Bör jag vara orolig för den här familjen?
HejJag har en ung familj i min närhet där mamman är hemma med en fyraåring som varken går i förskola eller besöker öppna förskolan. Planen är att de ska vara hemma tills barnet börjar förskoleklass.Det i sig är kanske inte så oroväckande men familjen verkar ha så få sociala kontakter överlag.
Föräldrarna och barnet går till lekplatser osv max någon gång i veckan. Och det är inte så att de bor på landet eller så med en massa utrymme. I stället är det lek på en begränsad innergård utan gungor osv de andra dagarna. Om de tar sig ut alls. Många dagar tycks de bara spendera i sin lilla lägenhet.
Jag är förstås inte där hela tiden och ser vad de gör men utifrån vad jag sett och hört verkar de överlag så passiva.
Sånt som de flesta skulle tycka var rätt normalt att göra med sitt barn åtminstone någon gång ibland; badhus, bibliotek, kälkbacken osv, osv, tycks vara okända begrepp. Barnet träffar andra barn ytterst sporadiskt. Det rör sig om kanske någon playdate i månaden med mammans kompisar och deras barn.
Å andra sidan har jag inte sett någon direkt omsorgssvikt när det gäller mat, kläder, hygien och andra basala behov. Så jag vet inte riktigt hur orolig jag bör vara, om alls?