Är inte förskolan lite väl oflexibel?
Hej,
Jag har en 1,5-åring och en 3,5-åring i en privat förskola i Göteborg. Under feb/mars nu blev lilleman hemskickad efter att ha spytt och då även storasyster samtidigt. När detta var över fortsatte hans mage att vara ur balans och kommande 4 veckorna pendlade han mellan diarré och hård i magen. 4 gånger i rad blev han hemskickad från förskolan för diarré, som slutade efter 2-3 lösa blöjor under 5-6 timmar, för att sedan bli hård i magen i 3-5 dagar. Sen började allting om. Vi rådfrågade BVC som sa att detta är högst normalt för hans ålder och vi fick efter 4e omgången intyg från Vårdcentralen att "de inte ser någon misstanke om sjukdom". Förskolan väljer dock att inte lyssna på läkarens rekommendation och är inte heller villiga att diskutera en kompiss (t.ex. att storasyster får vara på förskolan åtminstone.) Vi skickade in ett klagomål till förskolans tillsynsman, men fick svar om att förskolan har full rätt att hålla sig till sina riktlinjer.
Det är detta jag inte riktigt förstår; När slutade man kunna ha en diskussion med förskolan? När slutade man kunna komma till en kompromiss för barnens bästa? (Tänker främst på min 3,5-åring vars rutiner helt slängdes ut genom förstret.)