• 123456jag

Romansbedragare

Jag har en väninna som har kontakt med 2 olika män på nätet.
    klassiska bedragare! Utger sig för att vara läkare i Jemen.
    hon har sänt över 200 000 :- till dem, har aldrig sett dem på facetime.
    har försökt att prata med henne, visst klipp på nätet bl.a om andra som blivit lurade.
    hennes Man är helt ovetande om hennes kontakter.
    vad kan jag göra?

• Svar på tråden Romansbedragare
  • Anonym (Juni)

Om jag var du hade jag låtit hennes man veta.

• Xenia

Har hon kontakt med två olika män på nätet och skickar pengar till dem? Har hon några  barn, då blir ju de lidande.

Jag skulle berättat allt för hennes man. Fast då tar förstås vänskapen slut. Men en så omoralisk och enfaldig kvinna skulle jag inte vilja ha till vän iaf.

Jag upphör aldrig att förvånas över de som förälskar sig i folk de aldrig träffat och t o m skickar pengar till dem. De längtar efter kärlek. Men den här kvinnan är dessuom gift! Förvånad

• Anonym (Bedragare i fsrten)

Märkligt att detta fortfarande händer trots alla varningar i media, Uppdrag granskning till exempel. Där har flera kvinnor framträtt och berättat hur det gått till när de blev lurade.                                                                                                                                                                                      Jag håller med tidigare skribent; det handlar om väldigt lättlurade och enfaldiga kvinnor, men det ska nog till en annan förklaring också. Dessa kvinnor, och män för den delen, har gråa liv och trista äktenskap eller också är de väldigt ensamma.                                                                 
                                                                                      Bedragarna har all tid i världen för att skapa ett förtroende och de underblåser hela tiden den romantiska drömmen. Kvinnan som tråden handlar om hade säkert velat lämna sin man om den vackre läkaren hade stått i farstun.                                                                                                                                                                       I TS ställe hade jag inte talat med kvinnans man utan med henne själv, visat lite statistik och förklarat hur det ligger till. Viktigt att hon slutar skicka pengar innan hon är ruinerad eller till och med har skuldsatt sig. Snacket med mannen får hon själv ta.

• Anonym
    Xenia skrev 2025-03-31 23:44:18 följande:

Har hon kontakt med två olika män på nätet och skickar pengar till dem? Har hon några  barn, då blir ju de lidande.

Jag skulle berättat allt för hennes man. Fast då tar förstås vänskapen slut. Men en så omoralisk och enfaldig kvinna skulle jag inte vilja ha till vän iaf.

Jag upphör aldrig att förvånas över de som förälskar sig i folk de aldrig träffat och t o m skickar pengar till dem. De längtar efter kärlek. Men den här kvinnan är dessuom gift! Förvånad

Är det något livet lärt mig så är det att inte klampa in i andras privatliv...
  • Anonym (Hm)

Jag hade inte gjort något mer än att försöka informera henne och uppmana henne att sluta. Inte hade jag väl någonsin gått och berättat för hennes man, herregud. Det är hennes egen sak att göra och sanningen kommer alltid fram ändå. 

• Anonym (M)
    Anonym skrev 2025-04-01 05:25:12 följande:
    Är det något livet lärt mig så är det att inte klampa in i andras privatliv...
    Jag hjälper gärna mina vänner. 
  • Shiba56

Det finns många bra artiklar om hur dessa bedragare går tillväga. De följer ett visst schema när det gäller lögner och frågor. Om hon läser dessa så känner hon kanske igen sig?

• Shiba56

Om möjligt, kanske att hon kan läsa detta?

Ett romansbedrägeri inleds oftast med att bedragaren kontaktar offret på en dejtingsajt eller att en vänförfrågan skickas på sociala medier. Om bedragaren får napp inleds en konversation, och ibland en relation, som kan fördjupas och pågå länge innan bedragaren faktiskt ber om pengar.

När romansbedragaren väl ber om pengar är det alltid bråttom.

Romansbedragaren säger sig ofta ha hamnat i någon form av knipa ? eller att en familjemedlem som gjort det ? och behöver ekonomisk hjälp för att lösa detta. Till en början kan det handla om små belopp men så snart bedragaren får en inbetalning uppstår fler utgifter.

Det förekommer också att bedrägeriet fortsätter även när romansbedragaren avslöjats och offret avslutat relationen. Den drabbade kontaktas då av någon som säger sig kunna hjälpa till att få tillbaka sina pengar mot en avgift. Men även detta är ett bedrägeri.

Hur känner man igen en romansbedragare? Ofta utger sig romansbedragaren för att vara en man som befinner sig utomlands i tjänsten. Vanligt förekommande yrken är militär, läkare eller att man jobbar på en oljerigg.

Ett starkt varningstecken på att man har att göra med en romansbedragare är att personen i fråga inte vill, eller kan, prata över videosamtal.

• Xenia
    Anonym (Bedragare i fsrten) skrev 2025-04-01 02:40:07 följande:

Märkligt att detta fortfarande händer trots alla varningar i media, Uppdrag granskning till exempel. Där har flera kvinnor framträtt och berättat hur det gått till när de blev lurade.                                                                                                                                                                                      Jag håller med tidigare skribent; det handlar om väldigt lättlurade och enfaldiga kvinnor, men det ska nog till en annan förklaring också. Dessa kvinnor, och män för den delen, har gråa liv och trista äktenskap eller också är de väldigt ensamma.                                                                 
                                                                                      Bedragarna har all tid i världen för att skapa ett förtroende och de underblåser hela tiden den romantiska drömmen. Kvinnan som tråden handlar om hade säkert velat lämna sin man om den vackre läkaren hade stått i farstun.                                                                                                                                                                       I TS ställe hade jag inte talat med kvinnans man utan med henne själv, visat lite statistik och förklarat hur det ligger till. Viktigt att hon slutar skicka pengar innan hon är ruinerad eller till och med har skuldsatt sig. Snacket med mannen får hon själv ta.

Såvitt jag förstår har TS redan försökt med detta utan att hennes  väninna lyssnar. I så många fall har vänner och släktingar försökt stoppa romansbedragarna villiga offer, men förgäves. När offret har gett allt vad hen har (och ibland t om tagit lån) år hen inte bara ruinerad utan får också skämmas inför de som förgäves försökt rädda hen.

Har de barn tillsammans skulle jag varna mannen så att hon inte gör slut på hela familjens pengar.  De har kanske gemensam ekonomi och gemensamt konto. Jag tycker inte det är en "privatsak" utan ett pågående brott.
  • Anonym (Greven)

Ok. Läkare i Jemen. Fungerar inte längre "läkare i Sydafrika"?
    Jag brukar köra med "diamanthandlare I Dubai".

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-04-01 08:31:27 följande:
    Jag hjälper gärna mina vänner. 
    Noterat.
  • Egon den stora

Det går inte på egenhand att rädda en sån person.  Hennes man behöver få veta omgående så hon inte drar med sig hans ekonomi i fallet. 

• Mayjel

Hade berättat det för maken om det vore min väninna. Finns inget annat sätt att väcka en sådan person ur sin djupsovande önskedröm.
    Dessa bedragare är skickliga manipulatörer som vet precis vilka strängar de ska spela på och vilken jargong att nyttja för att få kvinnors hjärtan att smälta och deras plånböcker att öppnas.

Man kan ju förstå lite varför de har dessa drömmar också. Får man ingen kärlek och bekräftelse från en partner så söker man det på annat håll, med olika tillvägagångssätt. 

I detta fall verkar det inte handla om en önskan kring simpelt sex utan mer om kärlek och omtanke. Något livsviktigt för en sund relation.

• Anonym (Greven)

Finns två problem med detta.

1) Hon söker kontakt med män utanför äktenskapet. Hade hon gjort det om relationen varit bra? Troligtvis inte.

2) Hon blir lurad på pengar som hon aldrig kommer få tillbaka.

• Anonym (R)
    Anonym (Greven) skrev 2025-04-05 17:34:40 följande:

Finns två problem med detta.

1) Hon söker kontakt med män utanför äktenskapet. Hade hon gjort det om relationen varit bra? Troligtvis inte.

2) Hon blir lurad på pengar som hon aldrig kommer få tillbaka.

De flesta har nog läst ts
  • Anonym (Ny karriär)

Var hittar man sådana kvinnor?
    De jag träffar vill bli bjudna och uppvaktade....
    Läge för nya jaktmarker

Svar på tråden Romansbedragare