• Anonym (Preppis)

Vad gör du om kriget når Sverige?

Som rubriken lyder, vad gör du om kriget når Sverige? Har du börjat förbereda dig och i så fall hur?

Har du en flyktplan om du behöver lämna ditt hem? Vart tar du vägen?
    Har du mat och andra förnödenheter?
    Har du en krisväska om du behöver fly akut?

• Svar på tråden Vad gör du om kriget når Sverige?
  • Anonym (Amex)

För de allra flesta så kommer det vanliga livet att fortgå. Se på Ukraina, hela landet är inte lamslaget, barn går fortfarande i skolan, sjukhus finns osv.

Så det beror helt på. Dels hur vi blir attackerade, men även var. Om ryssarna annekterar Gotland så påverkar det ju inte Skåne där jag bor. 
    Slår de till mot vår elförsörjning eller finansiella system så blir det något annat.

Så jag tror på att förbereda sig för en vecka utan mat och el, som vid ett långvarigt elavbrott. Dvs det som myndigheterna rekommenderar. Samt ta reda på var närmsta skyddsrum finns. Ha bra kontakt med grannar, så man kan hjälpas åt. 

• Anonym (Kn)

Åker till min mobiliseringsplats enligt min krigsplacering

• TvillingmammaVästgöte

Jag lyssnar på myndigheternas information.
    Jag förbereder genom att ha mat mm hemma enligt MSBs rekommendationer. 
    Att fly känns inte aktuellt. 

Alla mellan 16-70 har totalförsvarsplikt . 

• TL12

Det går inte att planera för 
    se till å ha rekommenderad grejer hemma
    sen får man ta det som det kommer 

• PH76

Som flera skrivit så är det svårt att planera för det, det beror mycket på vad det är för sorts krig. Blir jag krigsplacerad så kommer jag givetvis att göra vad jag kan i den situationen. Är det så att skolor och arbete fortgår lite som tidigare så är vi kvar.

Skulle det skita sig totalt så flyttar vi till vårt sommarhus så länge det går.

• TvillingmammaVästgöte

När det eventuellt blir krig som Sverige är inblandat i kommer kriget att främst föras i ett land med gräns till Ryssland, i första hand. Finland, Baltikum och Polen , någonstans där kommer Ryssland att börja. Troligtvis Baltikum. 

Man kommer inte att försöka invadera Sverige, möjligtvis då Gotland, för att göra det svårare för Nato att understödja Baltikum. 

Så vi kommer inte att behöva fly.
    Däremot behöver vi stanna här för att sköta våra arbeten och stötta vårt försvar som kommer att få hjälpa till med försvaret av Baltikum/ Finland / Polen. 

Det kan bli mer av det vi redan sett som hybridangrepp. Problem med vattenförsörjning, elnät , betalningssystem, allt som gör oss svagare kommer Ryssen försöka med.

Om Ryssland erövrat Finland, Baltikum och Polen. Då kan man börja fundera på att fly, men fram till dess måste vi jobba på , betala skatt till försvaret, och stötta totalförsvaret på bästa sätt. 

Svar på tråden Vad gör du om kriget når Sverige?