• Tyra myra

Kommer du att rösta i kyrkovalet?

Jag är medlem i Svenska kyrkan och kommer självklart att rösta i kyrkovalet i september.  

Hur tänker ni göra? Motivera gärna.

• Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?
  • Anonym (Cecilia)

Självklart,  jag är dessutom en man kan rösta på . 

Jag nyttjar min rätt att rösta samtidigt som jag själv är engagerad 

• Postman

Nej jag kommer inte rösta. Tycker detta med kyrkovalet känns väldigt stenålders och borde kunna utformas/drivas på annat sätt. 

• Tyra myra
    Anonym (Cecilia) skrev 2025-04-04 08:52:21 följande:

Självklart,  jag är dessutom en man kan rösta på . 

Jag nyttjar min rätt att rösta samtidigt som jag själv är engagerad 

Trevligt att stöta på en kollega här på FL.  Engagemanget i kyrkan känns verkligen meningsfullt. 

Känner mig mycket motiverad och ska göra allt jag kan för att fler ska nyttja sin demokratiska rätt att rösta i valet. Speciellt 16-åringarna som för första gången får göra sina röster hörda.
  • Tecum

Självklart ska jag rösta, det är en viktig princip att alltid utnyttja denna sin demokratiska rättighet. Annars kan det gå som i USA att en mentalpatient blir president... 

• Anonym (Ja)

Det ska jag göra, att använda min demokratiska rätt.

• Aniiee

Jag är inte medlem i svenska kyrkan så, nej, det kommer jag inte. Hde jag varit en vanlig från-födseln-därför-att-medlem hade jag förmodligen inte gjort det ändå. Hade jag varit en ENGAGERAD medlem i svenska kyrkan så kanske.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tyra myra
    Aniiee skrev 2025-04-05 15:50:08 följande:

Jag är inte medlem i svenska kyrkan så, nej, det kommer jag inte. Hde jag varit en vanlig från-födseln-därför-att-medlem hade jag förmodligen inte gjort det ändå. Hade jag varit en ENGAGERAD medlem i svenska kyrkan så kanske.

Man behöver inte alls vara engagerad medlem för att rösta i kyrkovalet. Det är tvärtom så att det är de medlemmar som inte är engagerade i Svenska kyrkan som genom sin röst på nomineringsgrupperna garanterar att vårt kulturarv och öppna folkkyrka fortsätter sin verksamhet i vårt samhälle.
  • Aniiee
    Tyra myra skrev 2025-04-05 16:51:50 följande:
    Man behöver inte alls vara engagerad medlem för att rösta i kyrkovalet. Det är tvärtom så att det är de medlemmar som inte är engagerade i Svenska kyrkan som genom sin röst på nomineringsgrupperna garanterar att vårt kulturarv och öppna folkkyrka fortsätter sin verksamhet i vårt samhälle.
    Det sa jag inte heller.

Däremot tror jag nog att det är så det ser ut. De som inte är intresserade röstar inte, även om de är medlemmar av slentrian eller annat. Brukar vara så det funkar om de mesta.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tyra myra
    Aniiee skrev 2025-04-05 18:13:34 följande:
    Det sa jag inte heller.

Däremot tror jag nog att det är så det ser ut. De som inte är intresserade röstar inte, även om de är medlemmar av slentrian eller annat. Brukar vara så det funkar om de mesta.
    Jag tror inte att det är så många som är medlemmar av slentrian. Det är förvånansvärt många som uppskattar Svenska kyrkans arbete och därför inte går ur som medlemmar i den.  

Under senare tid har kyrkans arbete ute i vårt samhälle allt mer uppskattats.  Speciellt där dagens samhälle börjat knaka i fogarna och människor hamnar mellan stolarna.  Många har insett att Svenska kyrkan är en viktig del av vårt samhällsbygge.

Oavsett om man är troende eller ej uppskattas kyrkans verksamhet och förvaltandet av vårt kulturarv.
Svar på tråden Kommer du att rösta i kyrkovalet?