• AlexandraCissi21

Rh-negativ

Hej! 

jag har fått veta att jag har blodgrupp rh-negativ och min bebis i magen är positiv efter pappans blodgrupp. Är gravid i v.25+4 och har en tid bokad när jag är i v.30 för den sprutan man får för att kroppen inte ska bilda antikroppar och riskera att angripa bebisen i magen. Har läst på litegrann angående detta och ser att fler i samma sits har fått sprutan redan runt v.24-26 under graviditeten, därför börjar jag känna mig orolig varför jag får min spruta så sent? För mig känns det sent med tanke på riskerna som finns när mamman är negativ och barnet positivt. 
    någon som varit i samma sits som jag?

• Svar på tråden Rh-negativ
  • EnAnonumius

Varför du får sprutan då kan ju vi andra bara gissa och spekulera.
    Fakta om varför, är något du får av din barnmorska om varför.

Dock, du skriver ju själv, efter att ha läst på, att andra i liknande sits får mellan v 24-26. Så varför skulle då v 25+4 vara sent? Det är ju fortfarande inom "tidsramen"...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (d)
    EnAnonumius skrev 2025-03-28 22:41:47 följande:

Varför du får sprutan då kan ju vi andra bara gissa och spekulera.
    Fakta om varför, är något du får av din barnmorska om varför.

Dock, du skriver ju själv, efter att ha läst på, att andra i liknande sits får mellan v 24-26. Så varför skulle då v 25+4 vara sent? Det är ju fortfarande inom "tidsramen"...

För att TS skriver v 30...
  • Anonym (Sent?)

Jag fick spruta efter förlossningen först?? Men det var ganska många år sen, kanske funkar det annorlunda nuförtiden. 

• AlexandraCissi21

Ja precis, jag ska få första sprutan i v.30 och sen en spruta inom 72h efter förlossningen. Kanske är lite olika för olika regioner när man får första sprutan och nytt från tidigare att man får fler än bara en spruta efter fl. jag får rådfråga min Bm mer😊 tack till er som svarade 😊

• EnAnonumius
    Anonym (d) skrev 2025-03-28 22:49:09 följande:
    För att TS skriver v 30...
    He missade det...😅
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (biologen)

Alltså risken kommer inte med första barnet. Risken kommer inför nästa graviditet, när det redan finns antikroppar som kan angripa ett mycket litet foster.

Så det är ingen alls fara för ditt barn nu, och rekommendationen är bara lite olika mellan regionerna- du ska ha sprutan innan du riskerar att föda, eftersom det normalt är vid förlssningen som bloden kan blandas så att reaktionen uppstår.
    En del föder ju för tidigt men då har man nog bedömt att du är "normal" med avseende på detta- var glad för det.

"Under graviditeten delar en kvinna och hennes foster vanligtvis inte blod. Men ibland kan en liten mängd blod från fostret blandas med kvinnans blod. Detta kan hända under förlossningen och förlossningen. Det kan också hända med

fostervattenprov eller korionvillusprovtagning (CVS)

blödning under graviditeten

försöker att manuellt vända ett foster till att vara huvudet ner för födseln (flytta ut fostret från en sätespresent )

trauma mot buken under graviditeten

www.acog.org/womens-health/faqs/the-rh-factor-how-it-can-affect-your-pregnancy

Sannolikheten att ett foster angrips är liten, den ökar med 1-1,5% per barn.

Utöver det så har man hanterat den risken sedan långt innan sputan fanns, då fick man byta blod på barnet. Och även om det klart var dramatiskt med en nyfödd så klarade sig barnen vanligen med det.

Här är en historisk artikel om detta med utbytestransfusion:

lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2023/03/rh-immunisering-hotet-mot-nyfodda-barns-halsa-och-liv-som-overvunnits/

Försök koppla av, för detta är verkligen ingen stor risk i sammanhanget.
  • Anonym (biologen)

Men suck för webbsidor som inte kan kopieras text från...förtydligar:

Under graviditeten delar en kvinna och hennes foster vanligtvis inte blod. Men ibland kan en liten mängd blod från fostret blandas med kvinnans blod. Detta kan hända under förlossningen och förlossningen. Det kan också hända med

-fostervattenprov eller CVS_prov

-blödning under graviditeten

-när man försöker att manuellt vända ett foster till att vara huvudet ner för födseln (flytta ut fostret från en sätesbjudning)

- trauma mot buken under graviditeten

Svar på tråden Rh-negativ