• Anonym (Ledsen)

Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande

Träffar en underbar man sen 3 månader, en timmes distans, efter 30 år med en man som var otrogen och stundtals väldigt ful i munnen. I fredags ringde min nya 3 gånger, jag hade fullt upp som ensamstående numera, långväga gäster mm. Skrev att vi är mitt i maten, och han svarade ?det går väl att svara iaf!!!!?. Med fyra utropstecken. Jag fick både ångest och lite panik, blev helt bortkopplad. Han är inte sån i övrigt, och det ska tilläggas att han befann sig 20 minuter ifrån mig och ville bara kolla om vi snabbt kunde ses för en kram. Jag förstår att det är mina trauman som gör att det blir så här, men jag gjorde nästan slut på grund av detta. Han var helt förstörd, men märker samtidigt att han tycker att jag överdriver. Hur fan går man vidare när man har varit rädd så ofta och så länge i ett förhållande? Utan att det blöder på den nya man träffar?

• Svar på tråden Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande
  • Anonym (Mmm)

Mkt konstig reaktion av honom. Jag hade nog övervägt att säga upp kontakten. Känns kontrollerande. Ni hade alltså inte bestämt att träffas men ändå vill han dyka upp oanmäld, fast han bor en timme bort. 

• Anonym

Jag tycker det är han som agerar konstigt
    Jag hade inte ens svarat om jag satt mitt i maten med andra. Att han inte respekterar att man inte kan prata ibland är konstigt.
    Dyka upp oanmäld för en kram, konstigt

• Anonym (Ledsen)

Jag skrev ?blev du arg?. Då svarade han: ?nej, absolut inte! Förlåt om jag stressade dig, jag borde veta bättre?.

Så han ville lösa det direkt, men jag frös typ till is.

• Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-23 22:46:03 följande:

Jag skrev ?blev du arg?. Då svarade han: ?nej, absolut inte! Förlåt om jag stressade dig, jag borde veta bättre?.

Så han ville lösa det direkt, men jag frös typ till is.

Jag förstår att du frös till is. Tror inte alls att det gamla blöder över på den nya du träffar, utan snarare att han beter sig på ett liknande sätt som ditt ex gjorde. Kroppen känner igen det och fryser till is. Sedan vet man aldrig hur det fortsätter, men jag har inga vänner som uttrycker sig med fyra utropstecken för att jag inte svarar när jag har gäster och är mitt i maten. Varför skulle man acceptera att en man gör så?
  • Dimisi

Jag hade gått till botten med det där. Vad exakt är det han tycker att han borde vetat? Att du blir stressad? Att man inte uttrycker sig så i skrift? Att man inte kan förvänta sig en oanmäld kram?

Jag hade lyssnat in hans svar noggrant. Finns det något i svaret som handlar om dig, typ att du är lättstressad, skulle jag ha avslutat eller möjligen gett en sista chans. Hans agerande signalerar självupptagenhet eller möjligen bristande impulskontroll. Det sistnämnda är mindre allvarligt, tycker jag, ifall han är medveten om det och van vid att ställa tillrätta när saker går för fort.

• Anonym (Ledsen)
    Eurydike skrev 2025-03-24 00:24:53 följande:
    Jag förstår att du frös till is. Tror inte alls att det gamla blöder över på den nya du träffar, utan snarare att han beter sig på ett liknande sätt som ditt ex gjorde. Kroppen känner igen det och fryser till is. Sedan vet man aldrig hur det fortsätter, men jag har inga vänner som uttrycker sig med fyra utropstecken för att jag inte svarar när jag har gäster och är mitt i maten. Varför skulle man acceptera att en man gör så?
    Tack. Tycker att detta är oerhört svårt. Jag kan fan inte detta. Analysera, leta efter psykfall eller narcissister. Livrädd för att blir lurad, jag är genomsnäll och vill alltid väl. Samtidigt som jag har skinn på näsan? Han har också sagt saker som att hans tonårsdöttrar tycker att mina söner är svåra att prata med. De är extroverta, mina är introverta. Jag tycker att det liksom är onödig infirmation, det är ju vad det är. Det sårar mig lite, men jag kanske är överkänslig? Lycka till att hitta en man som vet exakt vad han ska säga och inte säga?

Jag har sen start tänkt att han har dyslexi. Han skriver också Jag älskar dig!!!!! Vilken tid sa vi??!! Nu har jag lämnat barnen hos sin mamma!!!
  • Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-25 21:19:04 följande:
    Tack. Tycker att detta är oerhört svårt. Jag kan fan inte detta. Analysera, leta efter psykfall eller narcissister. Livrädd för att blir lurad, jag är genomsnäll och vill alltid väl. Samtidigt som jag har skinn på näsan? Han har också sagt saker som att hans tonårsdöttrar tycker att mina söner är svåra att prata med. De är extroverta, mina är introverta. Jag tycker att det liksom är onödig infirmation, det är ju vad det är. Det sårar mig lite, men jag kanske är överkänslig? Lycka till att hitta en man som vet exakt vad han ska säga och inte säga?

Jag har sen start tänkt att han har dyslexi. Han skriver också Jag älskar dig!!!!! Vilken tid sa vi??!! Nu har jag lämnat barnen hos sin mamma!!!
    Ja, det är jättesvårt att veta om man överreagerar eller underreagerar. Det är nog viktigt att ta det långsamt och försiktigt och inte rusa in i något, särskilt om det redan tidigt finns vissa saker som gör en tveksam. Egentligen är det ju väldigt värt det att låta det ta lite extra tid i början, istället för att fastna i ännu en dålig relation. Jag har faktiskt tagit en paus från dejtande och män för tillfället, just för att jag behöver ta hand om mig själv och inte rusa in i något nytt.
  • Eurydike
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-03-25 21:19:04 följande:

Okej, då tycks han överanvända utropstecken i vanliga fall också, men jag tycker ändå att han visade bristande förståelse och respekt för att du var upptagen och hade egna planer.
  • Anonym (Ledsen)
    Eurydike skrev 2025-03-25 22:06:40 följande:
    Ja, det är jättesvårt att veta om man överreagerar eller underreagerar. Det är nog viktigt att ta det långsamt och försiktigt och inte rusa in i något, särskilt om det redan tidigt finns vissa saker som gör en tveksam. Egentligen är det ju väldigt värt det att låta det ta lite extra tid i början, istället för att fastna i ännu en dålig relation. Jag har faktiskt tagit en paus från dejtande och män för tillfället, just för att jag behöver ta hand om mig själv och inte rusa in i något nytt.
    Sittee just nu och mår så bra för att du svarar. Är 47 bast, och känner mig som en osäker 17-åring. Hemskt. Jag tycker så mycket om honom, han visar att han vill, anstränger sig och tröstar och är fin. Samtidigt så finns den här sjuka oron över att råka ut för ännu en narcissist. Som är gullig och omhändertagande, men som sen blir arg eller sur för minsta lilla. Hur faaan vet man? Har bestöllt boken Perfekt på utsidan, defekt inuti. Tack för dina råd. Det är ju exakt så jag måste tänka, skynda långsamt, vi ser vad det blir. Men jag vill ha svar, och göra slut i tid. Men det går ju inte att stressa fram. Sp svårt att veta vad som är normalt, och vad som är sjukligt. Jag är inte heller perfekt liksom? Men har förstått att jag ursäktat mitt ex bortom normalt i 20 år. Att han bara kallade mig äcklig fitta 4-5 gånger, och bara var fysiskt vidrig 2-3 gånger, är mer än vad alla vänner tycker är ok?
  • Anonym (Eli)

Alltså, jag vet inte om detta är relevant men när jag var yngre använde jag en massa utropstecken för att markera att det var "skämtsam ton" i mitt meddelande, så gjorde mina kompisar också, men det är ju jättelänge sedan. Numera använder man väl snarare emojis för att visa att man skämtar eller är ironisk, och då kan ju sånt ändå vara svårt att tolka ibland. Jag tycker ändå att det hade varit mer moget av honom att svara något i stil med "förlåt om jag störde, jag ville bara höra av mig".

Jag hoppas att det bara blev någon sådan miss i kommunikationen mellan er och att det går att reda ut.

Svar på tråden Känslig för irritation mm efter jobbigt förhållande