• Samanta245

Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud

Hej.  Man kan göra tidigt ultraljud i vecka 6 och jag gjorde.  Barnmorska kunde inte hitta något eller se. Jag blev jätte ledsen.  Jag var så glad innan ultraljudet.  Hon sa att det är svårt att se när det är så tidigt.  Jag har en fråga till er som gjorde ultraljud i vecka 6. Hur gick det för er? Det känns hjälplöst. Jag är rädd för missfall och utomkvedshavandeskap. Jag fick missfall en gång och upplevde det värsta.  

• Svar på tråden Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud
  • Aliona

Varför gjorde ni så tidigt? 

Min gyn ville absolut inte göra ul tidigare än 7+1, just för att det är stor risk att man inte ser något då och man ska ju inte göra ul i onödan. Vi gjorde 7+3 och då såg de ett embryo med tickande hjärta.

Ska du få komma tillbaka om någon vecka? 

• Anonym (Isabella)

Är du i vecka 6+ eller vecka 5+? Jag har gjort ultraljud i vecka 6+1 (visste inte exakt hur långt gången jag var då men vet nu efteråt) på grund av misstänkt utomkvedshavandeskap , hade ont i sidan men det visade sig att det berodde på en sprucken cysta. Då syntes bara hinnsäck och ?antydan till fosterstruktur?, inga hjärtslag. Sonen är iallafall 3 nu. Nästa graviditet gjorde jag privat ultraljud (pga oro eftersom jag har fått två missfall tidigare) i vecka 8 + någon dag. 

Tycker inte man ska göra ultraljud innan vecka 7+0 om man inte verkligen måste precis som den andra i tråden skrev ,det är stor risk att det bara skapar onödig oro.
    Har du fått någon ny tid för att kolla igen? Jag tror inte det är någon fara , det är ju så tidigt. 

• Anonym (Tvillingar)

Ja, man kan göra så tidigt men de borde även ha berättat att det är stor sannolikhet att man inte kommer att se något så tidigt. 

Är du i V6+nånting (v7 enligt en del räknesätt) eller v6 (dvs 5+1-6)? Det är också en enorm skillnad. 

Nu är det många år sedan jag var gravid men min gynekolog ville man inte under några som helst omständigheter att jag skulle komma innan v8 (7+). Jag var där i 7+5 och såg då två bönor. 

Kontakta kliniken igen och boka in en uppföljning om två veckor. 

• Samanta245
    Anonym (Isabella) skrev 2025-03-25 14:20:08 följande:

Är du i vecka 6+ eller vecka 5+? Jag har gjort ultraljud i vecka 6+1 (visste inte exakt hur långt gången jag var då men vet nu efteråt) på grund av misstänkt utomkvedshavandeskap , hade ont i sidan men det visade sig att det berodde på en sprucken cysta. Då syntes bara hinnsäck och ?antydan till fosterstruktur?, inga hjärtslag. Sonen är iallafall 3 nu. Nästa graviditet gjorde jag privat ultraljud (pga oro eftersom jag har fått två missfall tidigare) i vecka 8 + någon dag. 

Tycker inte man ska göra ultraljud innan vecka 7+0 om man inte verkligen måste precis som den andra i tråden skrev ,det är stor risk att det bara skapar onödig oro.
    Har du fått någon ny tid för att kolla igen? Jag tror inte det är någon fara , det är ju så tidigt. 

Jag är i vecka 6+3.
  • Samanta245
    Anonym (Isabella) skrev 2025-03-25 14:20:08 följande:

Jag har fått en tid om ungefär två veckor.  Hoppas att hon ser nästa gång.  
  • Anonym (Gry)

I vecka 6+ brukar man oftast se hjärtat MEN, du kan vara mindre långt gången än du tror och få dagar kan göra stor skillnad. Sedan är det skillnad på ultraljudsmaskiner och dom som gör ultraljuden. Går inte göra annat än avvakta och se om 1-2 veckor igen. 

Lycka till.

Svar på tråden Blev jätte ledsen efter tidigt ultraljud