• RomaRita

Nästan 40 - IVF?

Hej!

Vi har precis påbörjat barnlöshetsutredningen. Nu ringer barnmorska och informerar om att de ska inte hjälpa med IVF eftersom jag fyller 40 i år.

Är det någon som har lyckats med IVF vid 40-årsåldern?

Hur gick ni tillväga? Vad kostade det er?

Skulle vara tacksam för återkopplingar🙏

Sooner or later, all your dreams come true
  • Svar på tråden Nästan 40 - IVF?
  • Anonym (Lyckades)

Hej, vi lyckades med ivf efter 40. Började precis som er  när jag 39. Försökte tyvärr för länge hemma själva först, och då det visade sig att vi också hade manlig faktor var det nog sett i efterhand väldigt dumt. Vi fick vår son när jag var lite över 42,  så det tog några år och 7!!! Ivf:er. Så det var inte lätt, vi tvivlade mycket och jag lovar att du kommer få höra till leda att det är din ålder som är problemet. Trots att vi också hade manlig faktor, var det alltid bara min ålder oavsett spermaprov. Men det finns också många som lyckas snabbare, eller kanske till och med själva hemma. Och vissa som tyvärr inte lyckas. Det är bara att försöka. Tyvärr finns det inga garantier, men det går absolut.  Lycka till, hoppas det går bra. 

• RomaRita
    Anonym (Lyckades) skrev 2025-03-26 21:52:12 följande:

Hej, vi lyckades med ivf efter 40. Började precis som er  när jag 39. Försökte tyvärr för länge hemma själva först, och då det visade sig att vi också hade manlig faktor var det nog sett i efterhand väldigt dumt. Vi fick vår son när jag var lite över 42,  så det tog några år och 7!!! Ivf:er. Så det var inte lätt, vi tvivlade mycket och jag lovar att du kommer få höra till leda att det är din ålder som är problemet. Trots att vi också hade manlig faktor, var det alltid bara min ålder oavsett spermaprov. Men det finns också många som lyckas snabbare, eller kanske till och med själva hemma. Och vissa som tyvärr inte lyckas. Det är bara att försöka. Tyvärr finns det inga garantier, men det går absolut.  Lycka till, hoppas det går bra. 

Tack så mycket för ditt svar!🙏🏻
  • Noelani

Vi gjorde 3 IVF varav 2 resulterade i 2 insättningar de tre sista månaderna innan jag fyllde 40. Plussade på andra insättningen och födde en frisk bebis några månader innan jag fyllde 41. 7 månader senare lyckades vi med ännu ett försök och om allt går vägen kommer nästa bebis då jag hunnit fylla 42.

Vi fick inte heller hjälp i Sverige utan sökte oss till Danmark trots 10 års försök..

Vi hade även manlig faktor och ganska låg äggreserv. Men det gick! Önskar er lycka till! ❤️

Svar på tråden Nästan 40 - IVF?