lite ?torra/vita?. 
    Hon tvättar sig i underlivet nästan hela tiden. Hon är väldigt kelig vilket hon aldrig varit tidigare. Går efter mig nästan hela tiden. Jamar ganska mycket.
    magen har börjat hänga något, det känns ?påsigt under magen?
    Om vi beräknar att det parade sig 17 januari så är det 65 dagar idag. 

Nu till saken som gör oss tveksamma. Hon har inte fått någon flytning eller blod än. Jag har inte en enda gång känt sparkar eller rörelser men det känns som det buktar ut på vissa ställen Som små knölar. i 3 dagar har jag trott det varit dags då hon går efter mig och jamar mycket. Men sen avtar det bara.

Vi ska givetvis ta henne till vetrinär om inget händer inom 5-6 dagar.

men kan det vara Så att hon är skendräktig?

• Svar på tråden Katten dräktig eller skendräktig?
  • Anonym (Maybe)

Jättesvårt att svara på. Det enda som skiljer mellan dräktig och skendräktig är ju om det finns foster eller ej. Och det skulle ju kunna vara en ensam unge så svårt att känna. Obs på att hon kan ha fått en livmoderinflammation i och med att hon slickar sig mycket.

• bettan28
    Anonym (Maybe) skrev 2025-03-23 13:47:20 följande:

Jättesvårt att svara på. Det enda som skiljer mellan dräktig och skendräktig är ju om det finns foster eller ej. Och det skulle ju kunna vara en ensam unge så svårt att känna. Obs på att hon kan ha fått en livmoderinflammation i och med att hon slickar sig mycket.

Tack för svar och info. absolut vi ska vara observanta på det med 🙏
  • Anonym (sannolikt dräktig)

Skulle tippa på att katten är dräktig. Det kan diffa några dagar hit eller dit. Om hon inte fått ungar dag 70 efter parning så uppsök veterinär för en koll.

• bettan28
    Anonym (sannolikt dräktig) skrev 2025-03-24 02:17:04 följande:

Skulle tippa på att katten är dräktig. Det kan diffa några dagar hit eller dit. Om hon inte fått ungar dag 70 efter parning så uppsök veterinär för en koll.

Tack för svar.
    självklart gör vi det i så fall.
  • Anonym (sannolikt dräktig)
    bettan28 skrev 2025-03-24 10:21:49 följande:
     Tack för svar.
    självklart gör vi det i så fall.
    Hur mår kissen idag? Händer något? 😸
  • bettan28
    Deeru skrev 2025-03-24 16:46:53 följande:

Ta henne till veterinär och gör ultraljud?

Ringde veterinären idag. De sa att vi ska avvakta några dagar
  • bettan28
    Anonym (sannolikt dräktig) skrev 2025-03-24 17:04:27 följande:
    Hur mår kissen idag? Händer något? 😸
    Hej! Ingen förändring. Hon är pigg och på gott humör. Samma beteende som innan. Försökte känna försiktigt igen, tyckte mig känna formen av en kattunge. Ringde även veterinären som bad oss avvakta några dagar 😊
  • bettan28

Hej, jag uppdaterar här. Vi tog in henne till vetrinären. Ultraljud. Inga bebisar i magen denna gång. Tack för era råd.

• Anonym (Beata)

Av din bild att döma så skulle jag säga att hon inte är dräktig. Är uppfödare av MC och alla mina honor har fått rosa tuttar inom 3 veckor efter befruktningen. När det är någon vecka kvar till förlossning så blir juvret fyllt med mjölk och spenarna har blivit rejält svullna. Fosterrörelser känns tydligt och brukar också synas utanpå. 

Svar på tråden Katten dräktig eller skendräktig?